(Luonnonkasvit)
Tämä aloitti kukinnan.
(Luonnonkasvit)
Tämä aloitti kukinnan.
Jos tämä kuuluisi olla luonnonkasvien joukossa, niin sen voi vaihtaa?
Toivottavasti anoppilasta tuotu pikkuinen alku lähtee kasvuun meidänkin pihasta. On se niin suloinen kuitenkin.
Kevätlinnunsilmät kukkivat pensaitten varjossa parhaimmillaan. Taitavat kyllä olla enemmän luonnonkasvja kuin perennoja?
Vähänkö olin eilen riemuissani kun löysin koiran kanssa lenkkeillessäni erään ojan pohjalta näitä…onneksi oli pussi & lapiokin matkassa kun olin ihan muuta menossa hakemaan.
Pääsivät kivikkopenkkiin scillojen ja narskujen seuraan. Ovat tosi kauniita, toivottavasti lisääntyisivät!
Ei kai tätä perennaksi voi sanoa. Luonnonkasvi on. Ja veikkaan, että siitä tulee riesa, jos sen laittaa kukkapenkkiin. Pensaitten alle on kyllä omiaan.
Kasvikirjan mukaan on kosteitten paikkojen kasvi (puronvarret ja kosteat lehdot).
Minä sain tätä syksyllä kourallisen ja emäntä, jolta sen sain, sanoi sen viihtyvän juurikin jonkun toisen kasvin alla. Hän oli laittanut sitä kotkansiipisaniaisten juurelle ja sanoi sen kukkivan kauniisti keväällä kun saniaiset eivät vielä ole heräilleetkään.
Kannattaisiko laittaa kevätlinnunsilmää koilliseen vai lounaaseen päin olevaan penkkiin? Onko enemmän varjon vai auringon ystävä?
Minulla kasvaa länsi-luode suunnalla,että aurinkoa saapi puoliviiden
jälkeen iltaan asti.Asun nelosella.
Het kun lumet sulaa,tämä on terhakkaana puskemessa kukkaa.
On nätti kuin sika pienenä.
Tähköhietaliljan alta olen joutunut siirtämään,muuten kukkapenkin reunassa kasvaa.
Kevätlinnunsilmät näyttävät viihtyvän missä vain.Eteläseinustalla avautui ensimmäiset kukat huhtikuun lopussa ja muualla loistavat nyt keltaisena mattona.Tosi nopeasti leviävät ja peittävät kasvupaikkansa, mutta helppohan niitä on siirtääkin.
Bongasin töissä tätä ison pläntin. Pitäs kaivella ainakin osa talteen.
Kevätlinnunsilmä, Chrysosplenium alternifolium
Monivuotinen, rönsyllinen, mattomaisia kasvustoja muodostava 5-15 cm korkea ruoho.
Varsi on pysty, hento, kolmisärmäinen, 1–3-lehtinen, melkein kalju, mutta aina vähintään tyvestä karvainen. Keltainen kukinto on huiskilomainen. Kukkii Suomessa touko-kesäkuussa.
Kevätlinnunsilmä on kosteitten paikkojen laji. Sitä kasvaa lähteikköjen ympäristössä, puron- ja ojanvarsilla, tihkuisilla jokiahteilla, kosteissa lehdoissa, lehtokorvissa ja järvenrantojen kosteikoissa.
Ks myös Luontoportti.com
Tämä on yksi varhaisimpia kirjan avulla tunnistamiani kasveja olisinko ollut jotain 7-8 v ja serkkujen kasviopin olin saanut.
Muistan kasvupaikan kosteikossa edelleen selvästi, peippojen laulun ja kuinka ihania kukkia oli paljon, vaikkei ne oikeita kukkia olleet. En raaskinut. taittaa kukintoa, lehden otin tunnistuksen tueksi kirjan väliin muistoksi. Nykyisin sitä kasvaa mökillä.