Tässä aloitus tälle melko suureksi huonekasvinakin kasvavalle palmulle. Se viihtyy runsaassa hajavalossa, ei suorassa auringonpaisteessa.
Tässä aloitus tälle melko suureksi huonekasvinakin kasvavalle palmulle. Se viihtyy runsaassa hajavalossa, ei suorassa auringonpaisteessa.
Meillä on tällainen kentiapalmu, mutta - yllätys, yllätys - hoito-ohjeista ei tietoakaan. Sen tiedän, että tykkää sumuttelusta ja sitä sille on tehtykin useita kertoja viikossa, lähes päivittäin. Mutta miten kastelut ym.?
Mulla on myös pari kappaletta noita Kentia-palmuja (Howea fosteriana. Omiani olen kastellut siten, että vien ne kylppäriin suihkuteltaviksi ja kastelen kasvualustan kunnolla. Valutan ne sen jälkeen hyvin ja laitan aluslautasen ja ruukun väliin muutaman pullon korkin, jotta sinne jää ilmarako, eikä palmu vaan missään tapauksessa seiso vedessä. Sitten annan niiden kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Tungen sormen multaan ja kokeilen jos tuntuu suht kuivalta, niin sitten kastelen. Muussa tapauksessa odotan vielä pari päivää. Tähän aikaan vuodesta noin 1,5-2 viikkoa on mulla ollut kasteluväli. Päivittäin sumuttelen niitä.
Juu se kaikkein suurin syy kentiapalmun huonovointisuuteen, ja se millä sen saa hengiltä helpoiten, on liikakastelu! Ehdottomasti koko multatilan kuivahdettava ihan kunnolla ennen seuraavaa kastelua! Suihkuttelusta nauttii ja isoja yksilöitä kannattaa kasvukaudella kyllä lannoitella ahkeraan.
Mutte siis - liikakastelua ei kestä!! Tässä kentia eroaa huimasti samannäköisestä kaveristaan kultapalmusta, joka taas vastaavasti ei saa koskaan kuivahtaa
Olen kyllä ramseksen kanssa aivan samaa mieltä. Mun dypsis lutescens (areca palmu) suom. kultapalmu)on kyllä tosi juoppo verrattuna noihin Kentia palmuihin (Howea fosteriana). Mulla on palmuille itse rakentama kasvualusta joka on todella hyvin vettä läpäisevää. Vesi tulee kastellessa läpi aivan hetkessä. Se on turvetta, perliittiä, leca-soraa ja männynkaarnan paloja. Silti ei tarvi kastella Kentia-palmuja kuin kerran kahdessa viikossa. Arecalle on aivan samaa seosta, mutta sitä pitää kastella vähintään kerran viikossa. Lannoitteena käytän kanankakka tikkuja ja nestemäistä lannoitetta merilevä-lisällä sekä itse rakentamaani lannoitetta. Joka on käyteyistä kahvinporoista, kuivatuista banaaninlehdistä ja pestyistä kananmunan kuorista jauhettua seosta. Niin ne palmujen hoidot vaan eroaa toisistaan. Ja niitä palmujahan piisaa. Tuhansia eri lajia. Mulla on niitä vasta viittä eri lajia. (Yucca ei ole palmu eikä myöskään Sago-palmu…nimestään huolimatta. Nekin kyllä löytyy meikän kodista. Onko sulla ramses palmuja? Jos on, niin mitä lajia? Mä niiiiiiiin rakastan palmuja! Kauneinta vihreää mitä tiedän. Haluun tietää niistä mahdolisimman paljon.
Aa, no hyvä että tuli puheeksi. Meillä on vuoden verran ollut aika iso Kentiapalmu, ja jostain hoito-ohjeita lukiessani löysin maininnan että olisi juoppo ja saattaisi vaatia vettä jopa litran päivässä. Tätä mainintaa vielä tuki se, että tullessaan se oli aivan litimärkä. Olenkin ihmetellyt kun omalle ei tunnu vesi maistuvan, en kastellut sitä ensimmäiseen 1,5 kk ollenkaan kun aina vaan tuntui märälle. Kokeilin joskus että onko se sittenkin tekokasvi, kun ei tuntunut kuluttavan ollenkaan.
Ei se ole kyllä kasvanutkaan, kunhan säilynyt hengissä. Viikko sitten vaihdettiin se toiseen ruukkuun ja pääsi onneksi kuivempaan.
Kun on ollut lämmintä, niin olen vieny Kentia-palmut ulos parvekkeelle haukkaamaan happea ja tuulettumaan. Samalla ne ovat saaneet nauttia korkeammasta ilmankosteudesta. Ovat saaneet myös hiukan sadettakin. Samoin Areca-palmu. Suoraa auringon paistetetta tietty välttäen. Pari yötä ne ovat olleet jo ulkonakin. Ovat tykänneet. Lehdet on tosi syvän vihreät ja pölyttömät.
Cisco, minulla on pari isoa kentiaa ja pari vuoripalmua (joista toinen kukkii innokkaasti monta kertaa vuodessa,nyt muuton jälkeen pitänyt kukinnassa tosin taukoa) sekä yksi vanha mutta melko pieni Chamaedorea stolonifera jolle en tiedäkään suomalaista nimeä. Tämä on ollut helppo ja vaatimaton kaveri! Taatelipalmukin minulla oli aiemmin iso, mutta kyllästyin siihen sen viilleltyä käsiini jälleen kerran isot haavat hoidon yhteydessä…kasvi huomasi varmaan että hermostuin häneen ja hän heitti sitten veivinsä muita minulla ei tällä hetkellä ole mutta taatelipalmun ajattelin kyllä hankkia terassille kesäksi kukkien kaveriksi
Tekeekö teidän muiden kentiat uutta kasvustoa ikään kuin kuivista kaisloista, jotka kasvavat juurelta? Sitten, vaivihkaa, “kaislat” ovatkin kasvaneet korkeiksi lehteviksi, mutta ovat ihan kuin kuolleet; kuivat koppurat. Pikku hiljaa nämä kuivat oksat muuttuvat sitten normaaleiksi lehdiksi.
Tallukka. Kuvailemasi kasvutapa kuulostaa ihan Areca palmulta (Dypsis lutescens. Mulla on semmoinen ja se kasvaa juuri noin mitä kerroit. Kentia palmu (Howea fosteriana)tekee aina uuden lehden sieltä kasvupisteestä, joka on paljon ylempänä, siellä edellisten lehtien välissä. Katso Googlen kuvahaulla noiden palmujen kuvia ja vertaile omaasi niihin. Käytä noita latinan-kielisiä nimiä haussa, niin saat paremmat kuvat. Monet sekoittavat nuo kaksi palmua, koska ne näyttävät pieninä kovin samoilta. Juurikin tuo kasvutapa eroittaa ne toisistaan. Isompina ne toki tunnistaa pelkästään jon lehdistään.
Ramses:
Tuo C.stolonifera on aika komea palmu. Hiukan samannäköinen kuin se C. metallica.
Minullakin on kaksi Kentiaa ja kaksi vuoripalmua. Isompi C. elegans on 10-vuotias ja pienempi on vasta keväällä hankittu.
Kevättalvella hankin nuo Kentiat myös, mutta niistä isompi on noin 5-6-vuotias ja pienempi noin 3 vuotta. Se isompi, jonka pelastin kukkakaupasta, niin yritän saada sitä taas eloon. Oli ollut tosi huonolla hoidolla. Siitä oli auringossa palanut lehtiä ja sitä oli kasteltu liikaa. Hyvältä näyttää toistaiseksi. Uusia lehtiä tulee jokaisesta varresta, joita sillä on 5 kpl. Vielä on pari oksaa, jotka pitää leikata pois, mutta annan sen nyt ensin tehdä uusia ensin, koska siitä jouduttiin poistaa jo monta lehteä silloin kun sen hommasin. Ehkäpä vuoden päästä se on jo ihan kunnossa. Pienemmällä niitä runkoja on 4 kpl, joista silläkin tulee juuri uutta kasvua jokaisesta varresta. Olen lannoittanut niitä keväällä Biolanin luonnonravinne puikoilla (kanankakkaa ja merilevää)ja hyvin miedolla nestemäisellä lannoitteella silloin tällöin. Suihkuttelen niitä usein ja tuuletin on hoitanut talvella ilmankierron. Ilmankostutin on myös ollut päällä koko talven.
Muita palmuja mulla on Livistona chinensis, Washingtonia robusta, ja itse siemenestä kasvattamat Phoenix dactylifera (Medjool=. Sitten on vielä Yucca elphantipes (Yucca-palmu)ja Cycas revoluta (Käpypalmu), mutta ne ei ole oikeesti palmuja, niiden suomenkielisistä nimistään huolimatta. Ehkäpä jonkun/joitakin palmuja vois vielä hommata. Cyrtostachys renda on eräs mitä olen havittellut jo kauan ja toinen on tuo avatar kuvan Chambeyronia macrocarpa. Näin ensi hätään :D
Kentiat:
Itse ostin äsken Plantagenista tuollaisen reilu 1,5 metrisen Kentiapalmun. Palmun mukana kylkiäisiksi tuli kiinteä ruukku. Eli siis ruukku ilman pohjassa olevaa reikää. Tässä vaan juolahti mieleen, että onko tuo minun ruukkuni sitten kuitenkin vääränlainen, vaikka itse putarhakauppa tuon ruukun kanssa niitä myy?
Tätä viestiketjua kun katselee, niin itselleni muodostui käsitys, että tuon kasvin juuristo tykkää hapesta. Moni onkin tuossa sanonut, että antaa kunnolla kuivaa ja tekee läpi kasteluita vasta sitten. Itse melko “vihree” näissä hommissa, niin olisi mukava tietää, että pärjääkö tuo kasvini tuossa kiinteässä ruukussa?
Ciscolla hieno setuppi!
Kiitos FacePalm! Sinuna vaihtaisin sen pika pikaa ruukkuun jossa on pohjareikiä, jollet ole jo vaihtanut. Mä laitan niitä maitotölkin korkkeja sinne ruukun ja aluslautasen väliin, ettei vaan se kondenssivesi pääse takasin ruukkuun imeytymään. Ilmakin kulkee paremmin.
Cisko, pikaisen googlaamisen jälkeen olen kyllä edelleen sitä mieltä, että mulla on kentiapalmu. Sellaisena sen Plantsusta ostin kevättalvella. Jo silloin ihmettelin juurella olevaa "kaislakeskittymää" ja nyt kevään ja alkaneen kesän aikana mulle on selvinnyt, että noista kaisloista kasvaa uusia oksia. Yksi naapuri sanoikin, kun kehotin häntä katsomaan palmua, että "On vähän kuiva..." Sanoin hälle, että eipä ole, vaan ne on uutta kasvua.
Tässä jonkin moinen kuva kentiastani. Nuo ruskeavartiset oksat ovat niitä uutena pitämiä, lehdetkin on ihan erilaiset, kuin mitä nuo vanhemmat lehdet ovat. Liian pienessä ruukussa taitaa olla, mutta taidan vaihtaa suurempaan ensi keväänä. Jos selviää hengissä talven yli.
Kyllä tuo kentia on. Mutta lämpimästi suosittelen vaihtamaan ruukkua heti, ei tod.näk. selviä talven (hyvä jos kesänkään) yli tuossa ostoturpeessaan Viherkasvit kasvatetaan turpeessa kasvihuoneilla, ja turve on vallankin kentialle huono kasvualusta. Pohjareiälliseen, vähän suurempaan ruukkuun ja ei mitään “mustaa multaa” vaan jotain vähän hiekkaisempaa sisäkasvimultaa. Jos olet liian innokas kastelija niin sitten vielä salaojituskerros pohjalle. Näyttää kuvassa siltä, että kentiasi on ollut liian märkänä (hometta mullan pinnalla) joten kastelun vähentäminen voisi olla tarpeen?
Okei, kiitos ramses! Aika niukasti olen pyrkinyt kastelemaan ihan alusta saakka. Kaipa se on sitten lähdettävä multa- ja ruukkuostoksille. Tuli näet hankittua myös fiikus (olikohan tuo nyt pitkälehtiviikuna). Ehkäpä hänkin arvostaa uutta multaa ja ruukkua.