Keskipäivänkukka, Dorotheanthus bellidiformis

Tämä oli yllättäen aika kiva kesäkukkanen, kun tekee vaikka minkä värisiä kukkia. On vain siitä hassu, ettei suostu pilvisenä päivänä avaamaan kukkia lainkaan.

Tää on yks mun ehdottomia lemppareita! Tallinnan torilta ostin toukokuussa taas 10 tainta ja kun ne ainakin kolmeen paikkaan jaoin, tässä muuripadassa on korkeintaan 3-4 tainta.

Minäkin tykkään noista. Paitsi tuo ns. keltainen on jonkin asteinen pettymys! Luulin, että olisi nyt vähän enempi siemenpussin kuvan mukainen. Mutta tuo punainen taas on just ihana, samoin se oranssimpi, siitä tykkään oikein kovasi. Tietysti niitä tuli vain kaksi ja toinen niistäkin meni äidille! No, käyn siellä katsomassa.

Keskipäivä hyvinkin, vaikka ei aurinkoa olekkaan. Kai tässä kukkaraukatkin vähän sekoaa. Mutta väri on hyvä!

Keskipäivänkukat ovat ihan kivoja .

Ei mitään ihan kivoja vaan kesäkukkien aatelia! Mummiälestä.

Sovitaan niin.

Tämä on kyllä aika ihana ja joka vuosi tätä on laitettava kasvamaan

Mä en oo koskaan aikasemmin ees nähny tommosta kukkaa, tuo on niin kaunis että pakko hankkia sitä ens kesäksi

Galleriassa on mun tämänkesäiset keskipäivänkukat nähtävissä.

Tuota keskipäivän kukkaa kokeilen ehdottomasti ensi kesänä. Tapani mukaan laitan kyllä maahan kasvamaan, vaikka pienen penkin.

Suosittelen kyllä minäkin tätä ihanuutta...tässä on viime kesäinen enismmäinen kukka

Pitääkö tätä kaunokaista esikasvattaa?

Hetkinen, onkos tämä sama kuin DOROTHEANTHUS bellidiformis
keltapäivänkukka? Kuvassa ainakin näyttää ihan samanlaiselta.

http://puutarha.net/index.asp?s=/kauppa/esittelyx.asp?tuote=21163

Eg:llä keltapäivänkukka…

Tuota paapelon esittämää kasvia on mielestäni myyty eri nimi.llä, ainakin jääpäivikki ja keskipäivänkukka. Siinä on lehdissä pienenpieniä hopenhohtoisia helmiä. En tiedä onko kasvi nimetty ja määritelty uudelleen, mutta ihan samalta kasvilta vaikuttaa. Olen kasvattanut sitä monena vuonna, Helppo kasvatettava, vaikka siemenet on tosi pienet ja taimet aluksi rääpysköitä. Varret on jotenkin velttoja ja kouliminen aika hankalaa.

Mun mielestä jääpäivikki (Mesembryanthemum crystallinum) ja keskipäivänkukka (Dorotheanthus bellidiformis) ovat kaksi eri kasvia. Tai mä ainakin ymmärrän jääpäivikillä sen lehtivihanneksen, jonka lehtiä voi myös syödä. Kerran olen sitä kasvattanut, mutta silloin ainakaan ei ehtinyt kukkimaan. Keskipäivänkukasta en tiedä, sopiiko syötäväksi.

Nyt kun googlailin jääpäivikkiä ja keskipäivänkukkaa, minulla on sellainen tuntemus, että joskus 10 v sitten myytiin keskipäivänkukkaa jääpäivikin nimellä. Löytyi vanhan puutarhanetin puolelta pari kuvaa, joiden yhteydessä puhuttin jääpäivikistä, mutta kuvassa on selvästi keskipäivänkukka. Joka tapauksessa, kasvattakaahan keskipäivänkukkaa, nätti se on :smiley:

Kyllä minä esikasvattelin sisällä ja koulintaa kaipaa.

JA illiksen mainitsemat hopean hohtoiset helmet löytyy lehdistä. Mielestäni olivat kauniita jo ennen kukkiakin

Tämä minun siemenpussini sanoo tätä keskipäivänkukaksi, sekoitus vieläpä, joten väriloisto oli mahtavahymy Suosittelen lämpimästi.