Kerria, Kerria japonica

(Pensaat)

Toin tänään kerrian kanalasta sisälle, oli alkanut niin pukata jo uutta lehteä. Tätä variegatamallia en uskaltanut jättää vielä talveksi ulos, mutta heti kesän tullen istutan sen ulos. Tavallinen vihreälehtinen on nyt ulkosalla toista talveaan meillä.

Pallokerria, Kerria japonica pleniflora, on ostoslistalla tälle vuodelle.

Ja minulla ei suostu itämään... tavallinen yksivärinen vihreä.

Mä oon ostanut omani Virosta ja Latviasta, siemenestä en ole yrittänytkään. Pistokkaita tilasin joskus Slovakiasta tms. muttei ne henkiintyneet, poikki mikä poikki.

Laitoin tällaisen kuvan. 9.7-09 Tarton kasviteiteelleninpuutarha.

Kuinkahan tuon kerrian pistokaslisäyksen saisi näin kotioloissa toimimaan? Talvipistokkaista? Omakohtaista kokemusta???

Google löytää hyviä juttuja puiden ja pensaiden talvipistokkaista, kerriaa ei erityisesti suositella lisättäväksi talvella, mutta aina kannattaa kokeilla.
Tässä tietopläjäys, taulukon mukaan kalmia olisi hyvä lisättäväksi talvella, samoin berberikset, puksipuu,
vihmat, deutsiat, viiniköynnökset (sehän tiedetäänkin), eonymukset, forsytheat, hydrangeat jne. Tässähän oikein innostuu : )

Mun kielitaito ei yllä tuohon kun just nyt pitää opetella unkaria muutama sananen…

Kerria, Kerria japonica

on ruusukasvien heimoon kuuluvan kerrioiden suvun ainoa laji, joka kasvaa luonnonvaraisena Itä-Aasiassa. Kerria ja sen lajikkeet ovat talvenkestäviä suuressa osassa Keski-Eurooppaa, ja niitä käytetään siellä puistojen ja puutarhojen koristekasveina. Kerria on koristeellinen kesävihanta pensas, josta voi tulla jopa 2 metriä korkea ja 2 metriä leveä, mutta Suomessa pensas jäänee pienemmäksi.

Kerria viihtyy sekä aurinkoisessa että puoli-varjoisessa paikassa, kevyt savimaa sopii hyvin. Se leviää juurivesoilla sekä siemenistä.

1 tykkäys