Kesäleimu, Phlox drummondii

Kyllä vaan, taidan saada sittenkin kesäleimuja kesäksi. Mustamulta teki tehtävänsä ja taimet on oikein hyvän näköiset. Saavat odottaa vielä kuun loppuun taimipurkeissaan kunnes laitan/keksin heille paikan :slight_smile:

Nyt on kesäleimut aloittaneet kukintaa. Valkoista ja vaaleanpunaista/vaaleanlilaa löytyy tälläkertaa viime vuotisista siemenistä kasvatettuina :slight_smile:

Täällä kukkivia leimuja

Kasvatin ‘‘Blue Lagoon’’ siemenistä violetteja kesäleimuja, ainakin toistaiseksi 

Oletteko kasvattaneet kesäleimua itse kerätyistä siemenistä. Onnistuuko ylipäätään? Ja tiedättekö, ovatko ‘’‘‘Moody Blues’’‘’ ja kerrottukukkainen ‘’‘‘Chanal’’‘’ F1-hybridejä, eli ei itävää siementä?

Varsinkin Moody blues yllätti. Kylvinköhän huhti-toukokuun vaihteessa, taimet olivat surkeita laiheliineja, vaikka olivat kasvarissa, vaan annas kun pääsivät avomaalle; ovat kukkineet kesäkuun lopulta asti taukoamatta, pörhistyvät vaan, ja kukkivat edelleen ihan yhtä komeasti. Multa on erittäin huonoa, laihaa ja hiekkaista, tosin laitoin vähän heppakompostia keväällä pintaan.

Chanal (vain n 15 cm korkuinen) iti huonosti, vain muutama taimi, mutta kasvoivat myös avomaalle päästyään hyvin. Todella suloinen, kuin nippu miniruusuja. Niissäkin on vielä muutama kukka, mutta olivat kovin huonossa paikassa mistä matalaa kasvustoa ei juuri huomannut.

Tässä Moody Blues

ja Chanal

Laitan vielä tuosta sinisestä penkistä kuvan, että näätte kuinka ihanainen hän on. Tää on heinäkuulta, nyt kasvusto on vielä leveämpi.

Oikeassa reunassa Chanal ja yläpuolella penkereellä tiesmitä sekalaista. Auringonkukka on linnunsiemenestä lähtenyt, en raskinut poistaa.

Latvotaanko kesäleimua?

Ja mitä sulla Emo kasvaa tuossa leimujen yläpuolella, en saa oikein selvää. Klarkioita?

En latvonut kesäleimua, ittekseen alkoi haarautua kun pääsi pihalle.

Yläpuolella on rikkakukonkannus ‘Red Stripes’ ja sekoitus jotain muuta, en muista. Kaatuilivat syksyllä.

Kasvatin siemenistä kolmea eri kesäleimua, "moody blues" ja "vegas lights" vielä odottavat kukkimista, "twinkle mix" aloitti kukkimisen jo sisätiloissa ja jatkaa nyt parvekkeella…

Joko olette kylväneet kesäleimua? Laitoin tänä vuonna kahta normaalikorkuista sekoitusta, valkoista, sinistä (vanhoista siemenistä) ja sitten sellaista matalaa sekoitusta :slight_smile:

Kylvän multaan ja laitoin keittiön kaappiin purnukat. Kun purkista on noussut jokunen taimi, nostan purkin valoon. Oletan, että suurin osa siemenistä ovat jo itäneet vaikka pinnalle eivät olekaan tulleet?

Hiphei, mulla on yllättäen tullut kesäleimuihin nuppuja :slight_smile: Ensimmäisenä kukkii tavallinen värisekoitus.

Jotta ei tule penttiläisiä huijattua, onhan nämä kesäleimun taimet aika rumia :smiley:

On nää niin kauniita :slight_smile:

Lisää kuvia :slight_smile:

Tämä pinkki erottuu aika hyvin muista.

Tämä on niin hempeä

Violettia vielä

Kohta pitäisi jo istuttaa parvekelaatikkoon, nyt ovat vielä taimikasvatuspurkeissaan!

Tässä esimerkki siitä, että kannattaa istuttaa kesäleimut astiaan, jossa ne voi retkottaa vapaasti. Tai kukkapenkkiin Tai sitten ostaa vain matalia lajikkeita, niinkun nuo valkoiset kesäleimut on. Siniset on tavallista, ja on aika korkea ja hontelo.

Mutta kyllä mulle kelpaa, kun tuoksu on ihana ja värit menee ihan hyvin yhteen

Tässä minun kesäleimuni, jonka ostin kukkivana. Hieno puska, ei retkota. Onko tämä jotain matalaa mallia? Saisikohan tästä kerättyä siemeniä?

Hienoja kesäleimoja Papaverolla, eilisessä puutarhaohjelmassa mies leikkas, kesäkuussa kai se oli, kesäleimut eripituiseksi, saa ne näin kukkimaan pitkään syksyyn asti. Täytyypä pitää mielessä, mutta mulla taitaakin olla vain syysleimuja, vasta aloittavat kukinnan.