Aijaa, tämmöinenkö se on se potager jota Sand minulle ehdotti... No himskatti, olen jo viisi vuotta suunnitellut tekeväni meitin kasvimaalle korkeat kasvatuslaatikot ja hyvin katetut käytävät! Ja lootien päälle jopa ehkä vielä siirrettävät lasit. Vai että se on potager. Aina oppii uutta :)
Tänä vuonna ei vielä synny, on ollut sen verran muuta puuhaa keväällä, että pitää vaan tehdä perinteinen kasvimaa, että saa nopsasti siemenet multiin, mutta ensi vuonna... Kasvimaa on ollut perennojen evakkopaikkana kun olen kukkapenkkejä myllännyt ja hamstrannut kasveja uutta varten, mutta nyt sieltä lähtee kaikki veks, ja kasvimaa palaa alkuperäiseen tarkoitukseensa.
Kovin isoa potageria sinne ei saa, kun istutettiin pöhköt viinimarjapensasrivistö kasvimaan viereen, eli ei laajennusta siihen suuntaan, ja toisessa suunnassa on kovurivistö (eli juurimatto on kai laitettava lootiin), alareunassa on liian varjoisaa ja yläpäässä on omenapuut.
Minulla on takaraivossa sellainenkin kasvimaa, missä on yhtenäinen lautareunus, mutta sen päälle on tehty mittojen mukaan kävely- ja hoitolaiturit, joita voi siirtää, eivätkä ne ole multaa vasten, vaan reunalautojen varassa. Olen joko nähnyt jossain sellaisen kuvan tai sitten nähnyt siitä unta Helposti sivuun nostettavat lautapolut helpottavat valtavasti siivousta keväisin ja syksyisin ja muutokset ovat helppoja. Ehkä lautojen keskituki varmistaisi, ettei tapahdu yllättäviä remahduksia.
Vaikka kylvö, kitkentä ja harvennus olisi ehkä alaviistoon vähän hankalaa
Minä olen haaveillut että sitten kun tulen isoksi minulla on muuratut kasvulavat, joissa on puiset kaulukset, joihin on tehty irroitettavat ikkunat joita pidetään hallan uhatessa suojana. Käytävät on liuskekiveä, ja vesi solisee kivisessä altaassa. Joka puolella on sammalta, ja keittiöpuutarhan ympärillä on tuulelta täydellisesti suojaava kivimuuri, joka hehkuu öisin päivällä varastoimaansa auringonlämpöä.
Järjestetyssä epäjärjestyksessä, siellä täällä, kasvaa erilaisia rungollisia marjaa tuottavia kasveja, laventeli ja ajuruohot tuoksuvat. Täydellinen kumppaanuuskasvijärjestys huolehtii tuholaiset pois joten kaalitkit kasvavat ilman harsoa.
Tietenkin minulla on lihaksikas ja kiltti apulainen, joka tekee kaikki raskaat mullankärräystyöt, minä vain haahuilen lierihattu päässä ja kori käsivarren mutkassa.
Temskukalla aivan asialliset ja kohtuulliset haaveet . Lukisin nuo ihmisen perusoikeuksiin kuuluviksi asioiksi.
Jaa, minun haaveeni olisi tiilijalustainen-lasikasvihuone kakluunilla ja sen yhteydessä kasvimaa lautakäytävin ja kaariportein. Aitana ristikkopajuaita ja ylettömän muhevat mullat. Voisi olla kasvihuoneen alla myös talvetuskellarikin aivan hyvin.
Tämän verran keittiöpuutarhaa on jo saatu aikaiseksi. Kunhan saan noita lavakauluksia lisää ja kaupasta ruinattu ö-luokan puulaattoja, laajennan aluetta suuremmaksi. Mutta tästä se alkaa.
Risupetteri! Ompas siistinnäköinen potager!Mitä meinaat laittaa kasvamaan?
Kiitos kiitos. Olen jo istuttanut porkkanat, salaatit, kehäkukat, tillit, persiljat, pinaatit... niin ja avomaankurkut laitoin suoraan siemenistä. Herneet ja pavut on vielä laittamatta.
Porkkanansiemenet idätin muuten puutarhaunelmien ohjeiden mukaan ja laitoin ne kulmään "perunajauhokiisseliin" ja ketsuppipulloon. Saas nyt sitten nähdä kuinka ne lähtee kasvamaan.
Tosi kivan näköinen tuo Risupetterin potager. On todella kätevää kun istutuslaatikoissa on vähän korkeutta, kaikenlainen hoitotyö helpottuu kovasti. Käytävät on tosi siistit noilla laatoilla!
Hyvänen aika, miten hienon työn Risupetteri on tehnyt Ja laatikot noin täynnä noin muhevan näköistä multaa!
Oijoijoi... En saanut tänään alotettua kasvimaahommia, kun tuli yllättäen muuta tekemistä, mutta huomenna... Ette arvaakaan miten tekisi jo nyt tehdä sinne nuo laatikot, kun Risupetterillä on noin upean näköiset!!! Mutta se on miehen heiniä, ja sanoi, että eipä tehdä nyt, kun ei ole tarpeita. No, ensi keväänä... Tai tänä syksynä valmiiksi!
Lavakaulustilannetta tässä pari viikkoa sitten kartoitin: käytettyjen hinta alkaa kolmen euron tietämiltä/kpl. Harkinnassa itselläkin, viitsinkö enää ruveta itse lavoja väkertämään.
Keittöpuutarhani eka osa on valmis, peräkärryllisestä multaa tuli tälläinen laatikko. Mies laittoi maahan laudat että ruohonleikkurilla voi ajella ihan vierestä. Illalla laitoin loput ruusupavun siemenet takalaidalle kasvamaan, muuten vasta suunnittelin piirtämällä laudalla... Takalaidalle laittan herneitä kunnon rivi, sen eteen kehäkukkaa, sitten porkkanoita ja salaattia. Ruohosipulin siirsin kukkapenkistä tuohon rastin kohdalle, että siitä olis helppo pojankin napata sitä. Tuohon L:n sakaraan laitan sitten jotain yrttejä ja samettikukkaa. Taustalla oleva kompostikehikko pitäis saada jollain kasvilla piiloon...
No niin teidän kanssanne!! Tässä sitä nyt ollaan yrttimaata perustamassa! ;p
Mansikkamaa tuntui kivalta ajatukselta kun oli pieniä lapsia. Totuus oli kuitenkin, etteivät omat lapset koskaan ehtineet niitä mansikoita syömään kun ollaan aina paras mansikka-aika reissussa. Niinpä sinne alkoi pikkuhiljaa kantautua perennantaimia siirtoistutukseen… kunnes yrtit sinnittelivät pikku kolossa penkin päässä…
Myyrätalvi-hellekesä -yhdistelmä onneksi tappoi 75% lopuistakin mansikoista, joten nyt ne lähtevät kaikki, sinne mansikkapäähän jää perennoja, toinen pää penkkiä raivataan takaisin yrttimaaksi! Timjami, rosmariini ja pipraminttu ovat odottamassa kukkalaatikossa ja pillisipuli laitettu tänä keväänä, salviaa, persiljaa, viinisuolaheinää (ja jotain mikä ei nyt tule mieleen…) toin eilen taimenvaihdosta. Sitkeimmät, lipstikka, ruoho- ja ilmasipuli, iisoppi ja mäkimeirami ynnä pari erilaista minttua, ovat selvinneet hengissä hunninkoajankin…
Lisäksi kehäkukkaa, samettikukkaa, tuoksuhernettä, ruiskaunokkia…
Tuo alue on hiertänyt sieluani jo pitkään, nyt se pannaan ojennukseen. Jes. Tämä ketju on antanut siihen lopullisen potkun. Mutta en minä sitä kyllä potageriksi taida uskaltaa kutsua edes unissani… :))
Risupetteri, minäkin aloin juuri äsken haluamaan noita lavakauluksia. Näytti upealta! Mistä niitä saa? Ollaan melkein naapureita, joten en mene sinun apajille =0).
Sain ne mieheni kaverilta. Hänellä oli niitä kuulemma muutama kotona - eikä niillä ollut heille mitään käyttöä (mielikuvituksen puutetta sanon minä). Lavakauluksien alkuperästä sen enempää en tiedä.
Olen nyt tilannut yhdeltä toiselta tutulta heinäseipäitä ja ajattelin niistä tehdä jonkinlainen portti/köynnöstuki. Haaveena on myös sinne ihan perälle mansikkatorni. Mies on kyllä luvannut sellaisen rakentaa, mutta se kyllä valmistuu paljon nopeammin jos teen sen itse. Pitänee vaan haalia materiaalia jostain.
Minä muuten haluaisin tuollaisen korotetun kasvatuslaatikon mansikkamaaksi, olisiko se sitten potager vai mikä lie... Jos mansikat kasvaisivat korokkeella, ei ehkä ukkokoirakaan kävisi niille nostelemassa kinttua... Muihin hyötykasveihin en aio hurahtaa Mutta jos tekisikin nykyisten karviaispuskien kohdalle pienen potagerin ja ne karviaiset voisi istuttaa myös laatikoihin ja mansikkaa ja voisihan sitä pensasmustikkaakin ja ...
Kauheasti teiltä saa kaikenlaista ideaa, apua.
Ei muuta kuin heti tuumasta toimeen ja suunnittelemaan
Muuttaessamme tähän taloon, oli tontin takalaita tunkettu täyteen marjapensaita ja tässä kohtaa heinittynyt mansikkamaa. Pari vuotta tasoittelin ja revin mansikkamuovin kappaleita, sitten pelastin karviaispensaat ahtaudelta ja tökkäsin ne tähän. Ja nyt siis sitten valtava idea, tähänhän se siisteillä kasvatusaltailla syöntimarjapaikka!
Lasten keinulta voisi alkaa kapea kasvatusallas mansikan mollukoille ja karviaisten paikalle isompi, jossa karviaiset kasvaisivat ruohottumisvaaraa vailla.
Ja kuinka ollakaan, se isompi allas on jo valmiina, totesin nimittäin, että lapset eivät enää tarvitse hiekkalaatikkoa ja nostin laatikon pois paikoiltaan odottamaan uutta käyttötarkoitusta. Tässähän se nyt olisi!
Eikös ole ihanaa kun asiat järjestyy ja värkit löytyy omalta tontilta