Minun keskipäivänkukkani oli rentovartinen, maatamataava, mehevälehtinen, kaunis kukka. Siitä sai latvoessa paljon uusia pistokkaita. Vähän vetelä se on taimikasvatusvaiheessa. Viime kesänä oli eka yritys ja taas haluan minäkin sen. Mahtaako Paapelon kukka olla sama, lehdistä päätellen?
Ei tuo rentous mitään haittaa.
Juu kuulostaa jokseenkin samanlaiselta tapaukselta Kun pääsi taimipurkeista lopulliseen paikkaansa, ei enään rentoillut, paitsi todella kuumina päivinä, kunnes varjot laskeutui iltapäivän auringon paahteen jälkeen. Itse luulen, että saattoi olla himpun verran pieni astia viime kesänä näillä, mutta hienosti silti kasvoivat ja kukkivat.
Kivaa…15.3 kylvetyt Keskipäivänkukat on alkaneet itää. Tulee aikamoinen urakka niitä alkaa koulimaan, kun niitä ripotellessa "vähän" hulahti sinne tassille
Tsemppiä Paapelolle, keskipäivänkukat kun on muutenkin aika viheliäisiä käsiteltäviä, rapsahtavat todella helposti poikki varresta
KRHM…juupa juu…tässä kuvaa tuosta tassista tänään ja osa vielä aloittelee itämistään. Menee taas lusikoimiseksi
Minun mielestäni on sama kasvi, molemmilla nimillä olevista pusseista olen kasvattanut, mutta mitään eroa en kasveissa ole huomannut. Jääpäivikin nimellä aiemmin, nykyään keskipäivänkukka. Pieniä rääpysköjä on taas kasvamassa, koulia ei kannata.
Teidän kuvat kauniista keskipäivänkukasta saivat minutkin keväällä siemenistä kasvattelemaan. Koulin ja voi miten hankalia olivat. Vielä ulosistutettaessa makasivat velttoina pieninä rääpäleinä. Mutta alla kuva todisteeksi muille, että kyllä ne siitä…
Heittelin vielä myöhemmin pussiin jääneet siemenet jauheliharasiaan multaan ja ajattelin kokeilla keväämmällä uudestaan koulia niitä paremmalla onnella. Kouliminen jäi ja iskin rasiallisen tihkussa olevia taimia rukkuun ja ne kukkivat nyt, ennen näitä aiemmin idätettyjä.
Keskipäivänkukka kuuluu meillä jo kesäkukkien vakiokalustoon, tässä apinankukkien ja petunian seurassa.
Väriläiskät parvekkeellani
Onkos keskipäivänkukkaa kukaan tänän vuonna lähtenyt kasvattelemaan? Eka kerta olisi minulla, ihan erilaiset ohjeet pussinkyljessä kuin netistä löysin, tekisköhän kompromissin vai ihan kokonaan eri tavalla?
Mulla pussi odottaa vielä kylvämistä. Sen voi kylvää joko suoraan kasvupaikalle tai esikasvattaa. Kumpaakin tapaa olen kokeillut.
En ole ikinä nähnyt, mutta kun salaattikasvi kerran on niin uskoisin lehtisalaatin luokkaa olevan.
Mäkin ajattelin kokeilla keskipäivänkukkia parvekekukiksi, mutta nuo esikasvatetut taimet ovat ihan onnettomia. Ihan tavalliseen pitkään parvekelaatikkoon ajattelin laittaa, onnistuukohan vai kaipaisivatko nuo isompaa astiaa? Montakohan tainta parvekelaatikkoon kannattaisi laittaa? Jotenkin vaikea uskoa, että noista mitään kunnollista voisi tulla. Ei noita kutakuinkin elinvoimaisen näköisiä taimia enää kovin monta ole, varmaan neljä + joitakin alkuperäisessä ruukussa olevia.
Mietin jo sitäkin, että kannattaisiko vaan kylvää suoraan parvekelaatikkoon uudelleen, kun nuo olemassaolevat taimet ovat aivan surkeita ja tosiaan katkeavat suurin piirtein kastelustakin vaikka miten varovainen yrittää olla. Aika mikroskooppisen tarkkaa työtä sai tehdä, että sai edes muutaman taimen selviämään uuteen ruukkuun hengissä. Jos kylväisinkin uudelleen parvekelaatikkoon, niin minkähän verran siemeniä kannattaisi laittaa?
Tekeeköhän keskipäivänkukka jonkun kasvupyrähdyksen, kun ei minunkaan taimet juuri kummempia ole…
Mulla on neljä tainta vielä elossa, selvästi kyllä kasvavat (on tullut hiukan vartta ja toiset lehdet) mutta ihmettelen kyllä jos noista tämän kesän aikana tuollaisia tulee mitä tässä ketjussa on nähty En jaksanut odottaa vaan ostin parvekelaatikkoon valmiiksi kukkivia tähtisilmiä. Aion kuitenkin katsoa mitä noista keskipäivänkukan taimista tulee, jos vaikka jotenkin ihmeen kaupalla niistä saisikin vaikka pienen ruukun parvekkeen pöydälle vielä.
Niin uskomattomalta kuin tässä vaiheessa tuntuukin ninn kyllä ne kerkiää kukkimaankin aivan komeasti
Joo, täytyy vaan sitten kärsivällisesti odottaa. Kuinkahan pienessä ruukussa nuo kestävät olla? Kun tosiaan mietin jos laittaisin ne parvekkeen pienelle pöydälle ruukkuun.
Siinä tämänhetkinen tilanne… Kuinkahan nuo muuten kestävät kylmää? Mietin vaan, että koska ne voisi laittaa parvekkeelle.