Kesävesipumppu kaivoon tmv

Pohjavesihän valuu kaivoon vesisuonia myöten, eikö? Vesisuonet kulkee maaperässä myös kivien ja kallioiden väriessä ja rakosissa, eikö? Suomessa on maaperässä paljon rautaa. Miksei se huuhtoutuisi virtausten mukana sinne kaivoihinkin? Ei rauta ole varmastkaan kovin epäterveellistä koska sitä syödään pillereinäkin ja sitä varten on kaivoksiakin.

Oikeasti olen lukenut siitä pitkät jutut jostain ympäristökeskuksen sivuilta, ja siellä vakuutettiin että siitä raudasta on enemmän kosmeettista haittaa astioiden tiskauksessa, pyykinpesussa ja ei se rautainen vesi oikein kivalta maistukkaan. Tosin pikkukaupungin kloorausvimman ansioista haen mielummin lähdevettä juomavedeksi. Välillä juon tuota kloorattua ja ties millä paranneltua järvivettä mutta kukilleni en sitä suostu antamaan.

Meillä on tällä kylällä oma vedenottamo ja nautimme parhaan laatuisesta lähdevedestä. Terveystarkastaja viime käynnillään sanoikin, ettei tämän parempaa vedenottamoa voi ollakkaan: Ei tarvitse mitään kemikaaleja käyttää ja vesi on parempaa kuin missään.

Täällä on lähteitä siellä täällä ja naapurikaupungin vedenottamo sattuu olemaan kunnan rajasta noin 30 metrin päässä ja rajoitteet on meidän mailla kovinta luokkaa (Asumme kaupungin laidalla hei).

En vielä eilen saanutkaan sitä kantta raoteltua tuosta kaivosta. Olikin yllättävän iso ja painava. Ja pelkää että kansi lohkee jos vääntelen rautakangella.

Millähän timanttiporalla(ko?) porataan tuota kaivopumppua varten reikä…?

Olen nähnyt sellaisia betonisia kansia joissa on neliskanttinen reikä ja se on kanttiinsa noin 30 x 30 senttiä. Se sitten täytetään vaikka laudoista tai paksummasta tavarasta tehdyllä pikkukannella jossa on pumpun tarvitsema reikä. Tämä siksi että kun sitä pumppua joutuu joskus syystä tai toisesta nostamaan ylös (on kokemusta) otetaan se lautahäkkyrä pois ja pumppua letkuineen voi kallistaa ettei tarvitse nostaa koko laitosta ensin maan pinnalla pystyyn.

No tätä uumoilin että joudun hommaamaan luukkukannen. Tuo kansi on kuitenkin vähän kiva kun olemme sen itse valaneet ja siinä on vuosiluku 2002.

Mutta minä voisin käyttää tuota kantta tuolla uusien polkujen risteyksessä…

Mieluummin pyöreä pikkukansi isomman päällä. Sitä ei saa vilkkaampikaan veikko pudotettua kaivoon, kuten neliskanttisen…

Nanikka!! Kiitos. Olen niin vihreä näissä omakotitaloon liittyvissä asioissa, että en todellakaan tullut ajatelleeksi tuollaista vaihtoehtoa. Muista, tyhmiä kysymyksiä ei ole! Täytyypä ruveta miettimään asiaa ja suunnitella kaivo oikein sieväksi ja käytännölliseksi. Mutta ehkä toteutus sitten tapahtuu ensi kesänä, niin mieskin pysyy leppoisampana.

Temskukka, vaikka sillä. Tai sitten rälläkällä ja timanttilaikalla.

Mistä suomessa löytyy näitä venäläisiä uppopumppuja?

Voisiko joku antaa vinkin, ennen niitä myytiin Tattarisuolla Helsingissä mutta ei enää.

Heips! Mulla olisi tollanen vanha valurautainen käsipumppu, mutta ei mitään aavistusta, että kuinka sen saisin toimimaan. Eli mitä tarvikkeita pitäisi hankkia? Putkea nyt varmaankin... Eli kuinka saisin pumpun toimimaan, on nyt vaan nököttänyt kaivo päällä koristuksena.

Mulla on alkamassa sama projekti, mutta nyt on hukassa ne nettisivut, joita viime kesänä jo ahkerasti opiskelin.

Tämä taitaakin olla se mun kadonnut tietolähteeni.

P! Mulla on selvänäkijän kykyjä: Tarttet puolen metrin jatkopätkän malliin 3B ... ei, sainkin uuden vainun, se onkin 4B

Lienee kyse mun tulevasta pumpustani :slight_smile: Kysyn vielä asiantuntijalta, jahka tapaamme - olkoon tämä tikku, josta tehdään asiaa.

Juu, siitä pisemmästä alimittaisesta. Toivota asiantuntijalle hyvää jatkoa, jos ei oma piisaa. Kjäh.

Hei kaikki, olen uusi tällä palstalla ja ilmeisesti tämä systeemi toimii niin, että omat kysymykset on laitettava valmiisiin ketjuihin (ellet ole jo liibalaaba 200 kommentilla, hassua mutta yritetän näin). Joka tapauksessa kysymykseni, johon tarvitsen neuvoa on puutarhapumpun toimintaan saattaminen. Edellinen vesipumppu sanoi irti sopimuksensa, kun se unohtui minulta saunan pukuhuoneeseen ja pakkanenhan sen paukautti rikki.

No nyt kävin ostamassa "Garden Pump" pumpun, maksoi paikallisessa Rautiassa 99 (näyttää olevan monessa paikassa myynnissä). Tehoa on 800 w, pitäisi kuulemma riittää. Mutta mutta, ne ohjeet! Ei suomenkieltä, ja vain täynnä varoituksia että älä tee sitä, älä tätä. Kytkin tuon pumpun ihan samaan tuloliitäntään eli järvestä nousevaan putkeen ja lähtöliitäntä on seinän läpi saunaan letkulla. Saunan puolella on vielä kääntöhana. Entisellä pumpulla systeemi toimi niin, että kun saunan puolella käänsin hanaa, niin pumppu käynnistyi, ja vettä tuli ryöppyämällä. Rautian myyjälle näytin kuvan edellisestä systeemistä ja kerroin kyllä olosuhteet ja että järveen on parikymmentä metriä ja korkeutta pumpulle max 2 m. Hänen mielestään ei mitään ongelmaa tuon uuden käytössä.

Noh, kytkennät siis tehty, sopivat entisiin oikein hyvin. Moottori käynnistyy, mutta vettä ei tule. Kun nyt lopulta rankasti netissä surffaamalla tajusin, että säiliöön pitää kaataa vettä täyteen ennen käyttämistä, sain lopulta painetta nousemaan. Mutta sillä siunaaman hetkellä, kun avaan saunan hanan että vettä silvuplee, paine romahtaa ja se säiliöön kaatamani vesi häviää johonkin. No sitten päättelin, että kai sitä vettä on kaadettava niin kauan, että koko tuloputki on täynnä ja siinäpä sitten lorottelin sitä, ja lopulta säiliö oli piripinnassa, eikä enää valunut mihinkään, pistin liittimet kiinni ja käynnistän koneen, mutta ei tule desin desiä putkesta, kaikki häviää taas johonkin.

Tarkistin, että painetta ei vuoda mistään, survoin yhden lisätiivistimen lähtöveden liittimeen (siellä ensin kupli jonkin verran ilmaa - nyt ei enää). Paine nousee runsaasen 2 bariin, mutta annappas kun avaan hanan, niin sinne hävisi eikä tule enää takaisin, vaikka laitan hanan kiinni.

Onkos nyt myyjällä ollut väärät koordinaatit, vai minulla vajaa ymmärrys asennuksessa. Mutta kun ohjeita ei ole, enkä löydä netistäkään alusta loppuun saakka käytännön ohjeita mihin ja miten tuo pumppu pitäisi asentaa. Onko kellään iloa auttaa minua tämän pohtimisessa?

Hei Tumpeloexä, saattaahan se olla, että täällä puutarha.netin puolellakin on asiantuntijoita tuossa asiassa, mutta kannattaa varmaan laittaa tuo sama viesti tuonne http://www.rakentaja.fi/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ sivuston puolellekkin, johon pääset samoilla tunnuksilla. 

Tumpeloexä - tämä nyt on varmaan vähän tyhmä kysymys mutta kai se pumpun tuloputken pää on varustettu takaiskuventtilillä? :smiley: