Keijunmekko, Rhodochiton atrosanguineus

Rilla -terhakkaat taimet sulla! Mulla ne vasta miettii tekiskö toiset leh.det vaiko ei

Mitä ne hatut tai kypärät on? En tiedä sellaisia vielä nähneeni?

Se on se siemen siinä sirkkalehtien päällä, joka ei aina hevillä irtoa.

Rilla, kyllä ne mekot vielä ottaa spurtin. Mun mielestä tuo on just se vaihe/koko kun tuntuu että kestää ikuisuus ja sitten yhtäkkiä huomaa että ne vaan kasvaa ja kasvaa…vaikka kuinka latvoo.

Minulla ei ole noissa keijuissa koskaan jäänyt se siemen kuori taimen “päähän”… Joillain isommilla kasveilla kyllä. No oiskohan, että pintakylvöisissä kasveissa aina laitan multakipon päälle talouskelmun… Muutamia pieniä reikiä vain tuuletukseen… Siis on välttämätön ne pienet tuuletusreiät, ettei ihan home iske.

Pitäisköhän kiireesti ryhtyä koulimaan näitä mekkoja??

no ei ainakaan mekot lopu siellä kesken :slight_smile: upea näky

Mulla on vain yhdeksän taimea, kaksi niistäkin on vähän kyseenalaisia että lähteekö ne kunnolla kasvuun vai ei. En tiennyt turveruukkujen huonoista puolista mitään, joten nyt taistelen liiallisen kuivuuden ja liiallisen märkyyden välillä ja pelkään sen tuhoavan taimet kokonaan.

Mutta tästäkin oppii. Jatkossa tiedän heivata turvepurkit mäkeen (tai siis biojäteastiaan) ja käyttää vaikka maitopurkkeja, sekä kylvää siemeniä kolminkertaisesti halutun taimimäärän verran, niin ei tarvitse koko ajan panikoida jos yksikin näyttää heikolta.

Ohhoh … :slight_smile: Hienoa!!

Hassuelli, tuossahan on vaarana koulimisähky :slight_smile:

Minun keijumekot on ihan samankokoisia kuin Rillalla taimet.

Ei niitä “kypäriä” (siemenkuoria) tarvitse irroitella! Lehdet kasvaa sieltä itsestään ulos kun eivät siementä enää tarvi.

Osan mekoista olen jo latvonut ja törkkinyt latvat multaan.

Ovatpas isoja, neljä viidestä itäneestä siemenestä olla möllöttävät sirkkalehtiasteella, muka kylmää valittavat.

Meillä mennään vasta tässä vaiheessa, 17.1. muistaakseni kylvetty. Kasvattelee ne sentäs jo toista lehtipariaan. XD Amppeliin ei ole vielä kiire siirrellä…

Istutin jo yhden amppelin valmiiksi. Jos kerrankin saisi kunnon mekot. Monena vuonna jo jääneet toisten kasvien jalkoihin.

Mitens noi amppelit, kun mulla ei oo koskaan moisia ollut. Hypistelin sellaista jo kaupassa noille keijuille, mutta siis onko ne kaikki tollaisia että niihin laitetaan suoraan mullat ja päältä kastellaan? Vai saako sinne ruukun sisään ja voisi altakastella?! Kumpi parempi…?

Toisissa amppeleissa on reikä pohjassa josta ylimääraiset vedet tulee ulos. Tuossa miun omassa jouduin poraamaan pienen reijän alaosaan.

En osaa sanoa mikä on parempi. Itse tykkään reilusta multatilasta, niin on helpompi hoitaa.

Kolmeko mekkoa Kurpalla tuossa amppelissa on? Mikä mahtaa olla tuon ruukun koko? 

Mietin, laittaisinko kaikki seitsemän tainta (jos selviävät) samaan ruukkuun vai jakaisin kahteen pienempään, ja kuinka iso ruukku 6-7 taimelle riittäisi. Olisiko kymmenisen litraa sopiva vai liian iso?

Neljä mekkoa on tuossa 22cm halkaisijaltaan olevassa ampplissa.

10l amppeli kuulostaa hyvällä 6-7 taimelle.

Jotkut huippukasvattajat saavat jo yhdestäkin taimesta näyttävän amppelin, mutta mie en kuulu niihin:/

Yhdestä taimesta näyttävä amppeli? Oijoijoi… Mulla ois kaksi tainta. Oikein pientä :frowning:

Olen jo monena vuonna kasvattanut mekkoja siemenistä ja laittanut 3-4 tainta keskikokoiseen amppeliin. Tänä vuonna ei ole yksikään siemen itänyt ja 4 viikkoa on jo kylvöstä kulunut. Ostaisinko vielä uudet siemenet vai laittaisinko jonkun muun? Miten mustasilmäsusanna toimii amppelissa? Kasvaako alaspäin vai pelkästään kipuaa ylöspäin?