Keittiöpuutarha - Potager

Joo, pistän kuvia illemmalla

Torilta maissintaimia ja varsiselleriä. Tähän oli varattu tilaa ruusukaaleille, mutta antaahan noiden kaalikasvien olla tältä vuodelta .

Takana näkyy hurmaavaa kokolattiamattoamme (messumattoa). Ihana asiakkaani soitti juuri tänä aamuna ja kertoi, että kahdeksan jätesäkillistä haketta odottaa pihamaalla! Potager saa hienot käytävät...

Katsoin läpi teidän kaikkien hienot potagerit, ja risupetterillä oli tosi hieno idea nuo lavakaulukset. On teillä niin siistejä laatikoita ja käytäviä, että ihan kateeksi käy. oho
Olen useamman päivän yrittänyt parantaa omaa "kasvimaatani", kun minä hullu joskus laitoin maahumalaa kasvamaan yhteen reunaan, ja nyt se on vallannut koko paikan. Myös painekyllästetty vanha terassi "kasvimaallani" on kasvanut täyteen tätä humalaa pohjakatteen läpi. Olen yrittänyt kaivaa siis kaikki pois, mutta työ on suht. turhaa, kun juuret on syvällä. Taidan kattaa koko alueen jollain ensi vuoteen asti ja yritän sitten tehdä uudet istutusryhmät kasveille. Nyt siellä kasvaa vain vadelmaa, vähän mansikkaa ja raparperi.

Tein väliaikaisesti pari "laatikkoa" muualle, koiranaitauksen sivuun, jotta saisin kylvettyä edes hernettä, salaattia ja jotain muuta. Saa kelvata täksi kesäksi, kun en oikein parempia saanut aikaiseksi. Jospa sitten ensi vuodeksi saisin uudet hienot laatikot entiseen paikkaan

Äläs nyt memuli yhtään vähättele omaa "potakeriasi"! Niinhän siellä on siistiä ja jämptiä ja rehevän vihreää, että! Mun oma "potakerikaukalo" odottaa edelleen tyhjänä sitä multaa, minkä on pitänyt tulla jo pari viikkoa sitten. Kohta kerkiä enää mitään kylvää ja tilatut mansikantaimetkin tulivat tänään postissa.

Kivat nätisti asetetut laatikot on memulilla ja todella siistin näköinen koira-aitauskin!

Vanhat ovenpoat (mitä ne nyt on suomeksi, ne kehykset joihin ovi kiinnitetään) ovat aivan mahtavia potagerivärkkejä. Jos näette että jossain remontoidaan niin hakekaa heti. Niistä saa maalaamalla aivan mahtavia - eikä aina niin tarvitse maalatakkaan. Olen hakenut naapuristakin ovenpokia naurua

(Kuin myös vanhoja tiiliä. Mahtavat ajatella yhtä sun toista.)

Temskukka puhuu oven karmeista.

Kiitos vaan kommenteista, mutta aitauskin on niin kauhea, ja sitä just yritän jotenkin peitellä. Jos vaikka ne herneet nousisivat aitauksen peitoksi. Aidan väkersin pihan perälle uudestaan, kun ensin se kiersi koko takapihan tontin. Ja koira pentele katosi aidan yli aina johonkin. Piti pienentää koko helahoito eli tehdä uudestaan ja laittaa jatkopala tuomaan korkeutta. Tolpat on vinossa ja isketty lapiolla rautatolpat maahan. Ja koira karkasi senkinjälkeen portin yli, siksi tuo vino puuukarahka siinä. Joskus tässä vielä (ehkä kesälomalla) yritän tehdä Jepulle aitaukse sisälle oman pikku tönön televisioantennilla ja terassin.. ja postilaatikon ja ja . -Miksen syntynyt timpuriksi?

Hehee, minäpä teille "potakerit" näytännaurua. Menee kyllä täysin rappion puolelle eikä romantiikkaa edes löydy tuosta. Silkkaa kauhua koko rikkispotager. Huoh.. nyt tämä lähtee inhosta väristen tekemään tuolle jotain, hyi hi**oärtynyt.

Jos ikinä saan tuosta jotain aikaiseksi niin laitan sitten jälkeen-kuvan.
Kyllä on Memulilla siistiä ja aivan ihana koiratarha.

Tuohan on makee! Laitat vaan lautakehykset oikomisen jälkeen täyteen multaa, laitat käytäville sanomalehtiä ja niiden päälle jotain mitä löytyy, ja vaikka tuohon eteen pyöreä istutusalue jossa on keskellä joku korkea ja ympärillä portaittain alenevaa kasvia - ja ihan reunalle krassia.

Noin hienon harmaita lautoja ei tarvitse edes maalata. Jos isäntä on kottikärryvastaava ja kilpailuhenkinen, sanoisin että illassa tekee ihmeitä naurua

Ei tuo ole sasar ollenkaan paha, näkisitpä sen minun varsinaisen "kasvimaani" humaloineen. Saa ilmaiset pöhnät kun sitä vain vilkaisee. Silmissä pyörii ja päässä heittää. Tuossa sinun potagerissa on sentään toivoa, ja paljon koska minusta se on hieno! Ei muuta kuin multaa kauniisti harmaantuneisiin altaisiin ja niinkuin jo sanottiin "jotain käytävien peitoksi".

Kaukaa saa hakea kilpailuhenkisempää ukkoa, kuin tuo  minun on. Mutta voi minkä vitsin murjaisit Temskukka, kun kottikärryvastaavasta puhuit..Voi elämän kevät olin kuolla nauruunnaurua. Meillä on ollut koko kevään aivan yltiöpäisen kiivas nalkutus kottikärrystä. Kärry on katsos sellainen rampa, että parin kuorman jälkeen pitää laittaa ilmaa renkaaseen, ja mä olen kiukutellut sen kans ku se ei pyhällä hengellä korjaannuärtynyt. Isäntä ei voi ymmärtää miks mä nalkutan kun meillä on kompressorikin, jolla sen saa ilmattua niiiiin heleposti...aaargh.. heh, ettäkö meidän isäntä sitten itte semmosen kahvoihin, no eihän sillä voi kun siitä ne ilmat jatkuvasti tyhjeneeoho. Mutta mutta.. isännällähän onkin omat lelunsa, kas tässä:

Pistin lujasti hanttiin, kun tuota vekotinta oltiin meille hankkimassa. Nyt on kuitenkin pakko todeta,
että on siitä jotain hyötyäkin. Oli aika helppoa lappaa rikkikset ja sammalet vanhoine multineen kauhaan... ja melko vähäisin voiman ponnistuksin se multakin noihin laatikoihin alkoi ilmestyä.silmän isku
Monet puskan paikat on myös ilmestyneet käden käänteessä umpi kovaan savimaahan tätä pihaa ähertäessä..mutta nyt alkaa piha olla pikkuhiljaa siinä kunnossa, että voisin laittaa Kelt...n Pörs..n myynti-ilmoituksen sisään ajetusta kaivurista.
Tässä vielä pieni ilon pilkahdus perjantai-iltaan, missähän lie kaivuri??  

Tuo kärry on eri kuin se rengasvikainen...tuossa ei olekaan muuta vikaa, kuin että toinen sarvi katsoo kaakkoon ja toinen pohjoiseen.. kyllä on kalusto kohdillaantäh?.

Huh kun piti hörötellä noilla kuvilla. Huh. Vai ei ole puutarhan hoito hauskaa? naurua

Tuo kottikärrynkuva pitäisi laittaa ruudunsäästäjäksi ettei totuus unohdu.

Vaissoo, että sasar oikein kaivinkoneen on kutsunut apuun. Ja minun mielestäni nuo laatikot ovat olleet tähän asti parasta potaker-antia.

No niinpä! Tänään jatketaan hommaa kunhan haen ensin tyttären kesälaitumille. (on koulussa toisella paikkakunnalla).. Alkoi olla sen laatuista tuo eilisiltainen meno kaivureineen kaikkineen tuon kokoluokan palstalla, että piti laittaa mietintämyssy jäineen päähän,  ja pähkäillä toimintastrategiaa hiukan ennen kuin aivan holtittomaksi homma äityyoho...

Nyt lykästi! Pihassa odottaa jo 8 lavakaulusta, jotka pelastin joutumasta kaatopaikalle. Ihan ilmaiseksi siis sain! Ellei kyseisestä paikasta enempää anneta/myydä, on toinenkin paikka puhuttuna... Tahtovat siellä peräti 5€/kaulus.

Sisko innostui myös ajatuksesta, samoin työkaveri. Tarttuva tauti!

Potager, täältä tullaan! cool

On kyllä monesti mielessä käynyt että kun sais sen lottovoiton ja vois ostaa sellaisen pienen kaivurin (minkänimisiänytovatkaan, sellaiset bobcatin kokoiset), sillä ei murjoisi koko tonttia mutta kävisi moni homma helpommin!hymy

Perjantaina levittelin kutterinlastut käytäville

Sinkkisangot "vesiaiheeksi" päätyyn

Nälkä kasvoi syödessä... Laudoista ladoin oleskelualueen sillä aikaa, kun mies väsäsi vielä kurkkulavan. (lauantaina)