Samalla kerta avaan palstan myös kellohyasinteille.
Myös ne kasvavat meillä ruukuissa muiden kukkien joukossa.
Samalla kerta avaan palstan myös kellohyasinteille.
Myös ne kasvavat meillä ruukuissa muiden kukkien joukossa.
Nuput ovat jo aika isoja.
Ostin tänään sipulipussin ja nyt kiinnostaa miten eteenpäin. Kunhan nuo tuosta varttuvat, käykö aurinkoinen paikka? Istutus maahan? Sipulit kai talvetetaan viileässä, ei kai niitä maahan voi jättää…
Raakki, näyttää mahtavalta kasvustolta. Onko sinulla kuvaa kukinnasta? Kukkiko pitkään? Pussissa lukee, että kasvaisi metriseksi, onko näin?
Aika vähän enää täällä tulee juttuja luettua ja vielä vähemmän kirjoiteltua. Satuin kuitenkin huomaamaan tämän kysymyksen, joten laitanpa nyt sitten pari kuvaa tuosta kukasta.
Voi ne tietysti ihan maahankin istuttaa, jos haluaa, mutta siinä on se ylös kaivaminen syksyisin, kun ne tosiaankaan eivät pärjää talvea ulkona. Siksi ne meillä ovat isoissa ulkoruukuissa daalioiden ja gladiolusten yms. kanssa. Ja ne tykkäävät täydestä auringosta ja paahteesta, kunhan vaan saavat sitten riittävästi vettä.
Kyllä se kukka hyvinkin metriseksi kasvaa ja ja kestää reilun kuukauden, kun kukinta alkaa alhaalta päin. Tässä nyt sitten kuva yhdessä ruukussa kasvavista kukista:
Ja vielä lähikuva kukista.
Kiitos! Aivan upeat nuo kukat. Pitää varmaan kokeilla noita kaveruksia purkkiin samalla kaveriporukalla kuin sinäkin. Laitoin ne äsken pikkupurkkeihin itämään ja jään odottamaan kesää…
Mistähän tuollaisia kaunottaria onnistuisi ostamaan, ehtivätkö vielä kukkia, jos nyt laittaisi?
Oman pussini, jossa kolme sipulia, ostin ihan tavallisesta puutarhamyymälästä. Siellä olivat hyllyssä daalioiden ja muiden kanssa. Nimenä näkyy olevan Galtonia Candicans. Ihan tuntuu, että pitäis vielä yksi pussi hakea…
Onko kukaan kasvattanut näitä siemenistä? Kukkivat vielä ja siemenellisiä palkoja on paljon… Olisivat tosi komeita oikeassa paikassa ja jonkinlaisena ryhmänä vielä. KorkeuttA on huimasti kun vielä isossa ruukussa kasvavat.
Siemenkasvatus pitäisi varmaan tehdä siis keväällä, ei taida kannattaa maahan laittaa nyt syksyllä. Eli onko kokemuksia??
Kellohyasintin siemenet itäneet, onko kellään hyviä vinkkejä miten niiden kanssa edetään?
Mikäs se tuolta pilkistää, hienoa, sehän on nuppu. Ekaa kertaa kellohyasintit kukkii…kiitos Korpikellolle sipulista.
Kiitos Satues hyvin itävistä kellohyasintin siemenistä! Olin laittamassa niitä tänään hankeen saamaan kylmäkäsittelyä, mutta joka ikinen siemen oli ehtinyt itää kostean paperin sisällä. Minulla ei vaan valitettavasti ole paikkaa kasvatella niitä sisällä, joten eka erä oli pakko laittaa pois. Onneksi minulla on niitä siemeniä vielä runsaasti jäljellä, että voin kylvää loppusatsin myöhemmin suoraan ulos. Tiedämpähän itäneen koe-erän perusteella, että taimia on ainakin luvassa
Hei nyt selvisi yksi noista minun siemenistä, jotta mikäs tää tämmönen Galtonia… olikos kukaan nyt sitten kasvatellut siemenistä pidemmällä kokemuksella, montako vuotta kukintaan jne? Oletan välkkeen vasta aloittaneen
muistaakseni kolme/neljä vuotta meni itselläni siemenestä ensimmäisiin kukkiin
Ok, jotain sellaista arvelinkin, kiitos Amaranthus
Mutta Heksu, sitten onkin monin kerroin upeampi se kukinta, kun on siemenstä kasvattanut ja vuosia odotellut
No just nii joo, välke Se pitäis vielä talvettaakin jossain…
Miten olette saaneet selviämään talven yli nuo siemenestä kasvaneet pikkutaimet? Olin jo istuttamassa omat taimeni maahan, mutta onneksi tulin tänne. Mitäs mä nyt sit teen noille?
Anita katsopas purkkiin, siellä on sievät pienet sipulit, jotka voit talvettaa viileässä siltään.
Samaa olen pähkäillyt kuin Anita. Nyt selvisi Onko min. +5-asteinen, hieman valoisa (pienestä etelänpuolen ikkunasta tulee valoa) kellari hyvä talvettamispaikka?