Kermesmarja, Phytolacca americana

(pensaat)

Onko kellään kokemusta kermesmarjasta?
Sain sellaisen alun viime syksynä ja ei ole yhtään tietoa minkä näköisenä se keväällä maasta nousee. Istutuspaikka on suurinpiirtein muistissa, mutta kun siitä kohdasta nousee kovin hentoista alkua niin rupesi epäilyttämään jos vaikka onkin joku rikkaruoho ja kermesmarja hävinnyt talvella tai ei ole vielä tulossakaan pinnalle.

Mun kermesmarjani oli 2 talvea ulkona ja heräsi aina vasta juhannuksen maissa talviuniltansa, joten kaivoin sen syksyllä ruukkuun sisätiloihin talvehtimaan. Toivottavasti taas tänä vuonna ehtii kukkimaankin.

Minäkin sain viime kesänä kermesmarjan alun. Vielä ei siitä kohtaa kurkistele mitään, mutta nousee siis ilmeisesti tosi myöhään? Löytyisikö joltain kuvaa siitä, miltä näyttää kun alkaa maasta nousta?

Lohdullista kuulla, että on myöhään heräävää sorttia, tänään juuri tihrustelin, ettei näy mitään...

no huh huh, johan helpotti, minä jo luulin kermesmarjani siirtyneen kasvien taivaaseen kun ei ole vielä mitään elon merkkejä näkynytoho.

Katsoin juuri tänään kermesmarjaani, eikä sieltä vielä näkynyt muutakuin pieni puolensentin nystyrä. Siinä ei ole vielä edes mitään kuvattavaa. Hyvin se ehtii kukkia ainakin tällä korkeudella. Tekee vielä komeat marjatkin :)

Kermesmarja nousee melko myöhään, mutta vauhtiin päästyään, kasvaa nopeasti. Minulla sillä on korkeutta lähes metrin verran ja tällä hetkellä kukkii. Tässä kuvassa on kasvia kuvattu hieman kauempaa. Tämä on ollut monta vuotta ja hyvin on mennyt talvet.

Tässä kukka lähempää katsottuna.

Siinäpä onkin tyylikäs kasvi!

Meillä kermesmarja kasvaa toista kesäänsä ja on oikein ryhdikäs ja kaunismuotoinen. Kukat eivät vielä ole avautuneet. Viime kesänä jo kukki myöhään syksyyn asti,vaikka pikkutaimena keväällä istutin.Yllättävän nopeakasvuinen.

Tuossa on kyllä ylväs kukka...mistä olet sen hankkinut ? Täälläpäin ei ole myynnissä ;(

Satues, minä olen sulle luvannut kermesmarjan ja lupaukseni pidän, ennemmin taikka myöhemmin. Omani on todennäköisesti taskunpohjatuliaisia Unkarista, liekö sama kuin tuo P. americana, sitä en tiedä.

Mikä mahtaisi olla viisain tapa lisätä kermesmarjaa?

Paulastiina, hienoa että olet luvannut, en edes muista kieli ulkoa Sitten tiedä sen saavani, ei tarvi etsiskellä.

Eilen oli jatkuvasta sateenlotinasta huolimatta hyvä päivä - kitkiessäni löysin kadonneen ja menetetyksi luulemani syksyllä istutetun kermesmarjan. Vähän oli jäänyt hostan alle ja lemmikintaimien ahdistamaksi. Eiköhän se nyt selviä, kun tein kasvutilaa.

Minkähänlaisessa paikassa kermesmarja parhaiten viihtyisi? Kirjani eivät asiaa kerro, joten silloin huudetaan apuun penttiläiset...

Minulla ei ole aavistustakaan, millaisessa paikassa kermesmarjan kirjojen mukaan pitäisi olla. Mutta minulla se kasvaa puolivarjoisessa paikassa, kosteutta pidättävässä maassa. Viime syksynä sain sedältäni pari pientä alkua, ja siitä päätellen miten ovat kasvaneet, viihtyvät hyvin

Kiitos jalomi! Tiesin että penttiläisiin voi luottaa

Kermesmarjalle on syytä varata reilusti tilaa. Itse istutin sen liian pieneen tilaan ja monta kasvia on jäänyt sen alle piiloon. Korkeutta tällä on toista metriä ja leveyttä ainakin saman verran. Kuva on otettu elokuun alkupuolella. Paikkana on melko aurinkoinen paikka, johon paistaa päivä- ja ilta-aurinko. Multava ja ravinteikas sekä kosteutta pidättävä multa näyttää sopivan sille. Kuumalla ja aurinkoisella säällä lehdet alkavat helposti lurpottamaan.

Jaaha, täällä sitten oli kuin olikin kermesmarja-otsikko! Muutama päivä sitten haulla yritin etsiä, ei löytynyt. Haku ei vain toimi minun koneellaani.apea

Äidilläni kermesmarja kasvaa keskellä peltoa, täydessä auringossa, savimaassa. Valon määrällä ei siis ilmeisesti sen viihtymiselle niin suurta merkitystä, kuin kosteuden säilymisellä. Äitini kasvikin on kasvanut aivan valtavaa vauhtia.

Miltäs teidän kermesmarjat tällä hetkellä näyttävät?

Vaikka kuinka tuijotan multaa siinä kohdin missä kermesmarja viime vuonna kasvoi, en parhaalla tahdollanikaan näe mitään... Toiveikkaana vielä jatkan mullan tuijotusta...