Keltaoleanteri, Thevetia peruviana

Keltaoleanterille toivottiin omaa paikkaansa, tässäpä se. Siirsin siihen  liittyvän keskustelupätkän samantien tänne .

Thevetia peruviana

(Helsingin yliopisto, luonnontieteellinen keskusmuseo)

On tainnut olla aika otolliset olosuhteet keltaoleanterille. Kaksi siementä kylvin 10.4., ensimmäinen iti viiden viikon kuluttua, seuraava siitä viikon päästä  ja tänään nousi vielä kolmas taimi!

Montakohan niitä sieltä oikein meinaa nousta, kun nyt huomasin taas uudet sirkkalehdet nousemassa! Neljännet. Tässä kuva lähitulevaisuudesta

Lukinlilja, mitä sun Keltaoleantereille nyt kuuluu?

Ipanema, suht hyvin voi keltaoleanterit. Lehtiä on vähän pudonnut, mutta ainakin yksi on alkanut kasvattaa jo sivuhaaraa tähän aikaan vuodesta! Neljä jäi taimimääräksi. Ihan hyvä saldo kahdella siemenellä, varsinkin kun siemenet oli aika kalliita.

Mulla vuosi sitten kylvetyt keltaoleanterit on jo metrisiä ja haarovat runsaasti. (Itäminen kesti tosi kauan, kolmisen kuukautta, toisen siemenistä jouduin heittään pois, toisesta tuli kaksi tainta. Siemenet Exotic Gardenilta) Eivät vielä ole kukkineet. Muistathan että koko kasvi, vars. leikattaessa tuleva neste, on tappavan myrkyllinen! (Tätä ei muistaakseni EG:n sivuilla mainittu)

Oletpa saanut komeiksi taimet. Tää laiska ihminen ei sitten saanut aikaiseksi erottaa taimia eri ruukkuihin, kituvat nyt kaikki samassa purkissa. Olin minäkin varautunut odottamaan itämista kauemmin, mutta 10.4. kylvetyistä siemenistä nousi eka taimi 15.5. Ja juu, kuvittelinkin nämä myrkyllisiksi kuten oikeat oleanterit :slight_smile: En ole paljon ilman hanskoja koskenut, kun johonkin myrkylliseen koskettuani alkoi kieltäkin kihelmöidä.

Huhuu, viitsiikö joku siirtää nää viestit saman tien oikeaan osastoonsa :slight_smile:

Samassa ruukussa mullakin ne kasvavat. Hyvin posottavat vaikken ole niitä juuri mitenkään sen kummemmin hoitanut.

LukinLilja, huhuilu kuultu :slight_smile: Perustettu oma paikka ja siirretty viestit sinne.

Kiitos :slight_smile: Muokkasinkin jo tuota ekaa viestiäni, kun oli vähän hassu aloitus uuteen ketjuun.

Kiitos Nuu! Ihanaa kun saatiin Keltaoleanterillekkin oma palsta<3

Meinaan myös kokeilla siemenestä, jos vaikka onnistuisin.

Mikähän mun keltaoleanteria vaivaa, kun ruskistaa ja tiputtelee lehtiä ylemmistä oksistaan nyt keväällä? Koko talven näytti voivan aivan mainiosti, mutta nyt valon lisääntyessä kiukuttelee. Kastelua ja lannoitusta olen talvesta jonkun verran lisännyt, multaa en viitsinyt vielä vaihtaa (on viime vuoden siementaimista tuossa kasvanut) - pitäiskö leikellä paljaat versot pois vai odottaa ja katsoa???