Voi ITKU minkähän siemeniä on ollut? Eli nyt sitten en tiedä, mikä kukka tuosta tulee..yhyy... Eli ei ole luottamista ostosiemeniin.
Olisiko mahdollista, että mekonsiemenet eivät olisi vielä itäneet, vaan mullan joukossa ollut kyseinen siemen, joka alku minunkin mielestäni täyttää kovasti orvokin taimelta.
Minäkin veikkaan, että tulee hyvä orvokki Oliko sinulla kierrätysmultaa? Sieltä aina nousee ainakin minulle "ylläreitä".
Nytkin on rapunpielusruukku suunnitellut itse itsensä. Talvetetun apinankukan viereen on jo itänyt ainakin krassia ja nukenkaulusta.
Ei ollut silleen kierrätysmultaa... vaikka siinä yritti kasvuaan ruusuliisan pistokas, niin silloin otin pussista puhdasta multaa ja tuo on ollut sisällä, ettei ole pöllyttänyt muualta siemeniä. Minulla myös samat siemenet kuin hoyabellalla.. arvoonsa tulee niistä, 1/ pussi itää.. ja hunajaa maksoi, mutt otin silloin, kun muutakin tilasin. Meinasin, että olkoon siinä samassa paketissa.. siis helmikuusta asti ollut kasvu, niin olis kai itänyt mitä itää meinaa.
Orvokki tuli heti minullekkin mieleeni ensimmäisen kuvan taimesta, ei mielestäni lainkaan keijunmekon näköinen. Anna kuitenkin orvokin kasvaa, iloa siitäkin on
Elämä on täynnä yllätyksiä! Minä kerran olin onnellinen, kun sain lapinnauhuksen siemenen itämään. Vaalin sitä kuin suurinta aarretta, talvetinkin varastossa. Ja mikä se sitten olikaan? Leskenlehti! Tästä olen isännältä kuullut.
Tänään miun keijunmekot näyttää tältä
Kolmannen lehtiparin jälkeen latvoin ja nyt saa näköjään taas ootella uutta...
Minä kylvin viime vuonna keijunmekot joskus maaliskuun lopulla ja heinäkuun lopussa alkoivat kukkia. Nyt kylvin ne 18.2. ja ovat jo kieltämättä isompia kuin viime vuonna tähän aikaan (jolloin kaikki eivät olleet edes nousseet!). Eli kyllä ne ehtivät kukkia ihan hyvin!
Tänä vuonna myös olen ehtinyt jo mekot latvoa ja olen niitä lannoittanut ärhäkämmin kuin viime vuonna. Olin tuolloin ehkä turhankin varovainen. Minä kylvin nyt siis helmikuussa ostosiemeniä ja sitten omia syksyllä kerättyjä (jotka luulin tulleen syödyiksi (=1 vee tyttöni toimesta)) ja omista iti varmaan kaikki, jotka laitoin (niitä on n. 15), kaupan siemenistä nousi yksi taimi, joka ei ollut keijunmekkoa, vaan jotain muuta ja nakkasin vallan pois.
Veera, hyvä kun mainitsit tuon lannoituksen... Mie nimittäin oon ihan unohtanu niitä lannoittaa
jotenki oon aatellu, että ovat niin pieniä ettei ihan vielä, mut kai niitä jo vähän vois lannoitella
Löysin kaapista viimekesäisäisen keijunmekon ruukun. Onkohan mitään mahdollisuuttaa että kasvi heräis henkiin jos sitä alkais kasteleen vai kippaanko suosiolla kompostiin? Ruukku on siis ollut kaapissa lämpimässä, mutta kastelematta puoli vuotta...
Onko yhtään notkeita oksia näkyvissä, vaikka kuinka pientä pätkää? Siinä tapauksessa ei ole mahdottomuus, että sieltä alkaisi uusi kasvu. Riippuu kuinka vahva juuristo on ollut ennen kaappiin joutumista
Kastele varovaisesti aluksi, ettei mahdollinen elävä juuristo tukehdu pitkän kuivan kauden jälkeen. Aika nopeasti se sitten näyttää onko elämää pinnan alla
Täällä sitä vaan seilaan Keijunmekko pastalla! Tuli mieleeni, pitäisiköhän meidän kaikkien, jotka ostosiemenistä ovat saaneet, mitä sattuu... tehdä kunnon valitus! Kalliit siement, eikä mitään saa.. korkeintaan yhden kämäsen orvokin näköisen mikä-mikä-kukka-taimen.
Kyllä siinä pari noin sentin mittaista "taipuisaa" pätkää töröttää, eivät ainakaan heti napsahtaneet poikki. Nostin ruukun nyt valoisaan ja katsellaan kuin käy. Kiva ettei aivan ole toivotonta. Viimekesänä oli aika tiukassa noiden taimien saanti, eikä nekään todellakaan ole mitään halpoja...
Viime viikolla kylvin muutaman kalliin siemenen purkkiin ja tänään olin näkevinäni siellä jotain vihertävää... Ehkäpä niistä joku orvokki kasvaa mullekin.
Sulla on just passeli asenne, Kara.Koo, ei tule pettymyksiä.
Tosi ruppasen näköinen oli minunkin keijunmekkoni viime kevään korvalla, mutta niin vain sain monta pistokasta kevään mittaan siitäkin risusta lypsettyä Jotka pistokkaat kasvoivat ihaniksi ryöpyiksi ja kukkivat vimmatusti koko kesän ja tulivat syksyllä unohdetuiksi hallan kouriin Siemenestä on aloitettu taas.
Onkohan noita Keijunmekkoja puutarhaliikkeissä valmiina kasveina. Helpommalla sen niin sais, on sellaista riskaapelia hommaa siemenkasvatus..
Viime viikolla katsoin paikallisessa puutarhaliikkeessä olevan jo n.60cm pitkiä taimia.
Vähän on pitkä matka ajella keijukaisen takia.. Täytyy vaan alkaa soittelukierros tänne lähiseudun taimitarhoille.
Viime vuonna oli torilla myytävänä kukkivia keijunmekkoja. Vielä syyskuussa maksoi 25 euroa. Ostinko? No en.
Hoyabella, jokos löysit keijunmekon vai vieläkö tahtoisit? Mulla on muutama pistokas juurtumassa, liikenisi varmaan siitä. Ne ei kyllä sitten ole vielä mitään kovin isoja, mutta kymmenkunta senttiä pitkiä kummiskin. Laitakko mulle hölöä, jos vaihtokauppa on vielä ajankohtainen.
Tarleenan viesti edellisellä sivulla taas innosti panostamaan näihin omiin kasvatuksiin. Keijunmekko torilla 25 euroa! Taas on tullut säästettyä rahaa vaikka kuinka rutkasti!