niinpä näyttää ja kuitenkin thermodrome on talvivalkosipuli…
JOS Valkosipulin kynnen laittaa multaan, kasvaako siitä valkosipuli?
Kyllä. Laita tarpeeks syvälle, reiluun viiteen senttiin. Ja kesällä voi vielä mullata.
Muoks. kannattaa käyttää vain kotimaista kantaa olevia valkkareita. Ostin viime vuonna istukkaita Tukholman puutarhamessuilta - siis ihan istukkaina myytyjä ruotsalaista alkuperää - niistä ei saanut yhtäkään sipulia. Kaikki kuolla kupsahtivat kesän aikana.
Ja kylmäkäsittely parantaa vielä kasvuun lähtöä. Kolme viikkoa jääkaapissa. Nippanappa ehtii.
Bongasin yhden kynnen jossa oli itu. Taidan laittaa sen ihan kokeeksi
Kyllähän ne iti… 

Hyvin ovat petranneet talvivalkkarit syksyisen minikasvunsa.
…samoissa mentiin lauantaiaamuna. sitten kun iltapäivällä katoin ne hevonpeeolkisilpulla, niin se lämmin peitto ja luojan antama lämmin sää laittoi todella vauhtia kasvuun.
Komeat rivit Raipel! Pitänee käydä palstalla huomenna katsomassa, isot piipot oli viikko sitten!
Lannoittaa minunkin piti viikonloppuna, mutta "muistilappuni" olikin kotona; nyt on eteisessä odottamassa.
Keskustelu on hieman hiljaísta tämän aiheen parissa, joten aion herättää sen henkiin. Missä vaiheessa teidän valkosipuliviljelmät ovat tähän aikaan keväästä? Nököttävätkö sipulit vielä viileässä, vai onko esikasvatus jo aloitettu? Minä laitoin nyt ensimmäistä kertaa valkosipuleita esikasvatukseen ja niissä on jo melkoiset varret. Lumi meinaa vaan estää kevään tulon…
Mä kävin eilen ostamassa valkosipulin josta ajattelin ottaa kasvuun kynnet. Niissä on jo valmiiks ihan pientä alkua. Laitoin jääkaappiin jokusen kylmymään vielä vähäks aikaa… katotaan jaksanko sen 3 viikkoa pitää, vähän epäilen.
Mä ostin puutarhamessuilta kesävalkkaria. Vasta istuttaessa katoin tarkemmin, ne olikin hollantilaista tuontitavaraa. Ne oli kuulemma jo valmiiksi kylmäkäsitelty ja sai laittaa suoraan maahan. Laitoin vappuna, mut vähän epäilyttää, tuleeko niistä mitään… Mut talvivalkkareista viimeistään saa täät herkkua. Valkkaria vaan menee paljon enemmän kuin mitä on tällä hetkellä tulossa.
Jaahas, taitaa olla taas aika laittaa valkosipulit kylmään, jotta istutus (toivottavasti) pääsee alkuun vapun jälkeen. Vielä on niin lunta, että epäilyttää kevään tulo, mutta yritettävä on. Kuukausi jääkaapissa niin juuret alkaa helpommin kasvaa esille. Tekee huisaa kesän kasvulle.
Sain kaverilta kuulemma jotain Valamon kantaa, mutta isoja ovat, noin kymmenen kynttä kussakin eikä yhtään pieniä hituja. Eikä siis mitään talvivalkosipulia. Tuosta vois jakaakin istutusvaiheessa muutaman kynnen, jos joku olis tarpeessa. Olishan sitte tallessa, jos omat ei onnistu jonakin vuonna…
Hep hep hep. Minä niin mielelläni ottaisin, jos jaettavaksi asti riittää. Ja mä jopa osaan pitää huolen valkkareista, että uskallan ottaa vastuun varapankkina olosta.
Hei vaan, minulla olisi tarjolla muutamalle halukkaalle Pudasjärveläistä kesävalkosipulia. Itse olen ollut enimmäkseen saamapuolella (kiitos vielä kerran paketeista KaisaLiisa, Rapunzel, Q, Chali ja Siskoliisa!!!) joten nyt sitten näin päin. Elikkäs jos kelpaa, niin viestiä osoitteineen tulemaan. En tarvii mitään tilalle (paitsi pillisipulia jos jollain sattuisi olemaan). Huom! näitä ei ole kylmäkäsitelty.
Minä haluaisin -omat valkkarini katosivat elämän myllerryksessä. Vaihtariksi taitaa löytyä toivomaasi sipulia- laitan yksäriä.
Olen luullut, että valkosipuli on varsin tuholaisvapaa, mutta nostin kesävalkosipulit ylös, koska varret olivat rotkahtaneet. Sipulien sisus oli täynnä vaaleita toukkia! Meni koko sato siinä pilalle.
Toukat olivat menneet maan rajasta varresta sisään ja siitä kulkeneet sipulin sisään. Harmittaa vähän.
Sipulimaan paikkaa pitäisi vaihtaa vuosittain,silloin ei pitäisi toukkia tulla.
Ovatkos sellaisia kärpäsen toukan näköisiä? Ovat varmaankin sipulikärpäsen toukkia. Oliko sulla kasvanut viime kesänä sipuleita samassa paikassa tai lähellä? Vuoroviljely kannattaa. Ainut varma keino on harso alusta asti. Itse en ole kyllä harsoa jaksanut sipuleilla käyttää, toistaiseksi olen säästynyt sipulikärpäsen hyökkäykseltä. Voipi myös johtua siitäkin, että niin syrjässä on nämä mun viljelyt.
Onhan se tosi harmi. Oiskohan sipulikärpänen vähemmän kiinnostunut talvivalkosipulista? En yhtään tiedä. Olen aina viljellyt vain talvivalkkaria.
Auttakaapa uutta, kun en ole näitä kesävalkosipuleita ennen kasvatellut.
Sain 5 isoa valkosipulia. Niissä on ihan kivat alut, noin 4-5 cm vihreää.ja monta kynttä. Tuleeko niistä enää mitään tänä kesänä. Kannattaako nähdä vaivan ja laittaa maahan vai onko tuhoon tuomittu ajatus. Olisiko parempi laittaa purkkiin ja kasvihuoneeseen ??? tai jotakin muuta.......
Minun tvs:ni paleltuivat. 80 laiton ja noin 10 iti. Eli tarvittaisiin näitä kesävalkosipuleita.