Kesä-heinäkuussa kukkiva valkea lilja

Itse en liljalajeja tunne, mutta luotan osaamiseenne.

Etsisin valkeaa pientä liljaa, jonka kukinta osuisi kesä-heinäkuulle? Mahdollista on myös, että itse voisin esikasvatuksella jouduttaa kukintaa, mikäli kukinta-aika osuisi muuten esimerkiksi heinäkuun loppuun.

Onko olemassa joitain lajikkeita?

Tarkennetaan sen verran että mitä tarkoitat pienellä liljalla? siis pieni kukkainen vai matalakasvuinen? suurin osa liljoista kukkii heinäkuussa, vieläpä loppupuolella ja siitä eteenpäin aina syyskuuhun. Jos meinaat esikasvattaa niin valitse matalakasvuinen (ruukkuun sopiva) lilja. Mutta jos värillä ei ole väliä ja haluat pihalle istuttaa niin pellavalilja (100cm), varjolilja (150cm), ja pyreneittenlilja (80cm) kukkivat kesä/heinäkuun vaihteessa. Mutta jos haluat valkoisia ja matalia jossa kuitenkin on suuri kukinto ja jotka kukkivat heinäkuun lopussa niin lilja reinesse (40-50cm), Bel ami (30cm),ja Mont Blanc (50cm) ovat varmasti hyviä valintoja.

Kiitos tuhannesti vastauksista. Käynpäs googlettamaan ehdottamiasi lajikkeita.

Niin sorry, tarkoitan siis pienikukkaista. Esimerkiksi valkoliljalla on liian suuret kukat. Ja nimenomaan valkoinen olisi väri.

Mihin aikaan esikasvatus tulisi aloittaa?

Fanny, googlaapas myös paratiisililja, se on valkoinen, korkeutta n. 30 cm ja pienehkökukkainen. Sopiva ruukkuun kokonsa puolesta.

Valkoinen varjolilja, ja valkoinen kuningaslilja (huumaava tuoksu) ovat varmasti niitä pienikukkaisimpia lilium suvun liljoja, tosin kumpikaan niistä ei sovellu esikasvatettavaksi, koska kasvavat niin korkeiksi. Tähtililja ja tähkähietalilja on molemmat pienikukkaisia mutta ne ei kuulu lilium- sukuun, kukkivat kylläkin kesäkuussa. Ja tietysti on olemassa miekkalilja ja tuoksumiekkalilja (kuuluu gladiolus- sukuun) sitten on tietysti olemassa päivänliljoja (hemerocallis). mutta tutustu vaikka googlen avulla niihin niin saat tarkempia tietoja. Mulla ei oikein ole tiedossa esikasvatusaikoja kun olen istuttanut kaikki liljani (n.500kpl) suoraan maahan.