Keltapassionini kehitysvaiheet. Kylvetty helmikuun 19.pv, Hitaasti, mutta varmasti lähti kasvuun. 2-tainta sain, kylvös 8.siementä. Onkohan kellään tietoa, tekeekö hedelmiä jo samana vuonna?
Tuossa kesimäisessä kuvassa lehdet vielä syrtyssä, siemenen kuori jäi kiinni. Pitkään oltuaan, kostuttelin sitä ja sitten varoen neulan kärjellä poistin.
Tällaisiksi on nyt kasvanut Kelta- passionit. Eipä ole kovin nopeita tomaatteihin verrattuna. Tietääkö joku, onko nämä jotain ns. kiipeilevää lajia vai miten? Huomaa ala kuvassa tuo latvassa oleva kärhö... on kuin aikoisi ottaa jostain kiinni..
Täällä minä jatkan tätä yksinpuhelua. Eli siis vastaan nyt sitten itse tuohon aiempaan kysymykseeni. Eli on, on kiipeilevää sorttia tämä keltapassion. Löysin kuuklella tietoa. ( ei osunut aiemmin näkyviin ) Kasvaa siis n. 3.metriseksi köynnökseksi. Huh! Mihinkäs tämän kanssa sitten joutuu? Nyt kyllä ihmettelen millaisen tuen laitan? Pitäisi siis olla sellainen, että siirtyy kätsysti mukana kun isompaan ruukkuun jossain vaiheessa siirtää, sekä olisi vielä silmissä hyvän näköinen.
En ymmärrä, 2 kertaa piti viesti kirjoittaa eikä siltikään näkynyt. Mulla iti keltapassio vasta nyt. Ihan mielenkiinnosta ekaa kertaa kokeilen, ehtiiköhän mitään tänä kesänä tehdä? Olisi kiva nähdä silloin tällöin kuvia sun kasvisi edistymisestä jotta tietäisi mitä odottaa.
Keltapassion tänään. Sai vauhtia isommasta ruukusta ja auringosta. Pituus n.65cm. Toinen on n. 5cm lyhyempi. Tämän yksilön taivutin varoen kiepille.. ( en tiedä onko hyvä tälle)
( jahas, taas kuvan lisäys takkuilee) mutta tuli siten 2. peräkkäin poistin toisen
Tässä mun passiot. Kylvin ne 1.4.2006 ja viime kesänä ne olivat kasvihuoneessa. Ne olivat sisällä talven yli huoneen lämmössä kasvilamppujen alla. Nyt ne ovat kasvihuoneessa ja kasvavat hurjasti. Isoin on jo kolmisen metriä...mutta kukkia ei ole ilmaantunut. Niiden pitäisi periaatteessa tehdä hedelmiä toisena kesänä.
Onhan mahtavat kasvustot! Vieläkö saat ne sisälle ensi talveksi?--- Voi, ei! Tarvitseeko ne kasvilampun? Sekin vielä.. hommattava? No, olen noita yrittänyt komentaa tekemään kieppiä, että mahtuisivat sisälle syksyllä. Kasvu vauhti kyllä on melkoinen, näin kesällä ainakin. Alku oli hidasta, mutta sittenpä on vauhtia riittänyt. Aika vähän tästä kasvista on mitään tietoa, kuinka hoidetaan, ym.
Luulisin, että paras paikka talvella olisi hieman viileä, mutta valoisa. Minulla ne kuitenkin olivat reilussa huoneen lämmössä, joten laitoin niille kasvilamput, jotta ne varmasti pysyisivät hengissä talven yli... Siitä johtuen ne kasvoivat talvellakin monta metriä, kaikki viisi passiota yhdeksi isoksi vyyhdiksi, jota sitten keväällä piti reilusti leikellä. En tiedä, mitä teen syksyllä noiden kanssa, kun varmasti ehtivät kasvaa ainakin viisimetrisiksi.
Minun siemenpussin kyljessä luki että voidaan talvettaa kellarissa? Arveluttaa kyllä moinen kommentti kun on viileän lisäksi pimeä..Eiköhän tyu ole kuitenkin lämpimän ja valoisan paikan kasvi... No nyt on täällä venytty jo 80cm-pituuteen.. Toinen on kiepillä, toinen vielä suorana. Suuremmat purkit jo alkaa tarvitsemaan. Olisi kai ehkä viisinta laittaa samaan ja kiepittää ne jotenkin ympyrälle...
Hei, te joilla on näitä passioita, kuuluuko asiaan että nämä "kyynelehtii", vai onko jotain hassusti. Nestepisaroita on lehtivarsissa
onko keltapassioneista tullut hedelmää?
Ei ole minulla mitään tullut, ei edes kukkinut vielä. Tilan puutteen vuoksi luovuin siitä ja se sai kodin tytön ikkunalta. Heillä on isot ikkunat, joten valoa riittää… no huonosti se voi, nyt näytti jo ihan kuolleelta… Täytyisi olla varmaan hyvät olosuhteet ja hoito kohdallaan… Mutta tulipahan kokeiltua. En tiedä, montako vuotta pitäisi kasvaa, ennen kuin on kukinta- ja hedelmä iässä…
Minulla on kasvanut passiflora edulis useamman vuoden. En osaa tarkkaan sanoa, mutta jotain 4-5 vuotta. Kasvoi aluksi aika pienessä purkissa ja aika kituliaasti. Ja ripsiäiset sun muut ötökät vaivasivat kovasti. Viimekesänä vaihdoin kasvin isompaan ruukkuun ja laitoin juurelle tarvittavan määrän lannoitus/myrkky kapseleita. Ötökät katosivat ja kasvi lähti valtavaan kasvuun heti keväällä. Kasvoi hyvin koko kesän ja nyt on ihan huoneenlämmössä talvehtinut eteläikkunalla. Keväällä ajattelin taas laittaa vähän isompaan purkkiin ja katsoa kukkisiko jo tänä vuonna. Ei siis ole vielä kukkinut lainkaan. Kasvi on kieritetty kolmen puisen kukkakepin ympärille ja tukevasti on niistä ottanut kiinni. Sopii siis hyvin kasvamaan näin ihan huonekasvina.
On kauneimpia huonekasvejani joka tapauksessa. Kukkia tulee jos on tullakseen.
Ai niin.. Vuokkis. Passiflora voi pudottaa talven aikana kaikki lehtensä ja on silti kuitenkin vielä hengissä. Keväällä kun aurinko ilmestyy alkaa kasvattamaan lehtihangoista uusia oksia. Tästä otetussa pistokkaassa on tällä hetkellä muuten kalju varsi, mutta yhdestä kohtaa lähtee uusi kauniin vihreä oksa(?) kasvamaan. Ei siis ollut kuollut. Kastelun vähyyden vuoksi kaljuuntui. Jos varsi ei ole kuiva ja taitettaessa naksahda poikki, se voi vielä jatkaa kasvuaan.
edit: Ja minulla oli yhden talven tosi vetoisalla ikkunalla, lämpötila jotain 11 astetta ja tuossa on edelleen. Viileässä vain minun mielestäni pudottaa lehtiä enemmän. Eli voi ihan sen takia tulla toimeen siellä kellarissa talvella koska ei ole lehtiä, jotka sitä valoa tarvitsisivat. Omat siemenet ovat kaupan passiohedelmästä, eli en ole koskaan tästä sen kummempia hoito-ohjeita saanut. Silkalla tsäkällä on menty eteenpäin.
Onko toivoa saada p.edulista kukkimaan huonekasvina? Noin kolmimetrinen kasvini on muutaman vuoden ollut ympärivuotisesti eteläikkunalla (meillä ei aurinko koskaan pääse kovin porottamaan mäntyjen välistä), mutta ei ole kukkinut. En uskalla lähteä siirtämään kesäksi ulos kun se on ottanut tukevahkon otteen metallisesta verhovaijerista.
Minä antaisin sille jotain kukkiville kasveille tarkoitettua lannoitetta.
Omani ei kukkinut ja se heitti jo henkensä, en muista mitä sille kävi, mutta nyt on uusi taimi kasvamassa.
Yläkuvassa P.edulis joka kasvarissa on tuottanut jo tusinan verran hedelmiä. Pituutta kasvilla n.7m.
Alemmassa kuvassa ulkoruokinnassa oleva P.mollissima joka on kukkinut kovasti vaan ei saanut yhtään hedelmää aikaiseksi. Ei ole ollut moksiskaan muutamasta hallayöstä.
Tällaisia siemeniä löysin ebaysta. Oli pakko ostaa ja itävyysprosentti näyttää olevan hyvä. Neljä tainta sieltä ylös tuppaa, en muista kylvinkö 4 vai 5.
Hauskan näköisiä ovat nuo niskalenkit, kun mutkittelevat miten sattuu.