Keisaripuu, Paulownia tomentosa

Miten keisaripuunne jakselevat? Minulla on kolme vähän yli metrin korkuista, monioksasita ruukkupuuta. Eivät ole vielä kukkineet. Odottelen, jos tekevät loppukesällä kukkanuppuja ensi kevään kukkimista varten.

Puolimetrinen ruukkuversio täällä. Pitäisi kai vaihtaa isompaan ruukkuun edes, jotta saisi varpaillensa lisää tilaa. Minkähän ikäisen puun voisi odotella kukkivan?

Pojanpoika peruutti Paulownian ruukkuun pyrstöllensä tässä juhannuksen alla, mutta ensiaputoimenpiteenä lastoitin taittuneen varren jeesusteipillä. Hyvin näyttää toimivan nestevirtaukset, koskapa kasvu jatkuu eikä lerpahtamisia tapahtunut.

Paulastiina, onnittelut onnistuneen lastoituksen johdosta. Onko puussasi oksia? Keisaripuu kukkinee viisivuotiaana. Käsittääkseni Metsänneidon puu on sitä ikäluokkaa ja se kukki yllättäen viime vuoden lopussa, vaikka oikea kukkimisaika on loppukeväällä.  (Kukintaan vaikutti kai siirto ulkoa autotallin lämpimähköön suojaan.) Uskon oksien runsaan haaroittumisen edesauttavan kukkanuppujen muodostumista. Metsänneito ei ole pitkään aikaan kirjoitellut puustaan ja sen voinnista. Hänen kukkivasta puusta on kaksi kuvaa vanhoissa keskusteluissa. 

Hyvin näyttää haaroittuneen puuni, ja sen takia en repinyt pelihousujani, vaikka pieni Olavi ruukkuun peruuttikin. Vaikka se yksi varsi olisikin kuollut ja kuivettunut, olisi vielä 3-4 jäänyt jäljelle. Taimeni taitaa olla vuoden taikka kaksi iältänsä, pitäisi oikein peuhtoa muistiinpanoja, josko löytyisi "syntymäpäivä" Paulownialle.

Mun on vielä ulkona, mutta kellariin (pimeää, lämpötila 1-4 plussalla, talvesta riippuen) koitan raahata sitten kun on tiputtanut lehtensä.

ja koskas nostatte keisarinpuunne kevätkasvuun valoon ja lämpimään?

Mulla on vielä kanalankeisarina. Elävältä kumminkin vaikuttaa.

minä annoin olla ulkona pitkälle syksyyn ja vein vasta joskus lokakuun lopulla vintille puuni. Se on ollut koko lailla kuivana. mutta kun muistelin, ettei se mikään vaativa talveutettava ollut viime talvena íhan pienenä. Vähän vaan hirvittää antaa niin riutuneen näköisenä levätä, kun pelkkä puolitoistasenttiä paksu runko törröttämässä.

Minulla toista talvea ulkona. Istutin yhden ylijäämätaimen syksyllä

-06 ulos ja olin todella hämmästynyt kun se nousi seuraavana keväänä mullasta.

jaahas, sitä on keisarin puu herännyt ja aukoo silmujaan (sisällä viileässä mökissä) pitää minunkin etsiä sille paikka ulkoa. minkäslainen paikka sille sopii? onko mitään toivoa kukista?

Mun Paulowniani oli talvea paossa kanalassa, missä ovensuupaikalla lämpötila oli alimmillaan varmaan nollassa ainakin. Tällä viikolla vein sen kasvariin, sitä ennen se oli saunassa jonkin aikaa tarkkailussa, josko henki pihisee. Hyvältä näyttää, mutta purkki on jo armottomasti liian pieni. Pikku-Olavi tuohon purkkiin viime kesänä peruutti pyrstöllensä ja silloin lastoitin katkenneen verson ilmastointiteipillä, eli siitä tuo hopeanhohtoinen köytös. Lastoitus ei onnistunut, mutta uusi verso kasvoi loukatun rinnalle.

Paulastiina,

hyvältähän tuo keisaripuu näyttää, vaikka kärsikin kolhuja viime kesänä. Kun se tuosta oksii ja haarottuu muutaman kerran, niin se tekee kukkanuput loppukesällä ja kukkii komeasti seuraavana keväänä ennen lehtimistä. Jokohan parin vuoden päästä? Toivotaan. Ei minunkaan keisaripuuni paljoakaan isommassa ruukusssa kasva. Tänä kesänä täyttävät viisi vuotta (3 kpl).

Oletteko kasvattaneet keisarinpuunne siemenestä? Minulla olisi ko. siemeniä hankittuna ja nyt pohdin onko ajatukseni pistää ne kesällä purkkiin ja kasvihuoneeseen oikea vain tarvitsevatko kenties kylmäkäsittelyn?

Minä en kylmäkäsitellyt ja hyvin iti silti.

Kiitos eli pistänpä purkkiin…

Keisaripuun siemenet itävät parhaiten valossa, joten niitä ei saa peitää multakerroksen alle, jolloin itäminen hidastuu tai jopa estyy.

laitoin keisarinpuuni maahan ja vielä harson päälle, ettei ulkoilma säikytä ihan. Nyt se on lehdettömänä, mahtaako toipua, mäyräkoira halusi harson ja siinä samalla riipi kaikki lehdet pois puusta. - viheliäläinen

Minun keisaripuuni tekee parhaillaa kukkanuppuja kolmen oksan kärkeen. Jos kaikki menee hyvin, niin se kukkii ensi keväänä.

paulownia: onko nuppuja tekevä keisarinpuusi talven ulkona vai sisällä?

viime talven, ensi talven ?

kukkisipa mullakin joskus —