Luonnonkasvit - Kevättähtimö (Rabelera holostea , syn. Stellaria holostea )
Ihana. Mistä näitä saa?
Menee mettän reunaan ja avaa silmät ?
Tämä on luonnonkasvi, jota en ole itse nähnyt myynnissä koskaan. Toiselta toiselle taitaa kasvi edetä, minä sain yhdeltä penttiläiseltä ja olen taas puolestani jakanut eteenpäin. En suosittele kukkapenkkiin, leviää ihan tolkuttomasti, itselläni kasvaa metsänpohjankasvina ja pidän tästä oikein paljon.
Taitaapi olla sama kukka kun meitin koivun vieressä kasvaa. Ja joka kerta ihmettelen kukkaa.
Itse laitoin kevättähtimöä kasvamaan tähän pihan luonnontilaiselle alueelle, eli kuvassa näkyvät valkoiset läntit. Täällä meillä asti Suomenmaata tätä ei luonnossa ole, mutta Etelä-Suomessa käsittääkseni juuri tätä vastaavissa olosuhteissa puiden alla.
Taitaa olla tätä tuolla "meidän" rannassa, pari viikkoa sitten ei vielä näkynyt, mutta siellä sitä on joka vuosi ollut. En ole varma onko luonnostaan siellä, koska paikalla on ollut joskus 70-80 -luvulla kukkapenkki.
Olen tuonut omani joskus Helsingistä, ojasta kiskoin niin pitkää ruskeaa vartta kun sai, hyvin lähti kasvaan.Näytti niinkuin ei olis ollut juuria ollenkaan.Täälläpäin en ole koskaan luonnossa nähnyt.
Tykkään kovasti.
On kyllä kaunis. En ole täällä nähnyt, olisi luullut Ruissalossa ainakin tulleen vastaan. Täytyy terästäytyä metsässä kuljeskellessaan.
No olipas minulla tökerö vastaus, Anteeksi. Täällä eteläsuomessa tuota tosiaan on joka metsässä ja jos niityn löytää niin taitaa sieltäkin bongata.
Ei ole meillä päin koskaan näkynyt vaikka nenä maassa kuljen pitkin niittyjä ja metsiä. Olen tuosta kovasti haaveillut. Täällä kasvaa vain heinätähtimöä ja sekin on kovasti vähentynyt.
taitaa on Salpausselän harjun kasveja?
Belgi annoit mulle tota syksyllä taimienvaihdossa.
Kukkii justiinsa,on kaunis.Kiitos
Itse tykkään etsiä luontoportista luonnonkasveja. Mikä ei kuitenkaan tarkoita, että osaisin välttämättä löytää jollekin kasville nimeä .
Linkki luontoportin sivuille, kevättähtimö:
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/kukkakasvit/kevattahtimo
ja lehtotähtimö on yhtä hentoisen hieno paitsi leveälehtisempi. Sitä ainakin on Merenkurkun saaristossa ja rannikolla, miksei siis sisämaassakin. Ja Seinäjoella olen nähnyt puistometsässä rautatien nurkilla kevättähtimöä suurina kasvustoina. Tuskin kukaan panee pahakseen jos kerää vähän siemeniä. Luulis siementävän hyvin (kuten vesiheinäkin).
Taisin hankkia jonkun roskiin menevän purkin joskus, ja noi on siitä lähtöisin, jos on samakukkanen
Kevättähtimö, Rabelera holostea
Kevättähtimö (Rabelera holostea , syn. Stellaria holostea ) on monivuotinen, valkokukkainen tähtimöiden sukuun kuuluva kohokkikasvi Caryophyllaceae-heimosta. Se sijoitettiin aiemmin Stellaria-sukuun nimellä Stellaria holostea, mutta se siirrettiin vuonna 2019 fylogeneettisten analyysien perusteella Rabelera-sukuun.
Kasvupaikka lehdot, lehtomaiset metsät, metsänreunat, ja -aukot, lehtoniityt, pensaikot, puistot. Kukinta valkoisin kukin touko–kesäkuu.
Kevättähtimö talvehtii maahan kaatuneiden versojen varassa. Niiden ulommat solukot kuolevat, ja talven jäljiltä tummuneissa versoissa on vaikea uskoa olevan mitään elämää. Silmut alkavat kuitenkin versoa huhtikuun lopulla ja kasvi jatkaa kevään valkoista kukintaa samoihin aikoihin kun valkovuokot alkavat hiipua. Siemeniäkin muodostuu hyvin, mutta pienten siementaimien elämän alku on riskialtista. Kevättähtimö lisääntyykin parhaiten nopeakasvuisen, haarovan juurakkonsa avulla ja muodostaa usein näyttäviä, tiheitä laikkukasvustoja.