Kelloköynnös, Cobaea scandens

Syytä vaan, Pisaralehdellä. Minunkin valkoiset kellot kasvoivat viime vuonna paljon paremmin ja kukkivat aiemmin kuin siniset. Mutta ketä tai mitä minä syytän, kun tänä vuonna minun valkoiset eivät edes itäneet, tai on tuolla pari ruipeloa, kun taas siniset kasvavat nyt kohisten :-/

valkoisia on nyt 10 kpl… ja vielä omista viimevuotisista siemenistä! Komeita tulevat olemaan pihalla… itäminen kesti, mutta parani kun pääsivät itämään aurinkoiselle ikkunalle lämpöiseen kohtaan!

Mun siniset iti kaikki, valkoisia on nyt toistamiseen kylvettynä ja näyttäisin saavan n. kolme tainta sitäkin. Kyl ne mulle piisaa.

Mätänee kaikki siemenet, ei onnistu millään. Hermot män ja ostan valmiina, jos jostain löydän sitten kun aika on. Tähän mennessä en ole mistään koskaan löytänyt… kettu. 

Onnelanemäntä laitoin sinulle vihjaisun myyntipaikasta yv:nä :slight_smile:

Hmm… Mä idätin viime kesäksi kelloköynnöksen jossa en koskaan nähnyt yhtään kukkaa. Jossain jemmassa siellä oli kuitenkin yksi kukka ainakin ollut koska jonkinlainen siemenkota siellä oli sitten kuihtuneena syksyllä. Muutaman talon päässä naapurissa kukki aivan mahtava kelloköynnös terassin sisääntuloaukossa ja kysäsin että mitä ne on sille tehneet kun se niin loisti. Ei kuulemma mitään se oli kasvanut siinä jo monta vuotta. ??? Miten ihmeessä se voi olla mahdollista? Oli aina talveks vaan jättäneet siihen ja siitä se oli taas noussut uuteen kesään, jo ties miten monetta vuotta.
Ja sillä perusteella mä nyt sitten jätin omani tonne hankeen pihlajani juurelle pioonien viereen samanlaisessa isossa saviruukussa. Lunta kasailin kyllä päälle heti kun sitä tuli ja nyt olen karjunut lapsille kurkku suorana etteivät kaivele sitä hankea siitä kohdasta. ( keksivät jonkun kivan leikin sen puun juurelle)

Mut sanokaa nyt onko mulla ees mahdollisuuksia että se sieltä nousis? Vai alanko vaan suosiolla kasvatella uutta?

8 valkosta ja 8 sinistä purkeissaan…siemeninä. Ei tapahdu mittään, ei mätäne, mut ei idäkkään >:( Jo on kumma, ku kyllä aina ennen on itäneet ja samassa paikassa muurin lämmössä ovat ku edellisetkin kerrat on ollu.

Pihapihlaja, en osaa vastata, mut uskotko, että aion myös kokeilla samaa, mikäli edes yks noista itää ennen juhannusta…

minä jätin kelloköynnökset syksyllä 2007 parvekelaatikkoon alasleikattuina talvehtimaan. - helmikuussa 2008 olin kirjoittanut blogiini, että kuolleet olivat ja kiskoin kuivat juurakot biojätteisiin.

olisiko sittenkin yritettävä vielä toisen kerran?

Täällä ei ole markettien siementen kanssa ollut mitään ongelmaa. Neljä siementä laitoin multaan ja neljä tainta on hyvässä kasvussa.

Viime vuonna ostettuja siemeniä ja pussiin jäi vielä ensi kevääksi.

Onnelanemäntä, jos asuisit lähellä niin täältä oisit saanut. Mulla nuo kasvaa tosi hyvin, eikä itämisen suhteenkaan ollut mitään ongelmaa. Liotin vuorokauden siemeniä ja törkkäsin huonoon (viime kesän jäljiltä olleeseen) multaan, muovikelmu päälle ja eikun odottamaan. Oiskohan viikossa jo itäneet, olivat uunin päällä.

…kelloköynnöksen ei kyllä sitten mitenkään suomessa tulisi talvehtia ulkona!!! Talven kestävyys sillä riittää hikisesti jonnekin välimeren alueelle!!

Minäkin aloin ihan pähkäilemään tuota talvehtimis asiaa :smiley:

Tuli semmoinenkin mieleen, että mitenkäs, säilyisikös ne siemenet itämiskelpoisina talven yli, jos tippuvat maahan ja peittyvät??

Hmmm…:smiley:

Mulla käväs semmonen mielessä, et mitä jos sinne juuriston alueelle tulee jostain lämpöä ts. se maa-aines ei koskaan jäädy kunnolla? Lämpöputki jossain syvällä? Talo lähellä?

Kelloköynnökset tudei

Hei! En tiedä tuleeko tämä nyt oikeaan ketjuun, mutta kertokaa mitä mun kelloköynnökselle tapahtuu? Noita reikiä on ainakin kolmessa taimessa (toivottavasti osasin liittää kuvan…)

Tuossa pikaviestikentän alla on teksti lisää uusi viesti (vihreällä kaiketi) jota painamalla pääset kirjoituskenttään, josta on mahdollisuus lisätä kuvia. Hymiö kuvakkeen oikealla puolella on kohta, josta pääset hakemaan kuvan suoraan oman koneesi tiedostoista, jolloin saat sen suurempana esille. 
En ehkä osannut selittää kovin hyvin tai oikeaoppisesti, mutta itse en ainakaan noin pienestä kuvasta osaa sanoa oikein mitään muuta, kuin että sirkkalehdessä on reikiä 

Aluksi olivat siis ihan ehjiä lehtiä, mutta nyt vähän aikaan sitten tuli nuo reiät. Muutoin taimet voivat hyvin. Ja en ole avustanut siemeniä pois!

Hmm…tuli mieleen sellainenkin, että kun sirkkalehdet ovat nuorina kovin pehmeitä, niin jospa tukitikku on niitä pienesti raapinut niiden kasvaessa (sikäli jos tikut ovat olleet tuossa heti itämisen jälkeen). Minulla on ainakin käynyt niin yhdelle, mutta ei rehu siitä mielestäni mitenkään kärsinyt, joskaan ei ollut ihan noin reikäinen, reunat menivät röpelöisiksi.

Satumaa, ei kai ole perheen pikkuväki käynyt tökkimässä tikulla?

Näyttää mekaaniselta vauriolta.

Ainoa joka on voinut “tökkiä” on mun kissa. Noi tukikepit laitettu koulinnan jälkeen, eli ihan äskettäin. Ilmeisesti on siis mekaaninen vaurio, hyvä niin! Olin jo kauhuissani että joku ötökkä iskenyt. Kiitos paljon teille!