Keittiöpuutarha - Potager

Minä olen varma että keittiöpuutarhan tekeminen on sitä lapsuuden kotileikkiä parhaimmillaan. Kai muutkin muistavat kuin eilisen päivän miten mukulana tämmäiltiin hienoja juttuja ja sitten niissä asui, jollei nyt aivan käpylehmät niin vastaavat.

Eilen kun juveerasimme poikien kanssa noita laatikoita oli meillä kaikilla siksi kai kivaa - kun se on leikkimistä loppujen lopuksi puhtaimmillaan. Eikä se raskastakaan ole, juuri siksi. Painavimmat hommat oli kottikärryillä tuotu kuohkea multa enimmillään kahdeksan metrin päästä ja sen kippaaminen laatikkoon ja haravointi tasaiseksi. Kuivat laudat painoivat vähän ja appivaari kantoi sen maalipöntön. Kastella ei tarvinnut kun tänään satoi.

naurua

PS. Ainut mikä minua hiukan mietitytti että olenko leikkiessänikin noin ikävän funktionaalinen ja suorakulmainen...

Onko kenelläkään ongelmia liikaa levinneistä yrteistä ja muista syötävistä monivuotisista, jotka sopisivat nyt tuonne keittiöpuutarhaan.

Voisin tehdä vaihtokauppaa jos minulta löytyisi jotain tilalle: Oikeaa piparminttua on ainakin lähetettäväksi asti. Sekä tietenkin pioniunikon siementaimia, suopayrttiä, kirjavaa vuohenjuurta, kesäpikkusydäntä, kurjenpolvia, maatiaisakileijaa sellaista tummansinistä muistaakseni. Sekä vielä löytyy harmaamalvikkia.

Minulla on mäkimeiramia eli oreganoa rikkaruohoksi asti. Sen maku ei ole yhtä voimakas kuin Välimeren maissa kasvaneen, mutta kukkii komeasti ja pitkään. Ei mikään erikoisuus siis, mutta voin lähettää, jos sitä kaipaat.

Laitan hölöä!

Mahtavalta kyllä näyttää tuo temskukan potagerhymy Tuo hakkeen laittaminen olisi ihan hyvä idea meidänkin pihaan...aikaisemmin olen laittanut sanomalehteä alle ja kärrännyt siihen päälle hiekkaa. Ihan siistit käytävät on tullu niinkin. Tänään ostin lisää siemeniä, mm. auringonkukkaa, ruiskaunokkia, palsternakkaa, kosmoskukkia ja kanariankrassia pajutorniin kasvamaan. Huomenna pitää mennä tekemään sisäänkulun kohdalle tulevat tiilikiveykset loppuun..

Huh,onpa vaude-vaude-vaude tuo Temskukan laatikosto!SIISTIÄ jälkeä!Laitahan kesällä kuvia, mille näyttääkieli ulkoa

on kyllä niin hienoja keittiöpuutarhoja!Kylläpä on potager keskustelu voimissaan ja hyvä niin. Jee,kesällä saadaan ihastella upeita kuvia. mInä heivasin keittiöpuutarhastani  viherherukan pois, kun ei ole tuottanut marjoja tuskin ollenkaan.Tilalle istutin saskatoon-marjapensaan.Siirsin myös kasvilavan kasvimaan kupeeseen,kun se on aikaisemmin ollut aivan toisaalla.Kylvöjä en ole vielä kasvimaalle tehnyt,mutta viikonlopun aikana kylvän hernettä sun muuta harson alle.

Olen ihan sanaton noiden teidän rakennelmien edessä... Tahtoo oman potagerin...

Tässä tyttäreni huoneen ikkunasta otettu kuva lätäköstä ja kasvihuone/potager-alueesta. Vielä on tekemistä, kasvihuonekkin vasta alkutekijössä eli pelkkä kuoppa. Alueen ympäri tulee vielä kevyrakenteinen aita jossain vaiheessa, sekä lisää noita vasemmalla alhaalla näkyviä kapeita laatikon tapaisia, niihin tulee marjapensaat ja vadelmapensaat. Musta multakeko säkin vieressä on Zilgan koti ja siitä tulee lähtemään viistosti lätäkköön päin laatikkosysteemit. Lisäksi zilgalle tulee pikkuruinen pergola kiivettäväksi. Zilgasta vähän tänne päin tulee myös tuollainen porttisysteemi. Vihannekset tulee sitten noihin keskellä oleviin laatikoihin.

Pianilla on tosi upea paikka tuossa! Siitä tulee tosi hieno ja kasteluvesikin vierellä

Temsku, jos lipstikka maistuu niin hihkaise! Täällä kasvaa kiusaksi asti...niin

Aivan mahdottoman komeat kalliot ja vesilampi! Juutina. Meilläkin on muuten poikien kämpän ikkunasta paras näköala keittiöpuutarhaan, joten luurailen sieltä joskus minuuttitolkulla ennenkuin herätän poijjaat.

On teillä hienoja keittiöpuutarhoja. Ihan kateeksi käy. Mutta kyllä sitä vielä joskus meilläkin… Ottakaa vaan jokainen neliö hyötykäyttöön. Muutaman vuoden perästä eletään puutteessa.

Niin ei ruaka kesken lopu tällä yrittämisellä. Ja puuhellat on säästetty kun ei ikinä tiedä.

VAU! Onpas täällä upeita potagereita! Tahtoo kans tuollaisen..
Ja tästäpä siis tuli mieleen, että ovatko nuo laudasta valmistetut kehikot sellaisia, että ne voi tarvittaessa nostaa ja siirtää paikasta toiseen, vai sellaisia, että ne on "paalutettu" maahan asti? Taitaa varmaan olla myös ihan makuasia..

Laitoimme noin 40 cm:n teroitetut puut tueksi sisäpuolille nurkkiin ja vähän keskelle. Pistelimme vähän jopa nauloilla kiinni, sillä laudat pakkaavat mielellään kupsahtaa kyljelleen jollei niitä mitenkään kiinnitä - toisaalta ei niiden tarvitse olla aivan mahdottoman kovastikkaan kiinni sillä ne lahoavat väistämättä joskus ja uusiminen ei saisi tarkoittaa kaivinkoneen soittamista tontille.

Kahden laudan korkuiset kolmiot juniori näki parhaimmaksi tehdä niin että teki ensin kylkielementit (Pari rimanpätkää sisäpuolelle joten pysyivät toisissaan) ja sitten elementit kolmioksi. Tukipalat nurkissa olivat vähän pidempiä, joten niille tehtiin reiät rautakangella. Ne teki isäntä, vanha lehmäaidantekijä jolla aidat olivat aina luotisuoraan satoja metrejä. On yllättävän vaikeaa saada just oikeaan kohtaan reiät niin että kolmiot tulivat edellisten kanssa linjaan että saatiin seuraavat laatikot taas lähtemään linjaan. Käytin silmän apuna pitkää rimaa. Maakin on tuossa epätasainen (isäntä jo välillä keuhkosi että traktorin perälevyllä pitää ensin tasata) joten laatikot neusevat lievään ylämäkeen.

Kottarikäytävä on 70 cm leveä ja välikäytävät ovat 45 cm - niitä pitkin on aivan kätevä kulkea nyt vaikka kastelukannu kädessä.

Kanojen ulkonaliikkumiskielto jatkuu vielä puolitoista viikkoa, joten siihen asti ainakin luulen että laatikkojen multa pysyy osoitteissaan. Shelbykoiruliini kylläkin on löytänyt käytäväjuoksun ilot ja mahdollisuudet, hake pakkaa lentää multaan.

Laitan tällaisen oman tekeleeni yhdestä yrttipenkistä. Tehty periaatteella"otettu sitä mitä on ollut saatavilla" tarveaineita. Yritin sellaista kohopenkkiä tuohon väsätä,laitoin ensin risuja,nurmikon tuppaita väärinpäin,ruohosilppua ja kompostimultaa. Tiilet olivat täällä ulkorakennuksen takana sikin sokin ja noita harkkorautoja jossakin nurkassa kasa,joilla yritin saada tiilet maahan. Tyroksipallot laitoin niiden rautojen päihin,jotta en teloisi itseänniissä.(aika hirvitys) Pystyssä ollut kuitenkin jo 6.vuotta,vaikka lastenlapset

ovat sen "yli" juosseet monta kertaa:)

Minä tykkään noista betoniraudoista! On hyvä idea. Meilläkin on betoniraudanpätkiä talletettu metallisankoon, joten matkin kyllä tuota jossain. Kiitos.

Matki vaan Temskukka! Pysyvät muuallakin tukena hyvin,eivät lahoa,eivätkä mene poikki.

Hommailin pajukartioita keittiöpuutarhaan, sillä niitä se kaipasi. Oli liian matalaa. Tänään olen istutellut aivan tohkeissani yrttejä, joita olen saanut Teiltä (kiitos!).

Huomatkaa miten pari päivää jatkunut älytön tuuli heitteli jopa hakkeet nurmikolle - tätä ei ole ennen koskaan sattunut. Musta läjä etualalla on jokapaikkaan ehtivä Shelbykoira.