Olen suunnitellut kevääksi retkeä Keukenhofiin, nyt odottelen kommenteja siellä käynneiltä, mitä kannattaa huomioida, kaikki jutut ovat tervetulleita, kiitos
Alkuperäinen kirjoittaja: lumi
Olen suunnitellut kevääksi retkeä Keukenhofiin, nyt odottelen kommenteja siellä käynneiltä, mitä kannattaa huomioida, kaikki jutut ovat tervetulleita, kiitos
Alkuperäinen kirjoittaja: lumi
Eikö kukaan tosian ole vieraillut täällä ?
Keukenhof,Amsterdam
keskiviikko, 2. tammikuuta 2013 - klo 13. 28 (yli 2 vuorokautta sitten)Olen suunnitellut kevääksi retkeä Keukenhofiin, nyt odottelen kommenteja siellä käynneiltä, mitä kannattaa huomioida, kaikki jutut ovat tervetulleita, kiitos
no on, ja hieno paikka onkin, jos tykkää kukista. Varsinaista kasvitieteellistä monipuolisuutta siellä ei juuri ole. Kyllä siellä kauniita kuvia saa, jos on aurinkoinen ilma.
Olen käynyt siellä v.1992 1-vuotiaan sekä kahden ison miehen kanssa. Hollantilaistäti tuli moittimaan meitä, kun ruokittiin lasta (miehet syötti) sen ison koristealtaan reunalla (syvyyttä varmaan 50 senttiä). Oli huolissaan, että tiputtavat lapsen veteen!
Sillä reissulla nämä mun raavaat kirvesmies-matkakaverit (isäntä ja sen työkaveri) kuljeksivat ympäriinsä lapsen kanssa mm. Rotterdamissa, välillä pysäyttäen auton, virutellen kakkapyllyä jossain puistonurmikolla. Vettä oli omasta takaa. Hokasivat vasta myöhemmin, että paikalliset saattoi luulla niitä pariskunnaksi
Itse olin siinä välissä Floriade-näyttelyyn tutustumassa.
Lumi hei! Me oltiin miehen kanssa viime keväänä maaliskuun lopulla Amsterdamissa ja Keukenhofissa myös. Mun omassa galleriassa on kuvia reissusta.
Ehkä paras aika on mennä sinne huhtikuun puolessa välissä-tuokokuun alkuun. Olen ollu kas kertaa siellä ja just maaliskuun lopulla,niin kukassa on hyasintteja ja narsisseja pääasiassa. Eli suurin spekteekkeli on vasta tulossa
Ja toinen asia,kannattaa mennä koko päivän kestävälle retkelle,jos meinaan Amsterdamista lähtee. Bussimatka kestää vähintään 45min ja se on laskettu siihen matkan kestoon, mennen tullen, eli 1,5 tuntia on heti pois puistossa oleilusta. Alue on tosi laaja ja taukopaikkoja löytyy,niin ei tartte ravata kiireessä, vaan rauhassa sais katsella ja välillä istua kahville tai syömään.
Suosittelen lämpimästi!
Tässä esimakua:
Kyssis , se kiinnostaa onko siellä joku paikka joka täytyy ehdottomasti nähdä, sillä alue taitaa olla aika iso, vai onko kaikki yhtä kiinnostavia?
Anteeksi missä on sinun galleria
Kyssäkaalin kuvia, sivulta 28 alkaa Hollannin kuvat:http://puutarha.net/indexfr.aspx?s=/keskustelukanava/ketjut/14118/28/0/1/
Kyllä se kannattaa koko alue käydä läpi. Joka syksy istutetaan n.7 miljoonaa kukkasipulia, ja teema vaihtuu myös vuosittain. Rakennukset on nimetty kuninkaalisten mukaan,jos oikein muistan. Erilaisia sisänäyttelyitä on niissä, orkideoita mm.
Amsterdamissa kannattaa käydä kasvitieteellisessä puutarhassa "Hortus botanicus" perustettu 1638.
Kiitos Kyssis
Onko kellään hotellisuosituksia? Viime keväänä oli matka jo varattuna. Piti toteuttaa vuosien haave keukenhof ja floriade samalla kertaa. Upea risteily oli tiedossa ja homma peruuntui koska matka siirtyi ja siirretty ajankohta ei sopinut enää meille nyt päätimme lähteä omatoimisesti pitkäksi viikonlopuksi. Lento sinne ja sitten keukenhof ja kasvitieteellinen jne,ihan vaan kävelyä ja puutarhoja. Siis matkustan äitini kanssa kaksin. Kokemusta hollannista ei yhtään. Olen bussissa ajanut maan halki vuonna miekka ja kirves kohti englanninkanaalin lauttaa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Minäkin olen varannut matkan Amsterdamiin alkaen 20.4, onkohan siellä lähistöllä kauppapuutarhoja, joista voisi löytää jotain kivaa? Vai onko kaikki edustettuna siellä kukkatorilla`? Olen yrittänyt netistä löytää, mutta vähän on hakusessa tuo hollannin kieli. Meillä matkan päätarkoitus on nähdä Keukenhof ihan livenä.
En tiedä kauppapuutarhoista, mutta siellä Amsterdamin kukkatorilla olen käynyt ja sieltä löytyy kyllä vaikka mitä.
Keukenhof, jouluruusuja huhtikuussa 2013
Kuvista näkee hyvin, miten kylmää Hollannissakin on tänä vuonna ollut.
Kevät myöhässä yli 3 viikkoa. Nyt kukkivat pikkunarsissit ja krookukset. Tulppaaneista sai vasta unelmoida. Kaunis ja hienosti hoidettu/laitettu puisto Keukenhof joka tapauksessa oli ja silmäniloa riitti vaikka tulppaaneita ei vielä ulkona ollutkaan. Koko päivän kävelystä puistossa on kaikkiaan tuhat kuvaa ja silti en kuvannut kaikkea enkä käynyt ihan joka sopukassa…että on syy mennä uudestaan
Joitain aikaisia matalia tulppaaneja muutamissa aurinkoisissa paikoissa alkoi jo näkyä.
Tässä kuvassa näkyy yksityiskohtana se, että koko puiston istutusalueet on reunustettu siirtonurmilevyllä ja loppu nurmi on vastakylvettyä. Sipulithan pääosin nostetaan syksyllä ylös ja istutetaan ensi vuodeksi taas erilailla.
Ainakin näin kevätaikaisin kun nurmi oli ihan aluillaan vasta-kaikki nuo hehtaarit leikataan "käsin" eli siis siellä kiersi puutarhureita sellaisten perinteisten työnnettävien kelaleikkureiden kanssa!
Kaikin mahdollisin ruukuin ja istutuksin oli koitettu luoda kukkaisaa näyttävyyttä. Koreittain hyödettyjä tulppaaneita kannettiin käytäville ja penkkien vierustoille…
Suurin kasvihuone–näytelyhalli olikin sitten mykistävä. Eri viljelijöiden lajikkeita esittelyssä. Tulppaanit, hyasintit,narsissit,hortensiat, saintpauliat, begoniat, amaryllikset…mitä nyt vain keksitte. Orkideoille oli toisaalla varattu oma Kuningatar Beatrixin nimeä kantava halli. Tämä suurin halli oli tulevan valtiaan mukaan nimetty. Hollannissahan Kuningatar luovuttaa kruunun tämän kuun lopussa vanhimmalle pojalleen.
Jokaisen lajikkeen luona oli nimilappu ja viljelijä kerrottu. Samoin kussakin sarjassa 1st palkinnon tänä vuonna saanut kukka/kasvattaja.