Viime syksynä piilotin valkosipulinkynsiä syvälle turpeen alle 12 kpl ja joka ikinen kasvaa nyt. Minulla ei vain ole harmainta haisua mitä niille pitää tehdä. Kivan näköisiä ovat näiden kiemuroiden kanssa ![]()

Samoja kiemurasipuleja myös minulla ja ihan yhtä tietämätön jatkon suhteen. Ensikertalaisena pistelin marraskuulla kynnet maahan ja hyvin ovat kasvaneet. Täytynee odotella ohjeita, mitä jatkossa.
Minullakin on tuollaisia kiemuroita. Ovat siis valkosipuleita? Niitä kyllä tuohon paikkaan laitoin, mutta en tiennyt, että tekevät varteenkin tuollaisia "nuppuja".
Näin sanoo lehtileike:
Syksyllä istutettuun sipuliin muodostuu kesän aikana kukkavarsi, joka kiertyy hauskan spiraalimaisesti.
Kukkavarren päähän kehittyy runsaasti pieniä itusilmuja, jotka kannattaa kerätä siemeneksi sadonkorjun yhteydessä.
Valkosipuli vaatii kasvaakseen lämpöä. Se ei kasva enää, kun sää kääntyy syksyiseksi.
Sato on valmis korjattavaksi , kun naatit alkavat kaatua ta kellastua.
Viikon parin kuluttua pikkiriikkiset sipulit voi istuttaa 2:n sentin syvyyteen hajaistutuksena.
Esimmäisenä kesänä pikkuriikkisistä kehittyy hieman isompia sipuleita, jotka nostetaan syksyllä. Ne istutetaan uudelleen vielä saman syksyn aikana, mutta nyt entistä harvempaan ja syvempään.
Hyvässä maassa sipulit kehittyvät täysikasvuisiksi vuodessa.
Varret joita tuttavallisesti kurjenkauloiksi kutsutaan, sisältävät nokassaan "kukinnon" joka ei ole kukkia vaan nuppineulanpään kokoisia silmuja, minivalkosipulinkynsiä. Valkosipuleita voi lisätä noista silmuista, ne laitetaan myöhään syksyllä maahan ja ensimmäisenä kesänä ne yleensä kasvavat peukalonpäänkokoiseksi ja toisena kesänä niistä muodostuu oikea valkosipuli useine kynsineen.
Jollei halua lisätä valkosipulimäärää itusilmuista, kannattaa kaulat katkaista heti kun ne ilmestyvät. Tein männävuonna kasvatuskokeilun jossa poistin joka toisesta kaulan ja joka toisesta en, ja katkaistuista tuli n 1/3 suurempia sipuleita kuin niistä jotka kasvattivat itusilmut valmiiksi.
Kyllä oli hyvää tietoa. Kiitos!
''Kurjenkaulat'' kannattaa leikata, jos leikkaa, varhaisessa vaiheessa pehmeinä ja käyttää ruuanlaitossa. Ne ovat ainakin itäisillä mailla melkoinen herkku.
nostin äsken suurimmat valkosipulit ja ne tosiaan olivat suuria.huomattavasti suurempia kun minun nyrkki.harmi kun kamera ei ole kotona.
ai niin täällä onkin kaksi valkosipuli keskustelua.lähetin kuvan valkisipuleistani talvivalkosipuli-keskusteluun!
Valkosipulin kasvatuksesta tuolla alussa kerrotaan, että valkosipulia lisätään pienistä itusilmuista. No Minä sain viime kesänä itusilmuja ja kylvin ne isohkoihin ruukkuihin kasvihuoneelle. Siellä ne viettivät myös talvensa (lämmittämätön muovihuone) ja nyt niissä on pitkät vihreät kasvut näkyvissä.
Kysymys: Kun kevät on vasta vaiheessa, kestääkö tuo kasvunsa aloittanut valkosipuli kylmää vai pitääkö se peittää kylmässä kasvihuoneessa? Vielä se ei tosin ole ottanut nokkiinsa, vaikka yöpakkasia on ollut paljon.
Kysymys 2: Kun ulkona maa sulaa, miten syvään ja miten harvaan minä ne istutan?
<p>valkosipuli
kestää kylmää paremmin kuin turhan lämmintä. itusilmija istutan 4 cm
syvyyteen ja kolmen sormen leveyden välein. kiikuta sitten sitä
ruohosilppua katteeksi kesän mittaan niin saat mukavan kokoisia
syksyllä.
<p>tai ei se niin nuukaa ole, kasvaa kuitenkin. älä kuitenkaan käytä myrkkyjä koska maan eliöt saavat valkosipulin kasvamaan parhaiten. <br/><br/> </p>
Kiitos Valtsulle!
Mutta pitääkö minun muuten odottaa peräti syksyyn saakka ulos istutuksen kanssa, eli voiko sipulit kesken kasvukautensa istuttaa uudelleen? Rupesin kovasti epäilemään…niin ja myrkkyjä en käytä ikinä.
(Niin ja tuon valkosipulin avulla saan ehkä jopa miesväen tuvasta pihalle siinä vaiheessa, kun pitää uusi kasvimaan mullos muotoilla fiksummaksi.)
pistä vaan maahan heti kun lumi on sulanut ja voi kaivaa. kyllä se pärjää ja ryhtyy juurtumaan. (kannattaa varoa itse siellä peltopuuhissa
juuttumasta saveen, liejuun yms) sitten tulevana syksynä lisää!
Sain pussillisen tavallisia istukasvalkosipuleja, jotka ovat kotimaista kantaa. Olen kasvatellut tähän asti vain talvivalkkareita ja siksi kysynkin, istutetaanko ne nyt keväällä maahan ja sato korjataan syksyllä?
noin tehdään. ja istuttaa kannattaa aikaisin, vähänkin pidempi kasvuaika lisää kokoa, taitavat juurtua viileämmässä ja kosteassa paremmin.
Hei!
Laitoin viime kesänä (liian myöhään saadakseni sipuleita) kirsikkapuun juurelle muutaman valkosipulin muurahaisia karkottamaan. Tänä keväänä huomasin sitten tutun näköistä kasvustoa kirsikan juurella; osa valkosipuleista on näköjään selvinnyt talvesta ja pukkaa nyt versoa pintaan. Kyse oli siis ihan kaupasta ostetuista valkosipuleista, ei tietääkseni talvivalkosipuleista. Ymärtääkseni valkosipulin ei pitäisi ainakaan täällä V alueella selvitä talven pakkasista…
Voisiko 5 cm kerros kuorihaketta riittää eristämään maaperä niin että selviävät talven yli? Toisaalta talvikin oli aika leuto.
Poistinpa viestini, kun se oli väärällä palstalla. Siis kymysys kuului: vieläkö mahtaa valkosipuli kasvaa, vaikka sää on jo viileä? Mun kesävalkosipuli on vielä ihan vihreää tyveä lukuunottamatta.
Jos on vihreät lehdet vielä niin eikös se kasvua tarkoita? Kunhan se intiaanikesä lopulta tulee niin valkosipulisi kokoakin saa juu u.

Jos ostan ruokakaupasta valkosipulia ja odotan ns. itämistä (et tulee ne vihreet varret, jääkaapissa) ja jos laitan ne ensin johonkin purkkiin kasvamaan ja myöhemmin keväällä maahan saanko niistä jo syksyllä kunnon valkosipuleita? ![]()