Korallikeijunkukka, lehdistöä aikaisin keväällä.
Kiitos Raakki näistä kevätkuvista! Mulla on tosiaan ollut vaikeuksia nyt keväällä tietää mitkä perennat pitäisi leikata mataliksi ja mitkä jättää. Taitaa kuitenkin olla, että mitkä vihertää niin kannattaa jättää rauhaan? Taisi olla lempeä talvi monelle kasville.
Onpas upean näköisiä ja näitä löytyy meiltäkin. Ovat sen verran uusi tuttavuus meikäläiselle, että täytyykin kysellä, että miten usein niitä pitää / kannattaa "harventaa"? Eli meillä on kukkapenkissä muistaakseni n. neliön alueella 9 tainta, jotka ovat levittäytyneet oikein mukavasti. Taimet istutettiin pari syksyä sitten ja ovat hyvin kestäneet nämä pari talvea.
Pidätkö Raakki jotain talvisuojausta?
Mulla taitaa kolmesta syksyllä istutetusta ainakin yksi olla kuollut
Meillä ei suojata mitään kasveja ja siksi sitten jäljelle jäävät ne kestävimmät. Tuokin sitäpaitsi näyttää aika hyvin vielä leviävän. :)
Minulla on tänä talvena siemenestä kylvettyjä korallikeijunkukan taimia kermapurkin pohjalla aika paljon. Pitääkö niitä koulia ja laittaa jokainen erikseen omaan purkkiin vai voinko vain tuon "puskan" sitten kesällä laittaa sellaisenaan kukkapenkkiin ? En ole koskaan ennen tuotakaan kukkaa kasvattanut.
On se kivaa kun teidän kaikkien innokkaiden kukkaihmisten innostamana saa aivan uusia tuttavuuksia pihalle. Pysyy mieli virkeänä eikä tule mieleen ajatus turhakkeena olosta vaikka ei työelämässä enää olekaan.
Nyt on jo paljon virkeämmän näköinen ja jo kukkanuppujakin.
Se on Tiarellan ja Heucheran risteytys =)
Olipa upeita nuo sinun löytösi, hoyabella!
Todella upean värisiä lehtiä, tuo viimeinenkin on hieno.
Onneksi laitoit kuvia noista, hoyabella - soitin tänään ja tilasin paria ostamaasi Heucheraa, osasin mainita nimet, vaikka niitä ei hinnastossa ollutkaan. Kiitos!
Minun maailmassani on tähän mennessä ollut vain korallikeijunkukka ja piste. Edellisessä pihassa minulla oli sellainen, joten tännekin halusin samanlaisen ja menin kauppaan ja ostin korallikeijunkukan. Nyt näitä sivuja selatessa huomaan, että niitähän on erilaisia lajikkeita vaikka kuinka paljon ... ihme että ylipäätään sain suurinpiirtein samannäköisen.
No mutta, viisastuneena päätin tehdä vähän salapoliisityötä ja olettaisin, että Heucherani on Heuchera sanguinea Leuchtkäfer
Römppäisen salapoliisityön tuloksena minäkin saan tietää mitä Korallikeijunkukkaa mulla kasvaa. Itse olen istuttanut talon pohjoispuolelle kun puutarhamyymälän väki suositteli tätä kasvia varjoon kuunlehtien kaveriksi. No nyt on huomattu, että ei ollut todellakaan oikea valinta, korallikeijunkukkani eivät jaksa kukkia varjossa, eivätkä ole levinneet yhtään hyvä, että jotenkuten sinnittelevät hengissä. sunnitelmissa on kyllä niiden siirto paremmalle paikalle. Sieviä ovat kun kukkivat!
Toivottavasti tulokseni oli oikea. Minulla on kahdessa paikassa, toiseen paistaa aurinko kohtalaisen hyvin, mutta toiseen ainoastan aamupäivällä.
Minäkin pidän niiden korkeasta, sirosta kukinnosta. Mutta tuon plum puddingin haluaisin kyllä ihan lehtien takia.
Hoyabellan ensimmäinen on Palace Purple ja tuo toinen kaiketi sama Leuchtkäfer kuin aiemmin kuvattiin. Nuo jalostetummat muodot ovat valitettavasti mennyttä kamaa joka talven jälkeen. Creme Brulee näyttää nyt hienoista elämää, mutta Plum Pudding on kyllä kuollut totaalisesti. Vihreät tavalliset lajit näyttävät olevan kestävimpiä.
Sama filosofia! Tilasinkin niitä Hollannista oikein reilusti tälle vuodelle hintaan 3-4 euroa kappale. Aina niistä joku selviää. Suurin valikoima löytyy www.hostas.be ja ihan hyvä setti www.hostaworld.nl. Molempien toimituskulutkin olivat ihan kohtuulliset. Edellisenä vuonna maksoin suomalaisille taimistoille n. 10 euroa kappaleelta.
Minulla on tuo samainen kuin hoyanbellalla tuo ensimmäinen, punalehtinen. Menestyi hyvin yli talven. Ostin pari tainta viime vuonna ja nyt tosiaan voi erinomaisesti. Tykkään sen lehtien väristä.
Mulla on paha tapa katkoa kukat pois heucheroista =)
‘Plum Puddingia’ ostin just ja ViherLassilassa sanottiin, että heinäkuussa on tulossa paljon erivärisiä Heucheroita. Namnam, tietää missä lomalla pitää käydä.
Pakko liittyä keskusteluun. Minulla on muutama "musta"lehtisiä, marmorilehtisistä löytyy sekä vihreä että punalehtinen. Ja kolme niitä limenvihreitä, jotka näyttävät ihan salaatinlehdiltä. Viime vuonna Viherlass...lalta sai kolme kympillä... oli tosi isoja taimia. Oli myös noita karamellejä.