"Usein rungolliseksi kasvatettu kesäkoiso (Solanum rantonettii) kukkii runsaasti pienin lilansinisin tai valkoisin kukin. Pienet lehdet ovat tummanvihreät ja soikeat."
Kekkilä, kasvikirjasto
Kukkii runsaasti, on helppo ja kaunis. Suosittelen
Minulla on ollut kesäkoiso jo useamman vuoden.Talvetan sen kellarissa ja hyvin on pärjännyt,mutta miten saisin sen taas kukkimaan niin kuin se kukki ensimmäisenä kesänä?Valtava siniliila pallo,aivan ihana.Viime kesänä siinä oli pari kolme kukkaa.Olen pitänyt sen varrellisena ja pallon muodossa.
Vanha ketju, mutta lisätään jos joku muukin kaipaa tietoa. Itse osuin tähän etsiessäni hoito-ohjeita äsken kotiutuneelle rungolliselle kesäkoisolle (Solanum Rantonnettii).
Ainakin Viherpeukaloiden hoito-ohjeissa (https://www.viherpeukalot.fi/?s=11&tuote=10137) ko. kasvista on sanottu näin:
“Liian runsas kastelu ja lannoittaminen voi aiheuttaa lehdistön turhan rehevän kasvun ja kukkia tulee vähän tai kukinta voi jäädä puuttumaan kokonaan”
Nyt kukkii kesäkoiso, sain keväällä pistokkaan, jota kesän kasvatin pitkäversoiseksi; ehkä lannoitin ja kastelin ehkä liikaa. Näyttävät nätit valkoiset kukat, hieman perunankukan tyyliset ja nehän vasta ovatkin kauniita. Kläätää kauniisti sirot versot ja kukat verhon kuvioihin.
Loistojuttu kerrassaan saada kelarissa talvehtiva kasvi. Ehkä muotoilen hänestä rungollisen tulevana kasvukautena. Kiitos pistokkaan emolle sinne länteen!
Miten kesäkoisonne ovat kukkineet tänä kesänä?
Törmäsin surffaillessa tuollaiseen ainakin myyntikuvissa sinisillä kukilla ylenpalttisesti koreilevaan ihanuuteen. Mistähän Kesäkoison saisi hommattua tähän hätään?
Mulle tämä on ollut ihan uusi tuttavuus. Ostin näitä keväällä Rustasta pari kappaletta, hinta oli muistaakseni pari kymppiä kappale. On venähtänyt pituuttakin ja menettänyt vähän muotoaan. Kukkinut kiitettävästi koko kesän.
Mielelläni kuulisin talvettamisvinkkejä. Millaisissa olosuhteissa talvehtii parhaiten? Pitäisikö tätä leikata syksyllä, vai vasta keväällä?
Mulloli joku vuosi sitten,talavetin autotallissa.Leikkelin keväällä kuivat pois,oli semmonen rungollinen palloversio.En saanu enää uuestaan kukkimaan,muutaman kukan vaan teki.Jossain vaiheessa poistu kompostiin.
Kunnon lannoitus innosti tämän kukkimaan hurjasti! On tuo vaaleanpunainen jauhe vaan ihmeainetta.
Hitsi miten ihana
Syyskuun puoliväli ja edelleen vaan kukitaan! Kyllä tämä on sitten nätti. Hyvä ostos oli, yritän ehdottomasti näiden talvetusta.
On hieno
Hyvin on kesäkoisot talvehtineet ja pukkaavat jo kukkaa. Pitää vähän vielä muotoilla. Hyvin on nuo juurella kasvavat muratitkin selvinneet.
Tuo on kyllä kiva kesäkukka.
Voisin kyllä haluta noita kesäksi.
Oonyrittänny tuota talavettaa,mutta ei kukkinnu enää koskaan