Pytyn minäkin muistan
Ai niin, sekoitin sen vesiaiheen siihen ulkohuussiin, mutta oikeastaan ihan sama - molemmat yllättäisivät potagerissa ja sopisivat vesiaiheeksi
Pytyn olinkin unohtanut .
Minä niin haluaisin sen kotkottavan kanan…
Anniina hei!
Minä laiton tuon oman puutarhani osittain "suoraan" nurmikon päälle (käänsin vain pehkot maata kohti) ja yrttiosassa on sanomalehtiä alla (maa kääntämättä). Painelin laudalla kylvövaot ja kylvin niihin, tarkoitus on sitten kannukasteluaikaan kastella vain niihin vakoihin, jotta rikkaruohot ei sais liikaa vettä (ja tietää itsekin paremmin mikä on syötävää ja mikä rikkaruoho). En tiedä menikö ihan pieleen, mutta minun keittiöpuutarhani (ja koko muukin "puutarha") on niin pieni että siitä jaksaa rikkaruohotkin kitkeä... Käsittelemättömästä laudasta on tehty ja maatavastenkin on ruohonleikkausta helpottamassa käsittelemätön lauta, kestää aikansa ja sitten uusitaan...
Tälläiselta minun keittiöpuutarha näyttää tällä hetkellä..tai no puolet siitä näkyy kuvassa
Muutama voikukkakin on työntänyt itsensä esille Pitää näköjään vähän kitkeä tuota ympäristöä ennen kuin tilanne karkaa käsistä.
Tämmöistä suunnitelmaa piirtelin talvella. Tosin suunnitelma on käsin piirrettynä paperille ja tämä on vain koneella nopeasti sutaistu jäljitelmä.
Minun potager sijoittuu noiden mustaherukoiden (kuvan vasemmassa laidassa olevat pyörylät), punaherukoiden (yläreunassa olevat pyörylät), herukka (valko tai viher)+ karhunvadelmien (oikea reuna) ja raparperi+minttu (alareuna) väliin.
Nyt sinne on laitettu kasvamaan kehäkukkaa, auringonkukkaa, kepasipulia, punasipulia, ruohosipulia, salaatteja, porkkanaa, kurpitsaa, ja purjoa. Pari aluetta on vielä tyhjillään.
Mansikkaa on siinä on nuo pari pystysuoraa riviä. Ne tuli laitettua siihen viime syksynä, enkä viitsinyt niitä enää pois tieltä nostaa.
Oikotie onneen... "Penttiläisten" oppeja seuraten, voi potagerin/kasvimaan/kohopenkin jne. tehdä ihan suoraankin vaikka nurmikolle. Katteeksi sanomalehtiä, kantsii kastella niin helpompi levittää. Mieluusti väh. 6-8 arkin paksuudelta. Päälle multaa/hevonpeetä tms. kasvualustaa ja Wot, valmis!
Hyvin toimii, ei kasva rikat läpi ja sanomalehti maatuu alla ja siihen mennessä on rikatkin heittäneet henkensä... Mutta jos maassa kasvaa kieloja, niin kokemuksella voin kertoa että ne puskee läpi! Muut ei .
Kantsii lukea Puutarha - Viherrakentaminen - Kasvimaan perustaminen nurmikolle.
*Sorry, en osannu sille sivulle tehdä linkkiä*
Minäkin olisin halunnut tuollaisen hienon, tosi-tosi symmetrisen ja vaikuttavan potagerin Israelssonin Keittiöpuutarha-kirjassa oli monia eri malleja. Innoissani niitä katselin, kunnes tajusin että minun maapläntti on liian pieni mihinkään kovin hienoon suunnitelmaan. Piti esim. luopua siitä istumapaikasta ja keskusaukiosta ihan sen takia, että se olisi vienyt kasveilta tilaa. Silti minulle kävi niin, että kaikki haluamani kasvit eivät taida mahtua sovussa kasvimaalle Tänä keväännä jäi salaattifenkolin taimet esikasvattamatta, vieläköhän niitä on myöhäistä kylvää?? Ensi vuonna on ehdottomasti saatava myös parsakaalia. Nuo kesäkukat vievät jonkun verran tilaa potagerista, mutta eihän niitä ilmankaan voi olla, on ne niin kauniitaJa kyllähän ne pitää tuhohyönteisiä loitolla ja toisaalta houkuttelee "lihansyöjähyönteisiä" paikalle.
Huomaan, että mulla on ollut potager jo vuosikausia. Nyt alkaa olla pari ensimmäistä lavaa uusimisen tarpeessa, mutta useita vuosia ovat kestäneet käsittelemättömästä kierrätyspuutavarasta tehdyt lavat. Jossain vanhan pentin puolella niistä oli kuviakin.
Voi miten nätin muotoinen on nanikan potager! Muutenkin tämän ketjun lukeminen on ihan kamalaa itsensä kiusaamista
Pääsisipä pian itsekin laittamaan....
Onpas ihana suunnitelma Nanikalla! Minkähän kokoinen tuo mahtaa olla? Minä olen tuota meidän kasvimaata mietiskellyt, että millaista siihen pitäisi haaveilla, sen koko on 4m x 11 m (reunatiilineen). Saa siihen jo jonkinmoista, mutta ei ehkä kovin monimuotoisia juttuja, ja entäs se penkki... Se on tuollainen pitkulainen... Vaan saakohan mies hepulin, jos alan kaarevista istutslootista puhumaan... mietittiin jo niitä lavakauluksia...
Maasta on nyt vajaa puolet käytössä, ja eilen kylvettiin siemenet, eikä tilaa ollut kyllä liikaa... nyt siinä on ihan peruspenkit riveineen ja käytävineen.
Kiitos kehuista Tuo on ihan sipponen, ilman niitä mansikkarivejä sen koko on 16 * 22 jalkaa. (eli about 4,8 * 6,6 metriä, kai)
Käytävät taas on kapeat: meikäläisen 37 saapas mahtuu just poikittain siihen polulle. Mitään reunuksia mulla ei ole, koska luultavasti haluan ensi vuonna jonkun ihan eri muotoisen. Penkit on kaikki about 10-20 senttiä koholla poluista.
Anniina, minä laitoin monta kerrosta sanomalehteä alle. Ei pääse ruohot yms läpi ja maatuvat pikkuhiljaa. Kun ovat muutamassa vuodessa maatuneet kokonaan, ei sieltä enää nousekaan mitään alhaaltapäin ylös. Eri asia onkin sitten siemenlevityksellä saadut rikkikset.
Minun keittiöpuutarhan koko on 3 x 8 metriä, eli ei mikään suuren suuri. Ensi kesänä sitten laitan fenkolia ja ruusukaalia Voisin laajentaa maa-aluetta lisää, mutta voi olla että menee liian varjoisaksi..Metsän puut reunustavat pihaa ja varjostavat vuosi vuodelta enemmän. Kai siitä rajalta saisi muutaman pistää nurin jos haluaisi. Kyllähänn ne puut vievät jo voimat marjapuskiltakin
Tässä kuvia omasta keittiöpuutarhastani. Tein sen uusiksi viime syksynä
Onpa hieno. Valkoinen sora sopii erinomaisen hyvin tuohon tarkoitukseen.
Kaarnikalla myös tosi kiva kasvari!
Meillä on nyt kokolattiamatot potagerissa.
Kaarnikka, hieno on potagerikin mutta tuo sun kasvarisi sattuu olemaan juuri sentyyppinen, mitä olen itsellenikin kaavaillut!
Voisitko laittaa siitä lisää kuvia, vaikkapas jollekin kasvaripalstalle?
Mitat ym. tekniset yksityiskohdat kiinnostaa myös...