(Perennat)
Keltakaunokki ja kevään ensimmäiset lehdet.
(Perennat)
Keltakaunokki ja kevään ensimmäiset lehdet.
Tuo on outo, Raakki, onko sinulla kuvaa siitä kukkivana, jos on , laita ihmeessä
Tällainen siitä tulee isona:
Ja kukka lähempää.
Kiitos Raakki, kukka on '' miunmakkuun'' , tuota pitää hankkia kukkamaahan, taitaa olla yhtä kova leviämään kuin tuo huopakaunokkin, mutta eipä se haittaa .
Ei tämä ihan niin herkästi itsekseen leviä, kun siemenet ovat aika tiukasti kiinni. Viime kesänä ei kuivuuden vuoksi tullut juuri ollenkaan siemeniä.
Unohtui vielä tuo nuppukuva, joka on minusta tosi hieno. :)
Raakin Keltakaunokit on tanakan näköisiä. Minulla on olleet sellaisia vähän hennon puoleisia. Hitaasti ovat lähteneet kasvuun ja ei oikein kunnon puskaa ole tullut. Nyt muutaman vuoden ikäinen. Olisiko maassa vikaa..?
Joku örkki nakertaa aina tämän lehtiä, mutta ei onneksi kukkaa.
Tässä keltakaunokin siemenet olivat odottamassa hankeen menoa :=) Eli eivät tarvitse kylmäkäsittelyä.
Onneksi olkoon noista. Kahdesti olen yrittänyt keltakaunokkia siemenestä - onnistumatta.
Saa nähdä saadaanko niitä siemeniä, meinaan kyllä ruinata?
Tuo on ihana,sopis hyvin minun vuorikaunokin viereen
Keltakaunokki, Centaurea macrocephala
Jäykkä, pystyvartinen 100-120 cm korkea kestävä perenna. Suuret, himmeänvihreät lehdet keihäsmäiset, harvaan sahalaitaiset, karheat. Keltainen kukkamykerö läpimitaltaan 7-10 cm, paksun varren latvassa. Kukkamykerön alapuolella on paksunnos, josta lähtevät ruskeat, ripsureunaiset suojuslehdet. Houkuttelee perhosia.
Alasleikkaus kukinnan jälkeen. Vanhaa kasvia ei voi siirtää. Voidaan jakaa muutaman vuoden välein, joko keväällä tai loppukesällä. Myös siemenlisäys.
LuontoPortti :
Kaukasukselta kotoisin oleva keltakaunokki on melko helposti tunnistettava, koska samantapaisia keltakukkaisia asteri- tai sikurikasveja meillä Suomessa ei luonnosta juurikaan löydy. Keltaohdake (Cirsium oleraceum) on ehkä sitä eniten muistuttava.
Kasvupaikka: Kulttuurialueet, puistot. Koristekasvi.
Kukinta: Heinä–elokuu.
Tämä perenna oli minulle täysin uusi tuttavuus. Kasvi löytyi miehen tyttären pihalta, kyseessä on vanha talo itäisellä Uudellamaalla. Pähkäilin pitkään, mikä kasvi tämä on.
Kuvassa jo kukkineena. Veikkaan, että on tosi hyvä perhoskasvi. Otin siemeniä ja aion kokeilla kasvatusta.
Mulla on niitä sulta lähtöisin olevia siemeniä (Siemenkirje) myös. Laitoin hankikylvönä viime marraskuun lopussa, tuolla ulkona nyt oottelevat kevättä ja itämistä