Keltapäiväliljan ja keltakurjenmiekan erottaminen

Minulla on ongelma. Minulla kasvaa sekaisin kukkapenkissä keltapäivänliljaa ja keltakurjenmiekkaa. Olen jo pari vuotta halunnut saada nämä erotetuksi toisistaan. Olen huomannut että toisen lehdet muodostavaat alhaalla kalaruotomaisen kuvion ja toisen taas kasvaa vapaasti lehdet yhdestä supusta. (panin merkille viime kesänä jotta voisin nyt keväällä erotella niitä toisistaan). Mutta nyt keväällä kun katselin tuota penkkiä, niin en taaskaan saa niitä erotettua toisistaan kun nyt ei sitä kalaruotokuviota huomaa vielä noista lehdistä kun ne ovat vasta 5-10 cm alkuja...

Eli voisiko joku viisas nyt kertoa miten erottaisin nämä toisistaan kun ne ovat näin pieniä? (eroavatko juuret tms.)

Eiköhän se ole keltakurjenmiekka joka kasvaa tuollatavoin kalanruotomaisesti. Jos et vielä niitä erota niitä odota hetki että alkavat paremmin kasvaa, sitten jo erotatkin ne.

Lienenkö oikeassa, että keltapäivänliljan juuristossa on ikäänkuin maanalaisia sipuleita kiinni?

Keltakurjenmiekkaa olen harvemmin käsitellyt; muistaakseni sillä on ihan tavanomainen juuristo.

Kyllä, keltapäivänliljan juurissa on sellaisia sipuleita kiinni. Keltakurjenmiekasta en osaa sanoa. Luulisi että tuon perusteella voisi juuria erotella

Erottelisin nuo sillä perusteella, että keltakurjenmiekka kasvaa enemmän miekkamaisesti, lehdet ovat siis aika yhtenäinen piikki, ja päivänliljan lehdet taas jakaantuvat selvemmin kahta puolta jo alusta asti...

Erottaminen on helppoa. Päivänliljalla on vekki, eli taite lehdessä. Keltakurjenmiekalla on suora lehti.

Pikkupallero. Kun erottelet noita, niin luuletko minulle löytyvän pieni alku keltakurjenmiekkaa?

Hilu, minulta ainakin löytyy jos ei pikkupallero pyyntöäsi huomaa. Olen kaivamassa lähiaikoina keltakurjenmiekkaa ylös, kompostiin menee jos ei löydy kotia. Laita hölöä jos kiinnostaa!

Minulla on keltakurjenmiekkaa kylvettynä, ensimmäiset piipat ovat jo mullan pinnalla. Niistäkin joutanee...

Minulla kans tänä keväänä keltakurjenmiekan kaivaminen maasta edessä ja paikan siirto,siitäkin liikenisi muutamalle halukkaalle kun aika iso läntti tuota on.

Kun vaan sais oikein kaivettua sen.Onko keltakurjenmiekka kuin herkkä juurien rikkoutumisen suhteen?

Ei ole.

Kun en tälle liljalle löydä nyt oikeaa osoitetta, tämähän on mielestäni keltapäivänlilja, vai onko?

Joku keltainen värililja ilmeisesti. Ei päivänlilja, eikä kurjenmiekka.

Kitos, belgi! Taas opin jotain uutta..kasvi