Kesäleimu, Phlox drummondii

(kesäkukat)

Pinkki kesäleimu alkoi kukkia...

Tässä on minun ensikokeilussa viime kesänä kasvatamani kesäleimut...olivat niin mahtavia, että saavat tulevana kesänä aivan oman paikkansahymy

Kesäleimu on helppo kasvatettava ja kukkii pitkään sateisenakin kesänä.

Kuinka aikaisin tämä on laitettava kasvamaan? Jos ei ole kasvaria käytössä?

On kaunis

Maaliskuun loppupuolella olen laittanut ikkunakasvatukseen.

Kasvatin kesäleimua yhtenä vuotena, ja sain aikaiseksi sellaisia puolimetrisiä roikaleita, joissa oli paljon vartta ja muutama kukka latvassa. Teinkö jotain väärin, vai onko noissa lajikekohtaisia eroja?

Zaira ihan samoin on joskus miulla käynyt ja en ole sen jälkeen koittanut.

Itse aloitin myös esikasvatuksen viimevuonna maaliskuun tienoolla ja sain siirrettyä taimet ulos jo toukokuun alussa, kun ilmat oli tosi lämpöiset. KAsvu hiukan hidastui, mutta kun pääsivät keskuun aikana tuohon suureen koriin, niin alkoivat nopeasti taas rehevöitymään ja pian tulikin jo nuppuja. En itse tehnyt mitään ihmeellistä ravinteita saivat n.1,5vk välein kun oli samassa astiassa päivänsinikin kasvamassa.

Kyllä mullakin onnistui viime vuonna, eka yritys ja esikasvatusolot tosi huonot. Minusta oli helppo kasvattaa.

lajikkeissa on paljon korkeus eroja… kannattaa haeka matalakasvuisimpia lajikkeita… usein nuo ‘tähtimäiset’ lajikkeet ovat aika korkeakasvuisia…

Mullakin ekaa kertaa kasvamassa kesäleimua ja nyt pari päivää sitten koulin ne 3/purkki.

Nyt sitten kyselemään jatkoneuvoja, eli pitääkö ne koulia jokainen omaan purkkiinsa ja pitääkö noita latvoa tai jotain?

No minä koulin ne sitten, kun lehdet alkavat hipoa toisiaan ja itse en ole latvonut ja tuuheat kukkaset tuli viime kesänä :slight_smile:

Tulin myös kylväneeksi kesäleimua, ja mietin itsekin tuota koulintaa. Päätin sitten koulia tuppaina, saa nähdä onko minulla kamalia pöhekköjä kesällä.

Tänään kylvin minäkin kokeiluun tätä

Jäi saalis aika nahkeaksi, kun hävikki oli melkoinen. Vahvimmat selviää, niinhän se menee. Mutta kyllä noista silti riittää hienosti, kun on vain tuo parveke täytettävänä :slight_smile:

Missä vaiheesa muilla on kesäleimun taimet. Itse olen omiini aika tyytyväinen: Pieniä ovat vielä, mutta ovat kasvaneet tasaista tahtia ja napakoiksi alusta alkaen.
kesäleimu-vauvat
Nämä ovat pahnan pohjimmaisia, juuri koulittuja. Isommat koulin jo viikko sitten, ja elelevät parvekkeella akvaariosta tehdyssä pienessä "kasvihuoneessa". Mutta eivät ne paljon isompia ole.

Omani odottavat vasta pääsyään ravinteikkaaseen multaan…ovat jokseenkin ruippanoita, mutta viimevuonna oli sama juttu ja kasvoivat kyllä ulos päästyään silmissä…toivotaan samaa tällekkin vuodelle.

Ja napakat on taimet tiiperolla :smiley:

Huuh, vielä löytyikin tuolta kasvihyllyköstä ainakin yksi purkki kesäleimua, kylläpä sitä sitten riittääkin ensi kesänä

Mulla vasta ensimmäisiä oikeita lehtiä kasvattaa.

Toivoa ei ole vielä menetetty omalta osalta. Uudelleen koulinta mustaan multaan taitaa tehota ja taimet kasvaa paljon paremmin.
Tulipahan sitten testattua, ettei ainakaan tuo yksi multa merkki ole kovin hyvää.