atchost, olen säilytellyt keisaripuitani (3 kpl) pakkaselta suojatussa varastossa. Talvella lämpötila ei saisi nousta yli viiden asteen, koska tämä puu alkaa lehtiä melko helposti ja pimeällä talvella se olisi lähes katastrofi puulle. Suomen pakkasia keisaripuu ei kestä. Pohjoisin Euroopassa kasvava puu lienee Ruotsin Visbyssä (Gotlanti), joka on Ruotsin ykköskasvuvyöhykettä. Luonnossa keisaripuu tekee kukkanuput syyskesällä ja se kukkii keväällä ennen lehtien puhkeamista. Laitoin äskeiseen viestiini kuvat puustani tällä hetkellä. Kuinka iso puusi on ja kuinka vanha? Minun puuni ovat viisi vuotta täyttäneitä ruukkupuita.
Naantalissa olen nähnyt Paulownian taivasalla, mutta se ei tietääkseni ole kukkinut vaan alottaa kasvun yleensä keväällä maan rajasta, talvesta riippuen. Mun Paulownia jää tänä syksynä ulos.
Paulownia eli keisaripuu kukkii lajista riippuen vasta 3 - 5-vuotiaana. Koska ne eivät kestä Suomen pakkasia, niin ne eivät myöskään kuki Suomessa ulkona kasvaessaan. Minulla on kolme ruukkupuuta, joista kaksi teki kuleneena kesänä kukkanuput useiden oksien kärkiin. Ne ovat 5-vuotisia, mutta vain runsaan metrin korkuisia, koska olen leikannut niitä lähes vuosittain melko paljon. Säilytän niitä talven yli viileässä paikassa.
Ruotsin Visbyn ilmasto on leuto (tammikuun keskilämpö nollan tienoilla, kun se esimerkiksi Suomen etelärannikolla on -5C - -7C. Keisaripuu siis kasvaa vielä hyvin Visbyssä, mutta sielläkin kukkanuput tuhoutuvat melko usein pakkasissa. Näin ollen Naanatalissa kasvavat puut eivät varmaankaan koskaan kuki, mutta paulownia on todella komean valtavalehtinen koristekasvi perennanakin. Eksoottinen ilmestys Suomessa.
pawlonia selvisi jotenkin koiran tekosista, teki uudet lehdet, mutta nyt kun katsoin niin ensimmäinen halla oli viennyt kaiken tämän vuotisen kasvun ja enemmänkin, siellä on vain parikymmensenttisen tappi maassa jotenkin elossaolevan tuntuisena.
Miksihän minulla ei ole kuin tämä yksi keisarin puu :(, tämä nyt kuitenkin on sitten ulkona, jo kuolee talven aikana, yritän hankkia uuden siemenen.
- tähän aikaan syksystä minut yleensä valtaa selkeä tuntemus, että ensi vuonna ei kasva mikään eikä ensi keväänä kuki mikään.
Onko muillakin kuin Ramondalla kokemuksia avomaalla talvehtineista paulownioista? Kyseistä kasvia kun kasvatetaan usein vain komeitten lehtiensä takia ja kasvi leikataan joka kevät alas. Ei haittaisi versojen paleltuminen.
keisarinpuuni on hengissä, sitkeä kasvi selvästikin
olin keväällä varma, ettei keisarinpuuni lähde enää kasvuun, mutta se yllättäen tyrkkäsi kuolleen runkotapin vierestä uuden vesan – ja kovaonninen kun on, jouduin sen vielä muuttamaan toiseen paikkaan remontin alta. mutta se uusi tappi on kasvanut metrin verran korkeutta tänä kesänä, olen toiveikas.
atchost - laittaisitko kuvaa Omani on vielä kasvarin lämmössä ja taidan ensimmäiseksi talveksi kuitenkin kiikuttaa autotalliin, mutta voisihan noita kokeilla ulkonakin. Siemenkasvatus kun näille ei vaikeaa.
Mä olisin myös kuvasta kovin iloinen. Houkuttaa nimittäin kovasti.
Enpäs olekaan käynyt pitkään aikaan tällä sivustolla.
No, mulla on talon räystään korkeudelle asti kasvanut Paulownia, Tuusulassa II-vyöhykkeellä. Puulla ei ole talvisuojauksia, ja runko on kasvanut korkeutta ehkä 70 senttiä vuodessa, kun lasketaan pois paleltunut osa. Se alkaa olemaan aika järeä tyviosastaan. Kukkia ei luonnollisestikaan ole ollut.
Hienoa kuulla, ow! Jospa minäkin vielä tänä vuonna tuota kokeilisin, vaikka juuri nyt en ole kovin toiveikas viime kesäisten testikappaleiden suhteen.
Olen ow:lle kateellinen ison keisaripuun vuoksi. Heh! Minä istutin tänä vuonna Paulownia fargesiita. Se ei ole yhtä kylmänkestävä kuin P. tomentosa, mutta kukkii kai jo 3-vuotisena.
Toissa kesänä ulos istuttamani keisaripuuni kasvoi vain n. 30cm korkeaksi. Viime kesänä ne innostuivat kovaan kasvuun. Suurin venähti melkein parimetriseksi. Kaksi muuta ovat vähän yli metrin korkeita. Ilmiömäinen kasvunopeus. Nyt ne ovat paljaina 50 cm korkean hangen keskellä. Uskoisin ainakin niiden juurien ja rungon alaosan talvehtivan.
Lisään valokuvan keisaripuustani tässä lähiaikoina.
Toivotaan, että keisaripuu jatkaa vielä eloaan, vaikutta hienolta kasvilta.
Keisaripuun taimeni viettävät toista talveaan kellarissa. Seuraavaksi voisi ajatella jo ulkoruokintaa.
Tässä keisaripuuni kasvamassa toista kesäänsä ulkona. Valtava kasvunopeus. Kuva otettu 28.8.2010 Helsingissä. Varmaan kuuma kesä edesauttoi rehevää kasvua.
Kuukauden päästä suurin piirtein selviää, selvisikö keisaripuuni talvesta ollenkaan.
keisarinpuuni on hengissä. pari silmua pukkaa kylläkin aika lailla tyvestä, taisi latva jäädä syksyllä tuleentumatta. Lannoitetaanko tätä keisarin puuta ja miten? Omani on siis viettänyt 3 talvea ulkona, mutta ei kyllä miksikään pari metriseksi ole kasvanut, mikä sellaisen kasvun taika on?
Jos aiot kasvattaa siitä pensaan, älä lannoita, sillä se vain lisää versojen puutumattomuutta. Jos sen leikkaa joka kevät maanrajaan, kasvaa siitä todennäköisesti ilman lannoitustakin hyvin suurilehtinen ja komea.