Suomessa yksivuotisena kasvatettu kelloköynnös. Siemenet kannattaa kerätä talteen. Ne kyllä kypsyvät hyvin normaalissa huoneenlämmössä. Itselläni ei ole hyviä kuvia kelloköynnöksen kesästä.
Tässä vaiheessa 1.3 kylvetyt Kelloköynnökset.
Mihin kelloköynnös olisi kesällä hyvä istuttaa. Edelliskesänä istutin avomaalle köynnöskehikkoon eikä se kasvanut sen koommin, mutta pysyi aivan yhtä elinvoimaisen näköisenä, eikä tietysti kukkinutkaan.
Oli taas hankaluus saada kursori tähän tekstinkirjoituskenttään. Sain vasta,kun klikkasin ensin esikatselunapista.
Mahdollisimman aurinkoinen paikka ainakin miulla on on ollut paras. Pelkässä aamu-auringossa ei ehtinyt kukkia. Riippuu paljon myös kesästä.
Ystäväni tilasi muutaman kelloköynnöksen ja ne tulivat viime viikolla. Korkeus n. 60 cm. Ulos ne voi istuttaa vasta vanhan opin mukaan kesäkuun 10 päivä, jolloin halla ei enään uhkaa. Miten niitä hoidetaan tämän vajaan 2,5:n kuukauden ajan. Kasvaako ne valoisassa, lämpimässä huonetilas-sa niin pitkäksi, että ulos siirtäminen on mahdotonta. Auttaisiko kasvun hillitsemisessä säilytys viileässä 5-10 +-astetta valoisassa varastossa ? Voiko ne latvoa ?
Neuvoja odottaen
Pertti Vartiainen
Viileässä pitäminen hidastaa kasvua. Ei tarvitse edes ihan noin kylmään viedä kun olet ehdottanut. Latvoa voi ja uudet haarat taas latvoa. Kannattaa laittaa kunnollinen tukeva pitkä tukikeppi ja jättää kasvien väliin reilusti tilaa, muuten ne ovat pian yhdessä sykkyräsä.
Kylvämäni kelloköynnökset ovat nyt noin 15 sm pitkiä. Olen ajatellut istuttaa ne parvekkeelle altakasteluruukkuihin jotka ovat läpimitaltaan 30-36 sm. Montako ruukkuun ? Sopisiko samaan ruukkuun mustasilmäsusannaa?
ei idä, ei!Pari viikkoa sitten kylvämäni valkoinen kelloköynnös nimittäin.Aikaisemmin olen kasvattanut sinistä ja ne on kyllä onnistuneet, mikähän vika noissa siemenissä on?
Ei minullakaan koskaan itäneet ne ostetut valkoiset, vain omat siemenet itivät viimekesäisistä kelloköynnöksistä.
Laitoin taimet, joita on nyt 15 kpl, vajaan parin viikon reissuni ajaksi tuonne yläkuistin viileyteen, siellä on varsin tasaisesti ollut +11° C. Siellä on myös ajastimella lisävaloa, sillä ikkuna on luoteeseen. Taimet näyttävät varsin terhakoilta ja tuuheilta
Melkein joka ilta ennen nukahtamista suunnittelen kelloköynnösten paikkoja ensi kesäksi. Pähkin, missä tulisivat kaikkein eniten edukseen.
Mistäs Temskukka hommasit ne valkoiset siemenet?Minä tilasin hyötykasviyhdistykseltä.
Minun valkoiset kelloköynnökseni (4 kpl), ovat tässä vaiheessa, Kylvin ne tammikuun lopulla, koulin 16.2.
Kuunlilja, sama hankintapaikka
Mökinmummi, kerroit suunnittelevasi kelloköynnöksiä parvekkeelle ruukkuun ja kyselit, miten monta tainta ja mahtuuko mustasilmäsusanna samaan ruukkuun.
Minun mielestäni sinun voisi olla parempi panna enimmillään kaksi tainta ruukkuun (mieluimmin vain yksi) ja mustikset eri ruukkuihin. Kelloköynnös nimittäin tuuheuttaa itseään aktiivisesti aivan alhaalta asti ja vaatii tuhdit mullat ja usein kastelua. Mitä enemmän on juurille voimaa tarjolla mullasta, sitä paremmin se jaksaa kasvaa.
No johan on, pitäisköhän laittaa palautetta siemenistä?:(
Minulla oli aivan upea kelloköynnös viime kesänä. Katkaisin ja vein kellariin talvehtimaan. Otin sen ylös valoisalle ja lämpimälle ikkunalle jo kauan sitten. Kuten osasin odottaakin, ei onnistunut talvettaminen.
Minä olen siis monena kesänä kasvattanut sinistä kelloköynnöstä, mutta en ole ikinä saanut sitä kukkaan, mutta yleensä laitan joka kevät siemenet multiin.Lehdetkin on nätit, mutta jos se joskus yllättäisi minut kukillaan:)
Tavallisen kokoiselle parvekkeelle riittää kyllä 2 kelloköynnöstä! Varsinkin jos aikoo siellä muutakin kasvattaa.
Elokuussa on katto jo ristiin rastiin köynnöstä.
Syyskuussa tulee yli parvekkeen ja on jo ongelmia kun meinaa mennä naapurin puolellekin !
Eijanita ! ihan uskomattomia kuvia. Ei uskoisi noitten kasvavan Suomessa. Minkä kokoisessa ruukussa kelloköynnöksesi kasvavat ? Mitä voimaksi ? Ja vielä... mikä on tuo isolehtinen kasvi joka pyrkii kaiteen yli ?
Parvekkeeni on lasitettu
Vautsi!
Oho, upea kelloköynnös eijanitalla!
Minulla on parvekettani varten 7 taimea tulollaan...Joudun nyt varmaan antamaan niitä eteenpäin jos kahdella saa tuollaisen viidakon aikaiseksi. Ja lisäksi laitoin 8 mustasilmää eilen.