Kesäkukkia varjoon?

Mitkä kesäkukat soveltuisivat varjoon? Tai pikemminkin puolivarjoon.

Alkuperäinen kirjoittaja: marianna

Annan ensin yhden vinkin: Tuossa vasemmalla on vihreällä monta otsikkoa, ja kolmanneksi alimpana on “Kasvikortisto”. Klikkaa sitä, ja näkyviin tulee alaotsikot. Klikkaa “Kesäkukat”. Näkyviin tulee valikko, johon voit ruksata kriteerit, esim. vain kohdan “puolivarjo”. Saat esiin pitkän rivin kukkasia, joiden nimiä klikkaamalla saat itse kasvikortin esiin.

Minä käytän tuota toimintoa aivan tohkeissani, hieno ominaisuus täällä.

Puolivarjossa viihtyvät ainakin lobelia, annansilmä, uudengineanliisa (tällä oli joku muukin nimi, en nyt taas muista mikä?), perunkoiso, datura, keijunmekko ja verenpisara. Vaahtera-aulion sielunelämästä en oikein päässyt yhden kesän perusteella selville, pitikö se auringosta vai varjosta. Taisi olla niin kylmä kesä, että se lähinnä protestoi sitä. Muille tulee varmaan paljon muita mieleen.

Mikähän yksivuotinen amppelikukka sopisi paikkaan johon kesällä paistaa aamuaurinko. Päivän on varjossa ja illalla taas paistaa? A.i.k.a tuossa mainitsi tuon lobelian, mutta saisi olla vähän isompikukkainen. Helppo ja näyttävä… onkohan sellaista olemassakaan?

Keijunmekko mulla oli viime kesänä tuollaisessa paikassa.

Meniskö karjalanneito tuollasessa paikassa?

Osaatko Kara.Koo antaa vinkkiä minkä kokoisen purnukan keijun mekot tarvitsevat? Haaroittuuko? Olisi ihan hyvä vaihtoehto :)

Karjalanneito olisi kyllä komea, mutta tuolla yhdellä sivulla luki, että on erittäin hallanarka.

Mulla oli (näköjään) sillä kaverina tuota valkoistakin petuniaa (vai mikä se oli). Minun keijunmekko ei ollut kovinkaan runsas kun taimia ei ollut ja vähätkin käsittelin hengiltä... Nuo oli aika isossa pajuampelissa, mutta ei kai juurien puolesta ainakaan kovinkaan isoa purnukkaa tarvitse. Tuossa vieressä mulla on ollu joka kesä köynöskrassia ja sekin on viihtynyt ja kukkinut hyvin...

Viimekesänä kaikki oli niin surkeaa...

Meillä oli viime kesänä petuniaa ja kesäneilikkaa semmoisessa paikassa, mihin paistaa vain aamulla, ja hyvin viihtyivät.

Lumihiutale ja verenpisara ,molemmat viihtyvät jos on aamu ja iltaaurinko.Minulla oli viime kesänä terassin katoksen alla amppelissa, ja kukkivat todella runsaasti.

Mahtaisikohan apinankukka menestyä? Sitä olisi mielenkiintoista kokeilla. Mielessä kävikin tuo lumihiutale ja sitten siniviuhka. Niissä vain on aika pienet kukat :slight_smile:

Edelliskesänä mulla oli siniviuhka, halkaisija oli reilun metrin. Oli pienet kukat mutta niitä oli paljon =)

Kiitoksia kaikille kukkanen Tulikin paljon hyviä vaihtoehtoja. Onneksi on vielä runsaasti aikaa miettiä ja tutustua paremmin mainittuihin kasveihin.

Apinankukka (ainakin se peruskeltainen) kukkii loistavasti ihan pohjoisseinustallakin. Ei tarvitse suoraa auringonpaistetta lainkaan. Ja keijunmekko haarautuu hyvin, jos sitä latvoo. Ja latvat voi tyrkätä siihen juurelle kasvamaan, niin puska tuuheutuu entisestään. Juurtuu helpolla. Eikä ole edes kylmänarka, kukkii tosi pitkälle syksyyn. Tarviiko sanoa, että yksi lemppareistani :wink:

Moonlight, keijunmekko menee paikassa kuin paikassa, jos vain ei tuule. Siitä se ei tykkää.

(Siis ihan vain täydennykseksi :slight_smile:

Ahkeraliisa on aivan pettämätön varjoon/puolivarjoon.

Entäs kun on MÄRKÄ ja varjoinen paikka? Ensisijaisesti haluaisin jonkun kesäkukan suoraan maahan,jos ei mitän sellaista ole niin sitten täytyy valita vaihtoehto B. eli ruukku, ja siihen kyllä tiedän sitten kukat.

Mulla tulee mieleen rentukka, kurjenmiekka, osmankäämi, rantakukka ja ranta-alpi, vehkat ja suopursu.

juu, kiitos, mutta kaipailin ihan yksivuotisia kesäkukkia tuohon. Saattaa kyllä olla että sittenkin laitan kuitenkin ruukun tai laatikon ja pistän ahkeraliisalle...