Mitä kivaa olette keksineet rakennella tiilistä? Minulla on kasa vanhan uunin punaisia tiiliä pihalla, ja olen miettinyt pääni pyörryksiin, mitä kivaa niistä tekisin. Polkuja ensin oli tarkoitus, mutta nuo ovat niin teräviä murentuessaan etten viitsi niitä askelmiksi laittaa..
Olen lueskellut teidän mahtavia ideoitanne jo vuosikausia, mutta nyt kun yritin tiilistä löytää, ei osunut mitään kivaa silmiin, joten oli aika kirjautua omalla nimimerkillä.
Tervetuloa Valeunikko mukaan ihan nimimerkillä, enpäs osaa nyt sinulle neuvoja antaa mutta halusin toivottaa sinut tervetulleeksi tähän puutarhureiden seuraan.
Kiitos!! Joko sinullakin on lumet sulaneet? Täällä meillä vielä muutama läntti ojien pohjilla. Krookukset jo kukkineet ja tulppaanit odottelevat vuoroaan.
Voisko niita vieda murskattavaksi ja kayttaa katteena? Jossain maassa nain kun puiston polut oli tehty pienista simpukankuorista. Ne olivat kylla aika hajonneita, lieko sitten kaytossa vai valmiiksi murjottuna.
Hei Heksu ja Tarleena ja kiitos tervetulotoivotuksista Minä tulin kaapista pari tuntia sitten ja en ole malttanut lähteä jatkamaan haravointia tästä koneen äärestä
Tiiliä on äkkiä laskettuna yli 500kpl ja ovat ihan täyttä tavaraa, ei siis reikiä. Joukossa myös kellertäviä, ns tulipesätiiliä, vai mitähänneoli.
Pihastani sen verran että 3 vuotta sitten kaadettiin yli 70 mäntyä 3000neliön pihasta ja nyt paljasta nurmikkoa ihan liikaa. 2 terassi rakenteilla ja paviljonki tulossa. Vanha iso vesiallas on, muuten vielä hyvin tyhjää, joten kaikkia vinkkejä otan enemmän kuin mielelläni vastaan. Intoa ja osaamistä löytyy, ideat vain hukassa
Niin tosiaan, niistähän voisi muurata korkeat portinpylväät kukille ainakin, kiitos Miikos Tosin on vielä niin tyhjä piha, että täytyisi löytää myös muuta lisäksi, ettei näytä hassulta…
No juu,kunnon tiiliä siis! Minä näen tässä sieluni silmin sellaisen matalan tiiliaidan,ehkä noin 4 tiiltä korkean, joka kiemurtelee polun reunaa pitkin ikäänkuin tilanjakajana
Mitenköhän se pysyisi pystyssä? :o
Terassin reuna jos on maanpintaa korkeammalla niin siihen rakoon vapaasti seisova tiiliseinämä…
Pylväistä jatkoajatus,tulevan paviljongin/terassin pylväiden ympärille matalat tiiliverhoukset…
Tuttava teki tuollaisista tiilistä saunan edustan (siis maahan suoraan ja katoksen alla) sillai, että latoi ne se pitkä kapea puoli ylöspäin,kestää vähän paremmin…
Idea pukkaa mutta tuo käytännöllisyys ja toteutus jäänee tarkemmin pohdittavaksi
Fyllin puolella olen nähnyt kuvan kun vanhoista tiilistä on tehty puutarhaan aivan upea raunioseinä kaariportin kanssa. Sellaisen joskus haluan, se oli todella upea.
Olisikos mitaan maatilan navettaa lahistolla, jota voisi menna hamuamaan uusiokayttoon tavaroita?
Miten olisi romanttisen romuinen halkaisijaltaan kolmen metrin tiilikasa ja luonnonkivia tms ymparoimassa jalustaa jolla olisi korkeanmallinen (lasitettu?) ruukku, jossa kasvaisi joku vesiheina ja vedessa olisi tietysti sen verran suihkulahdetta, etta vesi solisisi ruukunreunojen yli. Juurella olevien tiilien alla voisi olla jokin verkko josta veden voisi uudelleen imuroida ylos ruukusta solisemaan.
Pihalle voisi laittaa riippumattonurkkauksen, vaikka kolme riippumattoa. Yhdistaisit suihkulahderuukun varin riippukeinujen vareihin, esim 2 varin teemalla + tiilimurske. (Tein itse riippumaton, parempi eli mukavempi tuli kuin kaupasta ostettu. Riippumaton leveys pitaa olla niin iso etta siina mahtuu makaamaan myos poikittain, mukavinta on lohota hieman vinottain ja kayttaa lorppaa reunaa auringonsuojana.)
Voisiko tiilista tehda riippumatoille tolpat, tai verhoilla riippumattotolpat vanhoilla tiililla? Tahan riippumattokokonaisuuteen etsisin vanhaa koytta koristeeksi, vaikka koysitaidetta ja ruostuvaa rautaa. Riippumattotolppiin voisi laittaa myos koukut kukka-amppeleille. Porvoon linja-autoasemalla on ollut hienoja amppeleita, kukat laitetaan kasvamaan koriin niin, etta lopputulos on kukkiva pallo, josta lahtee vain ketju ylos. Petunioita tai japaninkelloja, tms.
Teilla on niin iso piha, etta sinne voisi sopia rytmitys sommittelussa, ja ehka suuria maaria joitain valittuja kasveja luomaan yhtenaista linjaa. Lisaksi roppakaupalla niita muita kasveja varia tuomaan.
Meillä aikoinaan muurattiin purkutiilistä pojan kanssa tällainen:
Tämä talvi oli sitten tehnyt sen verran tuhojaan että tiilit menivät jatkokäyttöön -lapsilla on metsänlaidassa maja ja he tekivät näistä tiilistä sinne polun. Multa siirtyi jonkin matkaa toiseen suuntaan uuteen kukkapenkkiin..
Tipilintu, kauanko ne vanhat tiilet kestää kasvarin alla? Sitä vaan mietin että kuinka nopeaan murenevat ja menevät huonoksi, ettei käy niin että alaosa pettää? Vai onko ne jotain erikoistiiltä?
Kantava rakenne on kivitolpat kulmien alla ja kantava kehikko niiden varassa. Tiilillä vaan “täytetään” se väli joka kehikon ja kaliion väliin jää, ne ei kannattele mitään. Vaikka murenisivat kokonaan pois ni kasvari seisoo tukevasti paikallaan. Ovat vaan niin nättejä että pääsevät siihen.
Teillä on aivan älyttömästi ihania ideoita!! Nyt taitaa käydä niin, kuin mulle ainakun innostun jostain materiaalista, tiilethän loppuu kesken :)Paviljonki tulee prismasta, ja on sellainen metallinen, katoksella, ilman seiniä. Ja koska se tulee hieman rinteeseen, voisinkin laittaa puulaidat piiloon niillä tiilillä. Muuramaan siis. Ja tuo suihkulähdeidea täytyy toteuttaa myös! Ja raunioseinää naapuriin päin…ja kukkapenkkiä… ja… Riippumattojakin mielimme, kaadettiin sitten innostuksissamme kaikki ne männyt…