Minun pitääkin ottaa kuva tämänvuotisista keijunmekoista parvekelaatikoissa; ovat ihan toista maata kuin ne kaksi viimevuotista taintani. ![]()
Laitoin mekkoni kasvamaan isoon ruukkuun, nyt harmittaa jälkeenpäin, kun muistin et senhän voi talvettaa. Mutta ruukku on niin iso, ettei mahdu huusholliin. Voikos sen siirtää vielä amppeliin, ettei kärsi muutosta. Istutin sen viime viikolla
Meillä on keijunmekot joutuneet muuttamaan emännän oikkujen mukaan purkista purkkiin ja ja loppujämät penkkiin, hyvin ovat sen kestäneet. Onhan ne vähän vinkuroilta muuttojen jälkeen näyttäneet mutta jatkaneet kasvua kuitenkin, kait ne juuret siinä aina vähän vikuuttuu ja kasvu häiriintyy hengissä ovat kuitenkin.
Tässä lupaamiani kuvia. Ensin tämä hyvin optimistista asennetta kuvaava otos viime vuoden heinäkuulta:

Samoista Kurpitsan vuoden 2005 siemenistä kasvatin tämän vuodenkin taimet:

Ja toisenkin laatikon:

Niissä muuten on todistettavasti nuppuja:

Oppia ikä kaikki. MOT.
Ja nyt ollaan vasta kesän alussa. Hieno!
Ja siementen laatu erinomainen!
Sailasilla on kyllä hienoja keijunmekkoja! Milloin kylvit siemenet?
Riesa, tarkistin muistiinpanoistani: siemenet on kylvetty 26.2. Ensimmäisten itämiseen meni yhdeksän päivää. Siitäkin voi päätellä jotain siementen laadusta :-)
ärrä oli tippunut pois :-(
OK, minulla on paljon pienempiä taimia, vaikka laitoin aiemmin siemenet multaan. Nuppuja ei tarvitse etsiä vielä pitkään aikaan.
Taisinpa tappaa kaikki keijunmekkoni kun siirsin ne ulos... hengettömille näyttävät. Voi sun ... ![]()
Muutaman miekin sain keväällä hengiltä kun kylmään tuuleen siirsin, eikä ollut ensi kerta. Juuresta pukkaa nyt uutta.
Arvon mitä nyt teen, olen pitänyt viileässä varastossa varjossa, kun kärsivät ulkona joko tuulesta tai sitten liiasta auringosta. Pidänkö mekkoja varastossa viileässä vai onko parempi että nostan ulos? Ovat vaaleanvihreät ja roikkuvat aika hengettömän näköisinä... vaaleita laikkujakin löytyy.
Mulla ei ole mitään hajua oikeaoppisesta keijunmekkokasvatuksesta. Pikkublondi kysyi eilen, että mitä tuo vanha antenni tekee tuossa multalaatikossa. Koitin selittää, että keijunmekko tykkää kiipeillä (johon vanha monihaarainen antenni on aika hyvä muutamalla lankavirityksellä avustettuna). Mutta on siinä jouduttu lepertelemään, jotta edes muutama haara on lähtenyt kiipeämään :I
Mekot on suojattava tuulelta ja auringolta vaan istutuksen jälkeen. Kun ovat tottuneet ulkoilmaan ei ole enää mitään huolta.
Jos teillä on komea keijunmekko,kannattaa yrittää talvettaa se sisällä valoisassa paikassa.Edellisvuonna onnistuin,mutta viime talvena ei onnistunut.
Minulla on neljässä amppelissa, täytyypä kokeilla sitä konstia.
Itse onnistuin keijunmekon talvettamisessa viime vuonna kun "unohdin" yhden mekkopurkin ikkunalle koko kesäksi. Ei tullut kirva- eikä muitakaan ötökkäongelmia, kun kasvi oli jo valmiiksi sisällä. Sisätiloissa se pysyi pienenä ja vaatimattomana. Luikerteli huomaamattomana toisissa sisäkasveissa, ei täyttänyt koko ikkunaa. Sitten keväällä oli helppo ottaa pistokkaat uudesta kasvusta. Keijunmekkoahan on aikaisemmin kasvatettukin huonekasvina
.
Tälläinen kysymys olisi keijunmekosta kuin eihän sen lehtien kuulu olla samanväriset kuin kukat??
Nimittäin jos ei niin sitten siinä on jokin häikkä...
Kyllä lehdetkin punastelevat aurinkoisessa paikassa. Uuden kasvun lehdet voivat olla hyvinkin punaisia.