Kellopeippi, Physostegia virginiana

Perennat - Kellopeippi ( Tähkäkellopeippi), Physostegia virginiana

Kävin kuvaamassa juuri äsken kellopeipin keväisiä alkuja. Näyttävät tosiaankin hämäävästi horsmalta, mutta kun tarkemmin katsoo, niin lehdissä on selvä sahalaita.Taimet ovat nyt vähän yli kymmensenttisiä.

Vielä kuva päältä päin. (Nuo viirulliset ovat krookusten lehtiä.)

Kellopeippi on aivan ihana, mutta minun penkissäni "harhailee" kummasti sinne sun tänne. Alkuperäiseltä paikaltaan on hävinnyt, nyt muutamia alkuja siellä sun täällä. Noh, väliäkö sillä, kunhan kukkii kauniisti

Kiitos taas raakki. Noita sahalaitoja en nyt muista, mutta tarkistan jahkas sade lakkaa - toivottavasti löytyy, muuten kyllä tutunoloiset lehdet, mutta niinhän ne kaikkikieli ulkoa Oiva juttu tämä laittaa eri kasvuvaiheissaan kuvat kasveista - jos on edes aavistus siitä, mikä kasvi voisi olla, voi käydä täältä tarkistamassa.hymy

Kauheeta, ostin just kellopeippi “summersnow”'n ja totesin et ihan horsmana oon sitä kenties kiskonu. Tutun näkönen :slight_smile:

Kiitos Raakki kuvista ! Kellopeippini ei sittenkään ole hävinnyt vaan se onkin se mitä rikkaruohoksi epäilin, onnekseni en kiskonutkaan pois. Kerrankin laiskuudesta on hyötyä !

Kellopeippi olisi niin niiiin kaunis. Sitä oli Kuopijon torilla myytävänä ja taimipottikin oli jo kädessäni - kun ystäväporukalla siinä valittiin perennoja kävikin niin köpelösti, että kotona korissani istuikin rantahirvenjuuri. Kellopeipin kylvöksistänikään ei tainnut mulla tulla mitään, kuivuivat keväällä.pla pla plaaa

Summer Snown ensimmäistä kukintaa odottelen minäkin innokkaana ja suurella mielenkiinnolla.

Talvi näyttää verottaneen mun kellopeipit, harmi.

Minä hävitin viime kesänä kellopeipin antamalla sitä taimivaidoissa muille. Luulin hävittäneeni. Tuolta niitä näyttää nousevan vieläkin. Valtsu ja viherpeukalo, minulta voitte saada sitä, laittakaa yksäriä jos kiinnostaa. Lajike on muistaakseni Rose Queen.

Luulin, että se kuuluu selviäjien sukuun! Minulla ovatten vasta aika pieniä, mutta hengissä…

Kukintaa...

Jospa ne vaan nousee hitaasti.

On ne meilläkin jo nousseet.

Oliks kellopeipillä sahalaitaiset lehdet? Sain taimivaihdossa sitä jo toissa vuonna ja viime kesänä yksi kukki kituen. Nyt noita sahalaitaisia on paljon, ja toinen mitä “niillä main” pitäis olla on tähkätädyke.

Tämmönen kysymys kellopeipistä, että miltä se näyttää kukinnon loputtua?

Olen katsellut kyseistä kasvia sillä silmällä, että jos hankkisin sitä mahdollisesti omaan pihaan pihatien varrelle, mutta sitten luin jostain internetin keskustelupalstalta, että kukinnan jälkeen kasvi olisi kauhea. Kaikkihan nyt syksyllä enemmän tai vähemmän on ruskeaa, mutta onko se mahdollisesti jotain aivan hirveän näköistä? Laittaisitteko te sitä pihatien varrelle siten että se on ensimmäinen mitä pihaan kääntyessä näkee?

Onko tämä kellopeippi? variegata. Drakmynta lukee lapussa, ja sillä nimellä sain Physostegia virginiana nimen. Kukat vaaleanpunaiset.

Hieno variegata peippi :slight_smile: jos joskus tuosta keräätte siemeniä niin olen käsi ojossa :slight_smile: Mulla on vain tavallista valkoista kellopeippiä.

Heräteostoksena minäkin tuon ostin. Kallis oli mielestäni 6€, mutta mukaan se vain lähti. Toinen mukaan lähtijä oli myyjän mielestä todella kaunis vaalea matala vaaleankeltainen pikkuiiris joka kukkii aikaisin keväällä.
Kävin siis iltatorilla eilen ja siellä on yksi tuttu Pietarsaarelainen erikoisten kasvien keräilijä ja kasvattaja ja häneltä nuo ostin ja olen ostanut muitakin erikoisuuksia. Hänen puutarhaa kävimmekin katsomassa, kun minulla oli kasvivaihdot. Muistaako kukaan? Myy joka maanantai iltatorilla ylijäämäkasvejaan.

Monen vuoden miettimisen jälkeen ostin 2 kellopeippiä taimina, joiden odotan kukkivan ensi kesänä vasta.  En ole koskaan nähnyt kukkivaa kellopeippiä muuta kuin kuvissa, joissa se on tosi komea puska yleensä. 

Nyt olen kuullut puhetta, että se näyttää rumalta kukkimisen jälkeen ja toisaalta leviää kovasti. Leviämisen kanssa pärjännee, jos rajaa tarvittaessa, mutta tuo ns. rumuus mietityttää. Jos taustalle kukkapenkissä laittaa, niin kukinta ei ehkä näy, ja jos edessä on, niin rumuus näkyy.

Sehän taimitarhojen mukaan kukkii jopa syyskuulle asti, ettei rumana pitkään ennen monen muunkin perennan “rumaksi” muuttumista olisi. Jos tosiaan pitkä kukinta-aika on oikeasti.

Mitä te sanotte tuosta rumuudesta? Kuoleeko lehdet kukinnan jälkeen / kesken kesän vai mitä sille tapahtuu?
Istutin taimet nyt puolivarjoisaan, oikein mehevään multaan odottamaan ensi kesää. Onkohan puolivarjoinen paikka riittävän valoisa? Vai tarviiko paikan, jossa aurinko lomottaa reilusti tunteja?