Kiitos vastauksista. Täytyy ensi kesänä viedä ulos ja nyt talvella suihkutella useammin. Yllättävän paljon minusta tuota isoa vanhaa joulukaktustakin joutuu kastelemaan. Tosin ruukku on todennäköisesti täynnä juuria, multaa ei voi vaihtaa hajottamatta koko kasvia ja sitä en halua. Mutta, täytyy antaa tuon kevätkaktuksen pitää vielä paikkansa kukkapöydällä.
En ole ikinä mitenkään muuten kaktuksiani laittanut, kuin kesät ulkona.
Kaikki minun ikivanhat vanhukset kukkii silti uskollisesti vuosi toisensa jälkeen.
Kesäisin ne saa minun laiskuudesta johtuen samat lannoitteetkin kuin kesäkukat, eli sitä vaaleenpunaista silloin tällöin.
Joulukaktus on tuollainen sohvapöydän levyinen, alku otettu noin 70 vuotiaasta yksilöstä joku 15 vuotta sitten, että hyvin ne pärjää pienellä hoidolla.
Tuo ois vieläkin suurempi, mutta isäntä pudotti sen päälaelleen viime vuonna hyllyn päältä, no tulihan uusia pistokkaita.
Tämmönen mörssäri se joulukaktus, se oli tehnyt nyt muutamia salakukkia tuonne taakse, en ollut huomannut, varmaan joulua ennen on täys rähinä sillä päällä.

Minun lehtikaktukset on kaikki saviruukuissa, koska olen liikakastelija.
Minunkin kevätkaktus on nyt tuollainen pitkäversoinen lörppö, menis hyvin amppelissa.
Se kesäulkoilu antaa luontaisen lepokauden, ne kukkii hyvin äkkiä sen jälkeen kun ottaa ne sisälle, jo viikossa näkyy nuput.
Paahteesta ei tykkää, lehdet palaa ja kasvi kärsii, mamma piti kesät aina kuusien alla siellä ihan reunimmaisten maassa makaavien lehvästöjen alla.
Minkä värinen on tuo sinun iso?
Tuossa kuvassa on joulukaktus, eli se perinteinen pinkki.
Minun kevätkaktus on oranssi.
Upea on. Samaa kokoa on minunkin joulukaktus. Kuvasta voisin päätellä, että sinun kasvi on sentään isommassa ruukussa kuin minun. Mutta lohduttaa tieto, ettet ole multia vaihdellut sinäkään. Ja hankalaa kyllä olisikin. Saviruukuissa minullakin kaikki lehtikaktukset.
Mullaki pinkki,kevätkaktus oranssi,ei vaan oo tehenny yhtään kukkaa.
Sillon kun isäntä pudotti sen, tuli pakosta mullan vaihto, koska purkki hajosi.
Tosi tiivis klöntti olikin se juuri-multapaakku.
Se kasvaa niin paljon vaakasuoraan, että hankalaa lisätä multaa allekaan.
Minullakin on jouukaktuksessa pinkki.
Se väri on kaikissa joulukaktuksissa.
Kevätkaktus tekee nyt nuppuja, tosin kaksi näkyy. Toinen on pikkanen.
Oi miten komean punainen kukka👏
Kevätkaktukset on niitä kauneimpia lehtikaktukssta.
Niin ja joulukaktuksen kukka on todella nätti, jopa parempi kuin marraskuun kaktuksella.
Joulukaktuksen kuka on kuin primadonna.
Harmi, että minulla kuoli moni kevätkaktukset, kun helle iski jo toukokuussa. Eivät kestäneet sitä lämpöä kesken lepoa.
Ai että miten nätti!
Oijjooi mikä herkku 🩷
Tosi kaunis, mistähän tuollaisen löytäis?
Tuon löysin Prismasta. Nupuista en osannut ennustaa kuinka kivan värinen se on avautuessaan. Se on omituinen siinä kun kukat menee yöksi kiinni ja aamnulla aukeaa kun valo lisääntyyu.