Keittiöpuutarha - Potager

Ja ihan täysin teidän ansiosta, ei taatusti olisi itse tullut muuten mieleen!

Olen etsiskellyt lavakauluksia googlettamalla... Mieluusti maksaisin sen 3€, jopa enemmänkin. Olen saanut lautahommista kyllikseni rajausten kanssa! Sekin homma vielä kesken...

Onko kellään tietoa, mistä kauluksia voisi täällä Kokkolan seudulla ostaa? Alkaa tulla kiire potagerin kanssa oho

tai Turun seudulta…

Korjatkaa jos olen ihan väärässä, mutta eikös potager ole keittiöpuutarha, missä kasvaa kukkia ja hyötykasveja sulassa sovussa. Eikä välttämättä tarvitse ollaan minkäänlaisia reunuksia penkeissä esim. laudasta?? Olen olevinaan potageria kyhännyt, mutta rupesin miettimään että kun penkit ovat ilman reunuksia, niin onko se vain tavallinen kasvimaaapea Minusta se potager on paljon hienompi sanahymy

Sanna Kuitunen on kirjoittanut näin:

P

otager on ranskaa ja tarkoittaa keittiö- puutarhaa. Nyky- trendien mukainen keittiöpuutarha on kaunis ja geometrinen kokonaisuus, jossa kasvaa vihanneksia ja koristekasveja. Potagerin voi perustaa pie- nellekin maatilkulle. Se sopii niin kaupunkiin kuin maal- lekin. Tärkeintä on suunnit- telu. Suunnitelma kannattaa piirtää paperille. Samalla voi pysähtyä miettimään,minkä- laisia kasveja puutarhaansa haluaa. Perinteisesti potagerissa on kasvatettu sekä vihanneksia, yrttejä ja kukkia. Maan laatu, ilmansuunta ja puutarhurin innokkuus vaikuttavat myös kasvien valintaan. Jotta puutarhasta tulisi po- tager, sieltä täytyy löytyä oleskelualue. Penkki tai pari tuolia houkuttelevat istu- maan ja ihailemaan aikaan- saannoksiaan. Perinteisen potagerin sääntöihin kuuluu myös yllätys. Rehevien kas- vien seasta voi kulkija löytää vaikka kaivon, vanhan pol- kupyörän köynnöksien tukena tai iloisesti kotkottavan kanan. Kaikki on sallittua .

Aika samanlainen kuvaus oli Keittiöpuutarha- kirjassa. Eli voin sanoa hyvällä omallatunnolla että minulla on potagerhymy Tosin se istumapaikka vielä puuttuu..Tarkat piirustukset tein ruutupaperille, varmistuu ainakin se että muistaa mitä minnekkin on tullut kylvettyä. Kiitos Temskukalle vahvistuksestahymy

Puolet keittiötarhasta tehty. Vielä kaksi nelimetristä penkkiä, yksi kaksimetrinen taustalle ja kukka/yrttipenkin molemmille puolille tulee kesäkurpitsoille 80x80 senttiset lavat. Porkkanat ja sipulit on kylvetty harson alle. Penkit ovat kahden laudan korkuisia muten, mutta porkkanoiden kohdalle laitoin vielä irrotettavat kehikot, eli niiden kohdalla on multatilaa kolmen laudan verran (melkein 40 cm). Kuvan ulkopuolella on vielä neljä kesäkurpitsaa "vetävä" melkein 60-senttinen lava, jossa on lehmän peetä lämmikkeenä pohjalla.

Meillä on oleskelualue ollut potagerissa jo viime syksystä ja ihan koko talven! (Kaksi lähes sammaloitunutta korituolia pyörii markkeeraamassa viimeistellympää toteutusta)

Vai pitää sinne penkki kiikuttaa. Ja yllätys.

Minä tein suunnitelmassani yhden mokan: istutin ruohosipulia.

Tarkoitus oli, että sen olisi syksyllä päässyt sen maan kääntämään ja muokkaamaan, ja sitten olisi saanut talvella taas suunnitella uudet muodot. Mutta tuo monivuotinen ruohosipuli nyt vähän sotkee. Tuleekohan siitä se ainut pysyvä osio?

No höh, älä nyt anna ruohosipulin sotkea suunnitelmiasi, sen kun nostat sipulin syksyllä ylös ja käännät maasi ja laitat ne takaisin sinne tai vaikka kukkapenkkiin talvehtimaan. Olen siirrellyt ruohosipuleita kymmeniä kertoja ilman ongelmia.

Meillä on juuri parhaillaan projektina potagerin perustaminen, ja kyllä minä ainakin kovasti suunnittelin sinne nuo ruohosipulituppaat siirtäväni. Samoin lipstikkaa mietin, mutta on niin iso puska, että en taida kuitenkaan laittaa turhaan tilaa viemään. Oregaanot leviävät niin tuhottoman paljon, että saavat mennä omaksi ryhmäkseen nuoren omenapun alle, mutta mitäs muita hyviä monivuotisia yrttejä suosittelisitte? Jonkun sortin minttu minulla tuolla on, ja se yllättäen selviytyi talvesta. Mitenkäs nuo rosmariini ja timjami, ne eivät taida näillä leveysasteilla talvehtia?

Huvittuneena katsoin minäkin tuota penkkiä ja yllätystä, että nekinkö sinne pitää hommata että voi puhua potagerista hymy  ? Tosin meillä kyllä noita rusakoita puskista saa jatkuvasti hätistellä, kävisivätkö ne yllätyksestä?

Minulla on tosi vanha penkki mutta yllätys puuttuu. Se voisi olla joku höntti patsas. Tai sitten yllätyksenä toimii tosiaankin jaloissa pyörivät kissat, koirat ja kanat...

Lintujen juoma-allas tai perhosbaari voisi olla kiva myös.

Todella yllätyksellisen elementin saisi virittämällä sellaisen boheemimman vesiaiheen, kuin Nanna esitteli vanhan pentin puolella, muistattekos?

Muistan! Nauratti aika kauan se vesiaihe.

Heh - siitä aiheesta voisi saada vaikka lannokkeet kaupanpäälle, kun pihalla pyörii pieniä poikia - varmaan joku kävisi sinne lurauttamassacool

Sekö missä on penkki samassa? lamppu

Oikeesti hei... Penkki, yllätys ja vesiaihe samassa paketissa. Ensin kansi kiinni se on penkkinä ja sitten kun avaa kannen, niin sieltä paljastuukin suihkulähde. Kytkin vaan kanteen, niin pumppu pyörähtää kun kannen avaa. Ja ylempään säiliöön voi vielä askarrella vaikka linnuille juoma-altaan.

Ja sitten, että on vähä kauniimpi, niin vähän kanaverkkoo ympärille ja köynnös kipuaan sitä kanaverkkoo pitkin. Tai pajupunontaa.

Miksei mulla oo yhtään ylimääräistä?

Tämän keskustelun "riivaamana" päätin minäkin luopua rikkaruohojen valtaamasta kasvimaasta viljapellon laidassa, ja perustaa potagerin takapihalle nurmikolle. Se onkin ollut vajaakäytöllä jo jonkin aikaa (ei tarvita enää lasten jalkapallokentäksi), ja mietinnän alla mitä sille keksisi.

Siispä kysymyksiä perustamisesta: olen ymmärtänyt, että edellisen kesän olette pitäneet aluetta katettuna. Riittääkö kattamiseen Temskukan käyttämä hevonpee ja esim. olkisilppu, kun pohjalla on nurmikko? Vai pitäisikö käyttää järeämpää "katetta" eli esim. musta muovi, jotta nurmikko ja seassa olevat voikukat ym. rikkakasvit varmasti kuolevat? Pitääkös nurmikko kääntää? Sitten noihin laatikoihin: ovatko laatikot teillä kokonaan maan päällä, vai onko ne upotettu osittain maan sisään? Kauankohan tuollaiset käsittelemättömästä laudasta tehdyt laatikot kestävät, niiden uusiminen muutaman vuoden välein kun taitaa olla oma hommansa.

Tämä aihe on tullut jo uniinkin, joten pakkohan se on toteuttaa! Jonkinlainen suunnitelmakin on jo mielessä; neljä laatikkoa joiden keskimmäiset nurkat viistottu, ja keskelle "keskusaukiolle" pajukartioon kasvamaan hajuhernettä ja mustasilmäsusannaa. Ai niin ja se penkki... hmmm... no sitä on vielä vuosi aikaa miettiä!

Nannan vesiaihe oli beessi, rötönen muovivati, jossa killui tupakantumppi cool

ai-jaa... minä hakusanalla vesiaihe ja Nannan nimimerkillä törmäsin hiukka erilaiseen vesiaiheeseen (12.12.06).