Hei,
Olemme uudistamassa kasvikortistoa ja haluaisimme kuulla mielipiteitä sen nykyisestä käytöstä ja siitä, miten sitä voisi käyttää, jos se toimisi eri tavalla. Tässä vielä tarkentavia kysymyksiä, joista olisi suurta apua!
Mihin tarkoitukseen olet käyttänyt kasvikortistoa?
Kuinka usein käytät kasvikortistoa (esim. x/krt viikko)?
Mihin aikaan vuodesta kasvikortistolla on eniten käyttöä?
Miten kasvikortiston toiminnallisuutta voisi parantaa (esim. pitäisikö sen toimia hyvin myös kännykällä)?
Mitä kehitysideoita haluaisit meille antaa?
Palataan!
Mihin vastaukset kirjoitetaan? Tähän vai lähetetäänkö jonnekin?
Maariankello, varmaan paras olisi kirjoittaa tähän. Voisi sitten muiltakin tulla kommenttia, ja sehän olis nyt toiveena nähtävästi. Nyt siihen voi vaikuttaa kun sitä uudistetaan.
Useimmiten käytän kasvikortistoa kesällä, etsin kasvupaikka- ja hoitovaatimuksia. Kuvia olisi hyvä olla taimesta, kukasta ja lehdistöstä.
Samoin kuin tarhaleidi, olen käynyt katsomassa pikaisesti ensisijaisesti kasvupaikkatietoja, pääasiassa kesällä, en kännykällä. (Nyt kun kävin katsomassa, huomasin että sieltä puuttuu tosi paljon varjon ihanuuksia. Mitenkä lajeja tulee sinne lisää - jos ehdottaa uutta lajia, niin kuka ahkera ne tekstit sinne rustaa? Joku työkseen vai talkoilla?)
Olisiko hankalaa laittaa lisääminen-osuuteen vähän tarkempaa tietoa. Esim. millaista kylmä-lämmin-jaksotusta itäminen mahdollisesti vaatii, tai tarviiko tehdä jotain muuta erityistä liotusta tai hiomista tms. (Lisäys: ja itseä kiinnostaa eri lajien luontaiset kasvupaikat. Niitä vähän kuvaillaan kyllä joidenkin lajien kohdalla, mutta useimmiten täytyy surffailla ulkomaisilta sivuilta tietoa)
Hei,
Ajattelin, että kaikki vastaisivat tähän niin voidaan saada paremmin keskustelua aikaiseksi ja muut voivat oivaltaa itsellekin sopivaa muiden käyttökokemuksista.
Tuo kasvikortistoon lisääminen ominaisuus toimii vähän kömpelösti nyt ja sitä täytyy kehittää.
Sellaista ajattelin, että jos kasvikortisto toimisi kännykällä paremmin niin tulisiko sitä käytettyä useimmin?
Kuvia täytyisi saada lisää ja kenties tehdä kuvien lataamisestakin helpompaa.
Mutta, jatketaan keskustelua ja kiitos jo tulleista kommenteista! =)
Mie olen taimikaupassa kaivannut kätevää kasvikortistoa puhelimeen. Ei vaan sitten lopulta löytynyt ihmettelemiäni kasveja ollenkaan pentin kortistosta.
Kuvia kaipailisin minäkin kukan eri vaiheista,jotta olisi helpompi tunnistaa pienenäkin. Harvoin tulee käytettyä,mutta keväällä ja kesällä enemmäm.
Minen oo käyttäny kasvikortistoa koskaan. Jos oon tietoa tarvinnu niin oon kuukkeloinu
Olen käyttänyt kasvikortistoa kun olen hakenut jotain tietyn väristä ja tietyn korkuista perennaa/kesäkukkaa muiden perennojen joukkoon.
Mutta jos jostain tietystä kasvista olen hakenut tietoa niin olen googlettanut.
Kasvien lisääminen kortistoon olisi kyllä hyvä tehdä mahdollisimman helpoksi.
Kortissa voisi olla linkki kasvin lajikohtaiseen keskusteluketjuun, ja toisinpäinkin.
Käytän penttiä pöytäkoneelta, siis kasvikortistoa myös. Kehitystä kasvikortistoon olisi jos sinne uusien korttien lisääminen, myös vanhojen korttien tietojen täydennys ?, saataisiin toimimaan.
Tässä vuosien ajan olen saanyt pentin keskustelijoilta kuulla että ovat ehdottaneet uusia kortteja ja tietojen lisäämistä kortistoon mutta yhtään mitään ei ole tapahtunut. Mikään ei tapa tehokkaammin aktiivisuutta kuin se ettei siihen reagoida millään lailla.
Vähin mitä tarvitaan on toimintaohjeet uusien korttien / tietojen lisäämisen varalle. Ja tietysti että se sitten myös toimii.
Todella hyvä idea ois juurikin tuo kuvat siemenestä, taimesta, keskenkasvuisesta ja täysikasvuisesta kasvista. Varsinkinkin siementen ja taimien kuvia on hankala löytää monesta kasvista. Ja ei oo ylläri, että monella (itsellänikin) nimet joutuu hukkaan kasvatusvaiheessa tahi purkit menee sekaisin. Tai ihan uudet kukkaset ilmestyvät penkkiin, ja sitten arvotaan että kasvatteleeko sitä innoissaan rikkaruohoa vai jotain uulalaakasvia.
Kännykällä kasvikortisto ei toimi ihan kunnolla. Helpoimmin löytää kasvikortistoon, kun googlaa. Toki sen jälkeen pitää päivittää sivu, jotta kaikki tiedot näkyvät, koska googlen kautta ei puutarhanetti tunnista, että on sisäänkirjautuneena.
Olisiko ihan mahdoton ajatus, että puutarhanetin käyttäjillä olisi oikeudet muokata kasvikortistoa, tai ainakin osaa siitä? Esim. niitä kokemuksia ja lisätä kuvia? Wikipedian tyyliin. Ei tulisi sitten niin paljon ylimääräistä hommaa niille, kellä siihen oikeudet on. Sinne vois sitten kirjoitella esim. kylvöohjeita jne. Jos tuntuu, että kasvikortisto menee noin sekavaksi (mitä en usko), niin sitten se Eriparinkin mainitsema linkki sinne kyseisen kasvin ketjuun.
Käytän kasvikortistoa hakeakseni tietoja kasvista. SAmanlaisia uudistuksia kuin tuolla ylempänä on ehdotettu kaipaan myös minä. Ja todellakin olisi hyvä, jos olisi kasvista kuvia siemenestä “aikuiseen” kasviin.
Todella paljon puuttuu kasveja sieltä. En ole koskaa ehdottanut kasvin lisäämistä, mutta pitäisi varmaan olla rohkeampi ja ehdottaa.
Niin muuten, millähän aikataululla tätä kehittämistyötä tehdään?
Wiki-tyyppinen muokkaus on minusta hieno idea, jos onnistuu teknisesti, hyvin voisin kuvitella talvipimeillä kirjoittavani itseäni kiinnostavista lajeista juttua. Miltä wiki-idea kehittäjistä kuulostaa? Ja sen lisäksihän voi olla linkki sinne kasvin ketjuun, sitä kauttahan löytyy monista lajeista ainakin paljon valokuvia.
Mulle on edelleen epäselvää, miten lajien, tekstien ja kuvien lisääminen nykyisin tapahtuu. Ehkä en ole vaan lukenut jotain oikeaa kohtaa, missä se selitetään. Uudistuksen yhteydessä ohjeistusta kannattaa miettiä, ainakin jos lukijoiden aktiivisuudelle on tilaa (jos toivotaan kuvia tms).
Ensimmäinen “uudistusvaihe” keskittyy lähinnä hakupalvelun ja korttien ulkoasun muuttamiseen. Jonkinlaine tavoite on saada kasvien, ja kuvien lisääminen aikaiseksi kunnes lumet sulavat.
Käytän kortistoa enimmäkseen kasvien ominaisuuksien tutkimiseen tehdessäni muutoksia tai hankkiessani lisää kasveja pihalleni. Lähinnä sitä tulee käytettyä maaliskuun ja syyskuun välisenä aikana vähintään kerran viikossa, joskus jopa lähes päivittäin. Helpolle käytettävyydelle kännykällä ja tabletilla on tarvetta. Kaipaisin kortistoon tietoa kasvin, erityisesti pensaiden, leveydestä. Tietojen luotettavuus on tärkeää, joten siinä mielessä olisi hyvä, että jonkinlainen asiantuntija tarkastaisi tiedot ennen niiden lisäämistä tai tietojen luotettavuuteen olisi mahdollista ottaa helposti kantaa. Tosin suurin osa penttiläisistä tuntuu olevan erittäin asiantuntevaa sakkia :)!
Nythän kasvikortisto on jo saanut uuden ilmeen - oletteko käyneet katsomassa? Kommentoikaahan vähän… Se on vielä keskeneräinen; esim. se kasvin ehdotus ja kuvan lisäys vielä puuttuvat. Tuosta kasvin lisäyksestä: se riittää että laitatte vain puuttuvan kasvin suomenkielisen nimen (me täytämme sitten kaikki muut tiedot). teemme kasvikortteja koko ajan lisää ja mielellämme teemme ensiksi nuo, mistä on uutta korttia ehdotettu
Kuvat ovat paremmat kuin ennen. Se aiemmin puhuttu palkki vaan taas tulee ikävästi vasemmalle ja estää osan tekstin näkymisen. Oikealla puolella olisi sille hyvin tilaa.
Mulla mitään palakkia tuu