Juu juu, huoli pois. vaikka mitä menee varjossa oikein hyvin. Mulla on ollut ahkeraliisoja, orvokeita ja krasseja hyvinkin varjoisissa paikoissa, ruukuissa ja maassa. Varjossa viihtyviä perennoita löytyy vaikka miten paljon, ja kukkivia yrttejä ja pensaita. Jos Pentti Alangolta kysyisi, hän kannattaisi nimenomaan varjoisaa puutarhaa. Tuosta nyt nimi ylös ja kirjastoon.
Voipi tosiaan olla että osaltaa talvi hämää ja että piha vaikuttaa varjoisalta. Mutta on kyllä niin isoja puita tossa edessä (naapurin puolella) että varjostavat kovasti. Kiitos teille, en vielä menettänyt toivoani. Perennat käy kyllä minulle, kunhan edes vähäsen kukkii niin se riittää. Omat taidot pihan laittamiseen on vaan melko heikot, koska tähän asti tullut asuttua kerrostalossa, välillä ei ollut edes parveketta ja sitten kun oli niin orvokkiamppelissa oli ainoa joka siellä oli.
Niikku, kesäkukat tahtoo olla aikalailla tosiaan sellaisia auringon lapsia, mutta perennoissa on jo paljon valinnanvaraa. Niitä varten vaan sitten täytyy perustaa kunnolla se penkki ettei joka kesä tarvi uusiksi laittaa. Käy lueskelemassa tarkemmin tuolta "Perennat"-osiosta, siellä piisaa juttua. Alussahan voisit laitella perennapenkkiä johonkin nurkkaan (ne yleensä ei ensimmäisenä kesänä ehdi kovin isoiksi kasvamaan, mutta seuraava kesä jo palkitsee) ja muutoin kukittaa pihaasi vaikka ruukkuun istutetuilla kukilla. Ja kukkasipuleita voit ruukuttaa myös, kukkivat sitten jossain vaiheessa kesällä ja voit myöhemmin laittaa ne maahan josta ne nousevat joka vuosi uudelleen ja uudelleen ilahduttamaan kukinnallaan. Kyllä niissä kesäkukissakin on varjommassa pärjääviä.
Sinulla tulee olemaan innostavat ajat edessä pihasi kanssa puuhastellessa. Se on tie joka vie mennessään
Niikku, netistä löysin pari sivua jossa oli listattu yksivuotisia kesäkukkia varjoon : Tässä yksi lista ja siinä ohessa vähän muutakin tietoa ja tässä toinen .
Niitähän voi laitella perennojen joukkoon, kunnes monivuotiset ovat tarpeeksi isoja tai vaikka ruukkuihin jos suuret puut vievät maasta kasvuvoiman.
Ai niin ja sit on tää pentin oma kasvikortisto, sinne ku pistää hakulootaan Kasvityyppi - kohtaan Kesäkukat ja ruksin varjo - laatikkoon ni aika monta kasvia löytyy. Se kasvikortisto löytyy myös tosta vihreestä yläpalkista. Siellä on aika paljon kaikennäköstä tietoa monesta muustakin kasvista. Siihen kannattaa kyllä tutustua ja jos sieltä ei löydy, ni sitten vasta kuukkeloimaan, tai niin minä teen.
Kiitoksia vaan teille avuliaille, mun täytyy nyt vaan tutkailla että mitä lähden kokeilemaan =)
Nostelen tämmöistä vanhempaa ketjua, en ainakaan huomannut että olisi asiasta tuoreempaa keskustelua.
Meillä siis etupiha on sellainen ettei siihen paista aurinko ollenkaan. Aamuauringon viime säteet saattaa talon nurkalta ihan hitusen osua etupihan laatoille ennen kuin aurinko katoaa talon päätyyn. Etuoveamme vastapäätä on siis harju ja siinä kasvaa havupuita. Aurinko nousee viistosti sieltä harjun takaa, eikä pääse luomaan säteitään kukkasille havupuiden välistä. Jotain kukkia etuoven luona olisi kuitenkin pakko olla, sehän on muuten ihan kurjan näköinen! Minulla on siinä etuterassin kaiteen edessä puinen kukkalaatikko, jossa viime kesänä oli orvokkeja. Ne jaksoi kukkia siinä suhteellisen hyvin vaikkeivät saaneetkaan aurinkoa. Verenpisarat siinä ei ole viihtynyt. Nyt kevääksi olen istuttanut siihen narsissia ja helmililjaa, saa nähdä miten viihtyvät.
Mutta mitä kesäksi? Perennoja tuollaiseen laatikkoon tuskin kannattaa edes ajatella? Enkä haluaisi taas laittaa orvokkeja. Eli nyt on haussa kukka, joka ei saa aurinkoa missään vaiheessa päivää, mutta olisi silti sen verran nätti, että sitä viitsii etuovella esitellä.
Tuohon etuoven edessä olevaan harjuun sitten kyllä paistaa koko päivän aurinko talon katon yli. Se on aika kuiva, melko jyrkästi viettävä hiekkaharju jossa kasvaa mäntyä ja jokunen kataja sekä paljon mustikkaa. Siihenkin voisi ehdotella jotain kukkasia. Saavat olla mielellään perennoja.
Tuossa ylempänä on tagetes linkittänyt hyviä linkkejä. Kurkkaahan sieltä. Itsellä on ollut begoniaa varjossa :)
Muoks. Tässä ketjussa on jo keskustelua paljonkin aiheesta. Kannattaa hyödyntää jo valmiina olevaa tietoa.
Mutta menestyykö nuo oikeasti varjovarjossa, jos kukan tiedoissa on aurinkoinen/puolivarjoinen tai puolivarjoinen/varjo? Kyllähän minä noita linkkejä katselin ja tuota kasvikortistoakin selasin, mutta ajattelin että saisin myös käytännön kokemusta siitä mikä kukka oikeasti menestyy paikassa johon ei aurinko osu.
Shirina, mulla ainakin meni hyvin lobelia paikassa johon aurinko ei juuri säteitään luo. On ollut myös miljoonakelloa ja petuniaa, mut tuon paikan ongelma on se et tuuli pyörittää petuniat muotopuoleiks.
Miulla taitaa olla ens kesäksi samanmoinen pähkäily kun Shirinalla.
Navetan pääty jota isäntä nyt raivaa kaikenlaisesta rojusta pitäs kunnostaa ja kukillepa tietenkin, aattelin just jotain kesäkukkia ja vasta perehtyä asiaan paremmin syssymmällä, siinä kans saattaa aamu-sekä ilta-aurinko just ja just vilahtaa.
Tämmönen "äitienpäiväruusukin" kukki syksyyn saakka varjossa. Samoin meni daalia.
Mulla rehottaa petuniat pohjoisseinällä. Aamuaurinko ja toki yöllä pehmeä aurinko paistaa jonkun verran. Ei nuo ole moksiskaan vaikka pimeässä paikassa ovatkin. Kasvavat jopa paremmin kuin etelänpuolen laatikoissa. Sitten tuossa pohjoisterassilla oven vieressä nurkassa (joka on oikeasti tosi varjoinen paikka) viihtyy mustasilmäsussu ja ämpärissä sarviorvokit. Krassi on kans kasvanut hyvin tuossa seinän vieressä. Valoa nuo saavat, mutta ovat varjossa lähes aina.
Jassoo, mites oon aina kuvitellu että esm. susku ja petunia on varsinaisia auringonpalvojia. Mutta mutta, tartteepa pähkäillä.
Ai nii , ei kuulu tähän asiaan mutta ohimennen vaan mainitsen kun Kesänlapsi on tuossa hollilla… Arvaappas onko mulla komeet v.punaset asteri puskat,ON ja kyllä on niin paljon nuppuja että riittää niitä loppukuullekin, niinku alun perin oli tarkotus, että ei miun ajoitus ihan pieleen menny.
Kyllä parhaita täysvarjon kesäkukkia ovat guineanliisat, ahkeraliisat, verenpisarat ja niiden kaveriksi roikkuvia: murattia, hopea/vihreäputousta, lumihiutaletta, maahumalaa, suikeroalpia (limenvärinen on tosi hyvännäköinen varjossa). Jos haluaa rehevää lehtevyyttä niin kuunliljat (huom.varsinkin kirjavat lajikkeet nättejä varjossa) menestyvät oikein hyvin ruukussa kesän ajan, sittenhän ne voi iskeä maahan syksyllä :)
myös varjon puolella kannattaa huolehtia säännöllisestä lannoituksesta! Ilman aurinkoa eivät jaksa muuten kukkaa pukata (varsinkaan verenpisarat). Lehtibegonioissa on kanssa tosi hienoja lajikkeita! Pensas- ja köynnöskrassi myös. Siinäpä muutama käytännön kokemuksen kautta hyväksi todettu vinkki!
Tuli vielä mieleen, että tosiaan begoniat on kans viihtynyt mulla tuossa pohjoisterassin varjossa. Minä en nyt tiijä mikä begonia tämä on. Tämä kuva on syyskuulta, niin alkaa olla jo vähän reppana. Mutta kukkia jaksoi mainiosti.