Kentuckinkahvipuu,Gymnocladus dioica

Tiedustelisin kaikilta (hullun)uhkarohkeilta kasvattajilta; oletteko talvehdittaneet kyseistä Kentuckinkahvipuuta ulkona.

Komea ainakin taimena, siementen itävyys aina 100%.

Ensimmäistä vuotta kasvattelen kentuckinkahvipuun kolmea siementainta. Hyvin tosiaankin itivät. Muita (harvinaisempia) siemen- tai pistokastaimiani: sinisade (Wisteria sinensis), Robinia pseudoacacia, katalpa (Catalpa ovata, C. speciosa, C. x hybrida), Paulownia tomentosa, Paulownia fargesii, Idesia polycarpa, Ginkgo biloba, Ailanthus altissima, Cercis siliquastrum, metsäsaarni, Buxus microphylla, Aralia elata, näsiä. Hyviä ja iloisia puiden kasvattelutuokioita kaikille puihin ja pensaisiin narahtaneille!

Miten nopea oli itämisaika ja käsittelittekö siementä mitenkään?

Twining Vine Gardenin sivuilta löytyy jotakin, mikä mun telkkuenkulla on paras jättää tässä nyt kumminkin kääntämättä.

Kiitos ohjeesta, jopa vaihtelee nekin. Minulla on 10 siementä, joita hankasin hiekkapaperilla. Näistä osa on kylvetty, kun kuori pehmeni ja turposi, se otti noin viikon. Kylvin 2 cm syvyyteen n. 1,5 viikkoa sitten, itänyt tällä hetkellä 1. Tuon Paulastiinan ohjeen mukaan siemenet kannattaisi laittaa patterin päälle lämmittelemään.

4 papua likoaa edelleen, näiden kuori kivikova, vaikka olen raaputtanut näitä jääräpäitä hiekkapaperilla ja kynsiviilalla uudemmankin kerran.Pitäisikö yrittää tökätä reikä kuoreen? Vettä olen vaihtanut joka päivä.

Kentuckinkahvipuu puhkeaa Suomessa lehteen vasta reilusti kesäkuun puolella tai puolivälissä. Suuri ongelma sen kanssa, että ehtiikö sen vuosikasvut puutua eli tuleentua ennen syksyn halloja.