Kevätlinnunherne, Lathyrus vernus

(Luonnonkasvit)

Luonnonkasvi. Kaunis, vaihtaa kukkiensa väriä niiden kehittyessä. Ei kaipaa mitään erityistä, lehtojen kasvi.

Kaunis on. Yritän tänä keväänä idättää tuota siemenistä, kun mulla ei sitä ennestään ole - mutta kyseessähän on kai kevätlinnunherne?

Juu on herne, mullakin muisti heitti volttia, kun mulla mielestäni on sitä vihertävän keltaista silmääkin ja ajattelin muistini taas pätkivän;-) Ja tuota hernettäkin istutin viime keväänä, mitään havaintoa ei tietysti siitä vielä ole.

Kevätlinnunherneen alkuperäiset kasvupaikat ovat hyvin usein merkkejä kivikautisista asuinpaikoista. Ja lehdet vahvistuvat loppukesää kohti mentäessä.

Tuo otsikon nimi pitää tosiaan korjata kevätlinnunherneeksi!! etsin äsken pitkään, että missä ihmeessä tämä otsikko on oikein.

Kevätlinnunsilmähän on oma rotunsa, joten tämän otsikon voisi jättää sille ja siirtää nämä viestit sinne -herneen alle.

Se kl-silmä olisi ihan nätti kasvi omalle pihallekin.

Tuo viestien siirto ei ainakaan vielä onnistu, kuin kirjoittajilta itseltään kopioimalla ja sitten poistamalla vanha roskikseen. Sen sijaan otsikon muuttaminen käy helposti.

Miten nuo värit oikein menee??? Onko tuossa useampia erivärisiä taimia vai vaihtaako se jotenkin väriä? Hauska ja kaunis kasvi!

Kevätlinnunherneen kukan väri muuttuu kukinnan edetessä. Sen varret nousevat keväällä aikaisin ja ovat yllättävän kestävää sorttia. Kasvusto on melko matala, jotain ehkä 20-senttinen tai vähän yli, mutta kyllä sen huomaa.Kirjassa, jota tuonne puutarhakirjoihin aamulla esittelin, on kasvista hyvä kuvaus. Sen esiintymäpaikat vaihtelevat Suomen luonnossa yllättävästi.

Mikähän hernekasvi lienee samanlainen, kuin kevätlinnunherne, mutta kasvaa puoli metriä korkeaksi? Minulla kasvaa sellainen pellon laidassa.

Kevätlinnunherne on nyt nupulla

Sand, täällä vasta aloittelee kevätlinnunsilmä.

Korjattu otsikko näkyy virheellisenä hauissa sekä viestiluukuissa, vaikka teksti on kuitenkin oikeasti oikein jo...

Harmittava takaiskunaurua

Tällaista löysin ja epäilen sen olevan kevätlinnunherne. Onko oikea veikkaus? Kuva ei ole mikään mestariotos...

Miikos, katso kuviani tuolta ensimmäiseltä sivulta.

Sand, katselin niitä kyllä naurua Haeskelin vain varmistuksen varmistusta naurua Millaisessa maassa ja paikassa viihtyy? Vai koetanko tehdä samanlaiset olosuhteet mitä oli siellä mistä nämä hain? Juuret ainakin tykkäsivät mennä kivien alle hymy

Minulla ne ovat menestyneet hyvin ilman mitään erityistä hoitoa tai muuta. Multa on noiden kohdalla keskivahvaa ja kasvupaikka on vaahteroiden alla siten, että nyt, kun ovat lähteneet kasvuun, saavat hyvin kevätaurinkoa. Siis lehtokasvi. Luonnossa ne täällä kasvavat mm. jyrkällä ja kuumalla tienpenkalla, johon kuitenkin kertyy lehtipuiden lehtiä katteeksi jonkun verran.

Tänään tein taas uuden löydön. Löysin vanhan heinittyneen kukkapenkin reunasta kevätlinnunhernettä. Oli avannut ensimmäiset kukkansa. Kirjassa sanotaan, ettei kasva Keski-Suomea pohjoisempana. Minä nyt sentään asun Pohjois-Pohjanmaalla :slight_smile:

Hitsi! Pari vuotta olen ihmetellyt, mitä ihmettä meidän pohjoispäädyssä kasvaa valkovuokkojen ja kielojen kanssa, mutta nyt taisi löytyä vastaus. Korjatkaa, jos olen väärässä!

Jos se on pystykasvuinen , kärhetön ,kuvassa ainakin, niin voiskii olla , nätti.

Aivan mahtavan kokoinen puska, Kumpulassa.