Kehäkukka (tarhakehäkukka), Calendula officinalis

Esikasvatatteko te kehäkukkaa vai laitatteko suoraan avomaalle?

Pitäiskö niitä siemeniä kylvää mitenkä paljon esim. sellaiseen pieneen purkkiin joissa esim. orvokkeja myydään? Että voi sitten siirtää kesän tultua aina koko potin maahan kasvamaan...

Meinaan kasvimaan perustaa ja ajattelin reunoille laittaa kehäkukkaa ja samettikukkaa, sekä samaisia myös kasvihuoneeseen tomaattien viereen. Olisko hyvä idea?

Pakko olla hyvä idea, kun minulla on samat suunnitelmatcool Minä meinaan laittaa suorakylvöllä, ei tilat riitä muuten.

Kehäkukkaa en ole esikasvattanut ja hyvin on ehtineet kukkaan.

Minulla kehäkukat itse siementäneet jo useampana vuonna, joten se vasta helppoa on. Ei siis esikasvatusta, eikä edes kylvöä.

Samoin täällä, keväällä aikaisin on jo taimia maassa, ei tarvi kylvää , sanonkin aina, että se on laiskan ihmisen kukka, kun ei tarvi tehdä mitään ja aina kukoistaa. silmän isku

Satues, joko sulla olisi taimia näkyvissä? Mulla on jotain pikkutaimia yhdessä paikassa iso rypäs, ne saattaisi olla kehäkukkaa tai sitten jotain rikkakasvia. Siis vertailun/tunnistamisen vuoksi?

Hömppis, nyt mulla ei taida olla yhtään alkua, kun laitoin sen maan uusiksi syksyllä , missä niitä kasvoi. Laita kuva omistasi tänne, katsotaan sitten onko se kehäkukkaa  silmän isku Ensi keväänä taas on, kun nyt kylvän  toiseen maahan.

Tässä tuoreet kuvat joko ihanastí itsestäänkylväytyneestä kehäkukasta ja rounduppia odottavasta rikkiskasvustosta... Yleisnäkymää ensin:

Ja sitten sinkku

Kehäkukassahan on ihan omanlaisensa aromi, ihan taimissakin. Kehoitan sormien välissä nirhaisemaan lehteä ja nuuskaisemaan. Jos silviisiin tunnistaisi.

Itelläin on naapurin siemenistä esikasvatetut kehikset jo tiuhassa. Mitä luulette: Voiskohan niitä tuikkia jo ulos vai koulinko vaan? Meinasin joka tapauksessa jokusen tökätä penkkiin ja laittaa puolikkaan muovipullon (ilman korkkia) minikasvihuoneeksi siihen päälle. Katotaan miten käypi...

Hömppis, jos nyt oikein muistan,niin mielestäni nuo eivät ole kehäkukan alkuja .Alkuun siihen tulee vain kaksi lehteä vastakkain ja vähän sellaiset pitkämäiset...ompas vaikeaa selittää hymy Mutta niinkuin TuikiTähtönen sanoi, haistele sen lehtiä.

Eivät kyllä ole kehäkukan näköisiä, mitä sitten lienevätkin.

hömppis,

Kuvasi kasvi näyttää samalta, kuin minun äsken tunnistettavaksi laittamani kasvi. Olisin myös kiinnostunut tietämään, mikä se on. Liitän kuvan tähänkin nähtäväksi:

Eikös vaan näytäkin samalta?

Lemmikki?

Lemmikille ääni täältäkin!

Kävin ulkona katsomassa, kyllä se lemmikiltä näyttää.

Kiitos tunnistajille. Kuten tuonne kasvientunnistusketjuunkin kirjoitin, niin ihmettelen vain, kun kasvi on eri näköinen kuin toisaalla pihassa kasvava, varmasti lemmikiksi tietämäni kasvi.

Kiitos kukkanen myös minun puolestani, kai se on uskottava kun niin moni on samaa mieltä.   Taidan siis siirtää toiseen paikkaan, muuten jäävät hiekan alle.

Kiitos teidän juttujenne tilasin exotic gardenista useaa laatua kehäkukkia ja maahanki oon niitä tavallisempia jo viskonu sinne tänne silmän isku Siellä oli tarjolla sitä punaista ja muistaakseni paria vaaleampaa lajiketta ja montaa muuta...

Ensimmäinen itsekylväytynyt kehäkukka aukesi tänään.

Ja minulla vasta ensimmäiset nuput näkyvissä.