Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Ainoa keijukais-lapseni on nyt tässä vaiheessa. Onko toivoa, että kukii tänäkesänä?

( mistä ihmeestä nuo millimetri-paperimaiset kuviot tähän tulee )

(kuviot tulee kun kuva on liian suuri ja ohjelma prässää sen sopivaksi..hymy) En minä näe syytä miksei mekot kukkisi tänä vuonna, mulla on paljon pienempiä ja kovasti aion odottaa kukkia...silmän isku (hitto nää pöljät hymiöt ärsyttää!!)

Minun mekkoni ovat myös pieniä, muutama sirkkalehti on jo. Olen koulinut ne ja laittanut uuden kylvönkin. Toivottomalta näyttää, mutta, Hei, HALOO, vielähän on maaliskuu menossa.

(Itse sain millimetrikuvion pois, kun aloin ottaa kooltaan isompia kuvia.) Luuletteko, että on jo liian myöhäistä kasvattaa siemenestä keijunmekkoa? Viime vuonna oli parvekkeella aivan upea taimena ostettu. Tässä viimevuotinen kuva keijustani.

Millaisissa olosuhteissa mekkonne ovat kukkineet hyvin ?

Kestääkö paahdetta vai onko katve parempi, kukkiikko ihan varjossa ?

Sitä tässä pohtii ja suunnittelee kun muutaman taimen on saannut toistaiseksi hengissä pysymään niin ettei ihan väärään paikkaan niitä ronttaisi.

No tulipas se isolla mutta tätä kokoa ei taas kirjoittaessa edes näe oho

Voi laittaa aurinkoon tai varjoon. Tuuleta suojattu paikka olisi paras. Upeimmat mekot olen nähnyt varjoisissa suojaisissa paikoissa kasvaneena.

Kyllä taitaa vähän myöhäistä olla tähän aikaa keväästä aloittaa kasvattelu siemenestä saakka.

Minä kylvin viime vuonna tähän aikaan ja hyvin ehti! Tänä vuonna kylvin kokeeksi jo joskus tammikuussa ja nyt olen jo kerran latvonut . Taimet nyt noin 15 cm! Taitaa tulla ongelmia mihin mahtuvat sisällä, kun ei voi ulos viedä kuin kesäkuussa!!Minulla on siemenistä lisättyjä 30 lisäksi kaksi viime vuotista ja neljä pistokastainta!

Omani oli viime vuonna luoteeseen päin olevalla parvekkeella. Aurinko alkoi paistaa parvekkeelle vasta noin neljän aikoihin. Kukka tosin oli lattialla, jonne ei juuri aurinko paistanut alle metrin korkeuteen. Ainakin loppukesästä keijuni oikein innostuin ja oli jatkuvasti aivan täynnä kukkia ja tuntui viihtyvän erinomaisesti. Taisi kukkia mahtavasti kunnes yöpakkaset iskivät.

Mitähän keijunmekko tykkäisi itäseinustasta? Aurinko paistaa heti aamusta mutta poistuu n klo 14 talon toiselle puolelle.

Minä laitoin keijunmekon siemenet viime vuona näihin aikoihin (taisi olla vielä myöhempään). Hyvin ehtivät kasvaa ja kukkia. Kasvoivat patjan jousistoa pitkin, joka oli palotikkaiden välissä, katon reunaan saakka. Nyt minulla on vasta muutama keijunmekon siemen itänyt ja kuvittelen niiden ehtivän aivan hyvin kasvaa ja kukkia. Onhan meillä ulkona vielä lumipeite melko vahva. Niin ja vasta maaliskuu.

Miun rapunpieli on juuri tuossa suunnassa, joskin vähän aiemmin menee aurinko piiloon. Hyvin viihtyy. Miun paikka on vaan mekolle hieman liian tuulinen.

Vanhassa mekossa on jo kukkiakin:)

Tässä teille oikea pohjanoteeraus keijunmekon kasvattajalta no-jaa. Kylvetty tammikuun alussa, itivät nopeasti viikossa ja sitten ei tapahtunutkaan enää yhtään mitään. Näyttävät kuvassa keltaiselta, ovat kuitenkin vihreitä ja ihan hyvävoimaisia, kasvu vain ei tosiaankaan etene lainkaan. Kahtena edellisenä vuonna kasvatus on onnistunutkin yli odotusten, tosin silloin asuin toisaalla, eivät näemmä viihdy täällä. Siis tässä kolmen kuukauden tulos...hohhoijaa...jokohan kolmen vuoden päästä näen nuo kukkivana?

Sen takia olen luopunut siemenkasvatuksesta. Ensin itävät hyvin, sitten taimipolte vie. Uusi kylö ja sitten kolmen kuukauden jumitus. Huhtikuussa kasvavat sitten sellaista vauhtia ettei perässä pysy.

Tuossa taimivaiheessa pitää varoa liikaa kastelemasta, se jumittaa lisää.

Minä olen jo toisen kerran latvonut tänä vuonna kylvämäni taimet! Viime vuotisessa on jo ensimmäiset kukat, eivät tosin kovin suuria ole! Pistokkaat kasvavat myös hyvin! Kuinkahan isoja ovat ennen kuin voin viedä ne ulos?!

Hei, te, jotka olette jo pitemmällä näiden "mekkojen" kanssa... istutetaanko nämä uudelleen syvenpään, tuetaanko jo tässä vaiheessa? Minun pieni ainokaiseni alkaa taipumaan kyljelleen, vaikka kokoa ei tuon enenpää. Vai olisiko sillä joku vika. Tämä on minun ihan ensi kerta tämän kasvin kanssa säätää..

Oletko ihan varma että on Keijunmekko?

Sammaa minäkin juuri olin aikeissa sanoa, näyttää mun silmään ihan orvokilta...

Ainakin oli Keijunmekko-siemenpussissa.. ja ainut joka suostui itämään.. hidaskasvuinenkin on vielä..

Vuokkis. Tässä sinulle kuva, että voit vertailla.