(Perennat)
Nyt se sitten vihdoinkin alkoi kukkimaan ja se oli keltakatkero, pitkään olen sille hakenut oikeaa nimeä. On ollut monta vuotta ja nyt kukkii eka kerran.
(Perennat)
Nyt se sitten vihdoinkin alkoi kukkimaan ja se oli keltakatkero, pitkään olen sille hakenut oikeaa nimeä. On ollut monta vuotta ja nyt kukkii eka kerran.
Palauttakaapa nyt mun muistini oikealle raiteelle. Mikä olikaan se keltakatkeroa muistuttava puutarhaperenna, josta on viime aikoina varoitettu sen ärhäkkään ympäristöön leviämisen vuoksi??
Keltamajavankaali?
Keltamajavankaalin leviäminen on helposti estetty kun nappaa tämän siemenjöötin irti ennenkuin se leväyttää sen...
No se se taisi ollakin. On se kiva, kun täältä voi aina kysyä kaikkea mahdollista. Se onkin outo kasvi meikäläiselle. Siksi kai en sitä muistanutkaan. Kiitos Aronja.
Ja tietenkin, kiitos, A.I.K.A myös.
Ihan ite siemenestä kasvattanut ja nyt kukkii, ai että mie olen tyytyväinen.
Mullakin kukki ensimmäistä kertaa 3 vuoteen tuo keltakatkero. Tänä keväänä samalla paikalla on oikein puska
niitä ruusukkeita. Mä luulin, että se kuolee kukittuaan ? vai oisko se ollut pärskäjuuri…? … vai dementia…?
Naapurin puutarhassa kesäkuun lopussa kukki keltakatkero
Keltakatkero eli keltainen teräsyrtti, Gentiana lutea
Perenna. Komea, monivuotinen rohtokasvi. Paksussa, sisäosiltaan keltaisessa juurakossa on voimakas, pistävä tuoksu. Suuret, suonikkaat lehdet ruusukkeena. Ylimpien lehtien tyvellä on tiheä sarjakukinto. Pystyt kukkavarret. Tähtimäiset, keltaiset kukat. Heteiden ponnet ovat punaiset. Kukkii vain joka 2.-8. vuosi.
Siemenlisäys. Tuulenkestävä.Korkeus jopa 1,5 m. Ei pidä siirtämisestä.
Kotoisin Keski- ja Etelä-Euroopan alppiniityiltä. Suomessa se kasvaa vain viljeltynä.
Tää on Aivan Ihana ! Oon himoinnut tätä siitä lähtien kun näin sen naapurini pihalla muutama vuosi sitten. Nyt kun äsken kaivelin siitä tarkempia tietoja tähän ketjuun tajusin että olin hirmu onnekas kun satuin silloin näkemään sen kukkivana.