Meillä on myyriä myös, saa nähdä saanko keväällä kukkaloiston vaiko pahan mielen. Ne kaivelee siellä täällä kukkapenkeissä. Pinnalle ei välttämättä näy mitään mutta sen alla saattaa olla yllättäen ihan tyhjää. Noita onkaloita tulee esille kesän mittaan penkkejä kastellessa - yhtäkkiä vaan multa pettää ja paljastaa onkalon jonne vesi valuu. En välttämättä ees halua tietää kuinka “reikäiset” ne mun kukkapenkit on…
Tarkoitatko, Tuomipihlaja, tänä syksynä istuttamiasi 650 sipulia. Mistä jo tiedät että ne on syöty. Vai tarkoitatko aikaisemmin istutettuja?
Myyrät ei välitä narskuista joten istutellut sitten niitä. Tulppaanit ovat ihania, joten niitäkin täytyy aina jonkin verran istuttaa. Myyriä olen hämmännyt siten, että istuttelen narssiseja rinkiin tulppaanien sipulein ympärille niin ainankin tähän mennessä ovat ne tulppaanit säilyneet syömättä. Alliummit ja keisarinpikarililjat saavat myös olla rauhassa.
Tarkoitan niitä uusia sipuleita, jotka just sain istutettua. Nämä syöjät ovat luultavimmin metsämyyriä tai -hiiriä, koska etsivät ja kaivavat sipulin maan pinnalta käsin. Ja siitä sen huomaa, kun niihin paikkoihin, joihin sipuleita istutin on siis kaivettu kolo aina sipulin kohdalle. Joissakin kohdin on vähän sipulinmurusiakin jäänyt maan pinnalle. Haistavat nimenomaa uusien sipulien olinpaikat ilmeisen hyvin. Muutamassa päivässä olivat löytäneet niitä tosi paljon. Mielenkiintoista nähdä nouseeko yhtään näistä uusista sipuleista ensi keväänä.
Erikseen on sitten ne penkkien alaiset tunnelit, ne on kontiaisen tekosia. Ja se ei syö sipuleita. Vesimyyrä tietty myös tekee tunneleita, mutta ei meillä onneksi niitä ole juuri ollut.
Harmittaa tosi paljon sun puolestas Tuomipihlaja ! Toivottavasti edes jotain nousee keväällä ettei ihan hukkaan mennyt iso työ !
Voi, Tuomipihlaja, miten kurjaa!!!
MEILLÄ TEHTIIN KOLME ERI HÖKÖTYSTÄ ERÄÄN YSTÄVÄNI NEUVOSTA,MUTTA KUKKASIPULIT HÄVISI AIVAN SAMALLA TAVALLA,ELIKKÄ EI VAIKUTTANUTKAAN MITKÄÄN KOVAÄÄNISET PAUKUTTAJAT.NAAPURIT VAAN IHMETTELI ETTÄ HULLUJA NUO MERILÄISET KUN TOLLASIA PIHALLENSA LAITTAVAT,MUTTA VIIME KEVÄÄNÄ NE OTETTIIN POIS,ETTÄ SE SIITÄ.
Auttaisko hiiri- ja myyräongelmaan chilijauhe ym. mausteet ripoteltuna penkin päälle tai sipulien istutuskuoppiin? Chilien kapsaisiini polttaa nisäkkäiden suuta, joten luulisi sen suojelevan sipuleita.
Minä olen suihkuttanut tulppaanien lehdet ja nuput chileistä tehdyllä uutteella, jossa on muutama tippa ruokaöljyä, niin puput ja kauriit ei pistele niitä poskiinsa. Ruokaöljyä olen laittanut uutteeseen sateenkeston parantamiseksi. Tässä on hyvä tapa hyödyntää Nagoja ja muita supertulisia, joita ei uskalla käyttää mausteena.
minulla on oleillut viime keväänä ostettu perunanarsissiruukku parvekkeella. Piti viedä se äipälle puutarhaan istutettavaksi viime kesänä mutta jäi. Tänään huomasin unohtuneessa pikku ruukussa mukavia pieniä kasvun alkuja johtuen kai tästä Helsingin tämänvuotisesta hyvin leudosta talvesta. Parvekkeellani ei ole edes lasitusta mut on kyllä aika suojassa kylmiltä pohjoistuulilta.
Minerva, oi ihana kun puskevat perunanarsissit pintaan! Minä olen yrittänyt ruokakaupasta katella helmililjoja tai muita kevät kukkia, mut kainuussa ei ole vielä ollut…
Talventähdet, lumipisarat, viimevuotisia orvokkeja ja jouluruusut kukkii… seuraavaksi posliinihyasintit ja balkkaninvuokot… kevät saapuu. Tänä talvena tähän mennessä kylmin lukema oli -16 C …jouluna
Bluedreams: oon kyllä kade!! ![]()
Ihanainen kevätputki lähettää terkut Korpikellolle.

Veneen matkustajat , keskelle tulee jotain kesäkukkaa .
Nimim. Pikkuparatiisi oli tehnyt ketjuavauksen “Mitkä sipulikukat kukkii lakkiaisten aikaan Oulussa”. Kopioin hänen viestinsä tähän jo ennestään kevätkukkijoilla olleeseen ketjuun (siirto ei ollut tenisesti mahdollista) , tähän mahtuu Koko Suomi oikein hyvin samaan paikkaan.
“Meillä juhlat toivottavasti ensi keväänä. Muistaakseni narsissit kukkii vasta myöhemmin kesäkuussa. Muistanko oikein? Mikä olisi tuohon aikaan kukassa? Toki kevään lämpötiloistakin kiinni…”
Kasvillisuusvyöhyke viisi
Kevätsahramia on jo ostettuna ja narskuja ja kirjopikaria ja kolmea eri tulppaania ja hajulaukkaa niin ja kevättähtöstä vai mikä se nyt oli no…kuitenkin vain ja ainoastaan täydennystä penkkeihin …vain 80 kpl sipulaa laitan turvaamaan kevään kukintaa…
Äitini pihalta kuva. Kevät on Helsingissä pidemmällä kuin meillä Porvoossa.
Hei, mihin aikaan kannattaa istuttaa kukkasipuleita? Meillä on vielä yölämpötilatkin noin 5-8 astetta ainakin viikko eteenpäin vielä. Päivälämpötilat vähän yli 10 astetta. Onko liian aikaista?
Jokunen krookus on ihme kyllä selvinnyt jänisten terrorisoimassa pihassa. Ihan oven pielessä kasvavat, tuohon ei jänikset uskalla tulla. Muualla pihassa on krookukset syöty aina heti.
Joko olette istuttaneet kukkasipulit?
Ensi viikoksi on luvattu vielä yli 10 asteen lämpötiloja.