Anita, minulla tänä keväänä siemenistä kasvatetut kiinankärhöt pääsivät paikalleen tuossa jossain vaiheessa kesällä, ja kukkivatkin siellä jo jonkin verran.Korkeutta eivät ole pahemmin kasvaneet. Nytkin on muutamia kukkia, ja sitten niitä ihastuttavia hörhelöitä joita kukista jälkeenpäin tulee
Jess! Sitten ne todellakin taisivat olla nuppuja!!! Taidanpa sitten huomenissa tai joskus, kun ei sada, istuttaa pikkuiset omille paikoilleen. Ei ne kai kauheasti suutu nuppuisena istuttamisesta. Toivottavasati ei.
En ymmärrä miksi pahastuisivat. Nyt niillä on maahan istutettuina vielä mahikset kunnolla juurtua talvea ajatellen - istuta pois vaan. Jos muistat, laita keväällä viestiä (kuvalla?) kuinka lähtivät kasvuun. Yritän itsekin muistaa kertoa - mukava kuulla toisen vasta-istuttajan kokemuksia sitten
Nyt ei ainakaan vielä sada, joten ehkäpä tästä kohta hilpasen pihalle ne istuttamaan. Köynnöstuki vielä puuttuu, mutta eiköhän ne nyt yhden päivän kestä ilman tukeakin. Nuu, yritän muistaa keväällä laittaa kuvia. Toivottavasti keväällä on, mitä kuvata.
Samaa täällä itekin toivon, siis myös omastakin puolesta
Minun viimevuotiset kiinankärhöt ovat kuolleet talven aikana.
Viimevuotiset siementaimet ovat kuitenkin alkaneet kasvaa, vaikka olin aivan varma että kuolleet mitkä kuolleet
Tuosta keskeltä mullasta se nousee, ja sen viimevuotisestä kasvustakin lähtee uusia lehtiä, siinä sen takana vihreää aitaa vasten näkyy.
Toisessa paikassa pihalla ei ollut vielä pari päivää sitten mitään eloa näkyvissä, ja meninkin eilen nyppäisemään sen jäännöksen pois siitä... vaan enpäs nyppäissytkään koska vihreää jo pilkisti sieltäkin maasta esiin.
Viola, ei siis kannata hätäillä tämän kanssa
Etsin ja kääntelin maata siitä kohtaa, mutta en nähnyt niitten juuria, taikka eivät osuneet kohdalle.
Laitoin uutta kiinankärhöä kevättalvesta kasvamaan, ja ne kukkinevat kesän mittaan.
Minäkin olen elellyt jänniä aikoja tämän kevään vime kesänä istuttamani Golden tiarani talvehtimisen suhteen. Vaikka esitteessä sanottiin lajin olevan kestävän ja vaikka paikka on II:lla ja vaikka istutin sen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan... niin siltikin nämä ensimmäiset kärhöt saavat aina erikoishuomion. Uutta kasvua on jo havaittavissa-jippii!!!!!!!!!!!!!!
Mä ostin viime kesänä kiinankärhön plantsusta taimena, kun siemenkirjeestä otetut ei itäneet. Se kasvoi hienosti viime kesänä muttei kukkinut. Nytkin on kasvanut lisää pitkiä versoja mutta ei nuppuja, missähän vika? Istutettu valkolumimarja pensaiden keskelle, kiipeää tukea pitkin kohti mäntyä. Lähellä myös iso koivu. Ne varjostavat pahimman paahteen pois, mutta valoa pitäisi saada kuitenkin. Maa melko hiekkainen tuossa kohtaa, istutuskuopan pohjalle laitoin kaninsontaa ja kompostimultaa. Istutin syvempään, mitä oli ostoruukussa. (Kuvassa tytön oikealla puolella oleva häkkyrä on se köynnöstuki)
Eihän se muutenkaan vielä pienenä kuki, eikö olekin oltava aika iso ennenkun tekee nuppujakaan? Tarskulla on näemmä enemmänkin noita avaruusolioita…
Viimevuoden kiinankärhöntaimissa oli jo myöhäiskesällä muutamia kukkia ja tänäkin kesänä on jo kukkia.
Mitä oot niille syöttäny? Sitä minäkin kokeilen seuraavaks… Meillä on aina kukkinu vasta aikaisintaan parin vuoden päästä istutuksesta, ja siis ostotaimet
Kyllä minullakin viime vuoden siemenkylvötaimet kukkivat jo samana kesänä. Matalia pieniä rääpäleitä olivat tosin, eivät korkeutta venyneet kuin ehkä 20 cm jos oikein muistan. Samat kasvavat tuolla nyt ja aloittavat juuri kukintaa. Korkeus edelleenkin vaatimaton, alle 50 cm reilusti. Istutin niitä viime kesänä kaariportin molemmin puolin toiveena kukkiva köynnös - katin kontit mikään köynnös tullut, on aika koomisen näköinen se kalju kaariportti, toista kesää jo.
Googlaa kuvahakuun hakusanalla clematis tangutica and orientalis, oli niin kaunis että hakupuuhiin ryhdyin. Clematis akebioides näyttää vähän tuollaiselta, samoin intricata kun saksalaisesta Westphalin luettelosta katselen kuvia. Joku tietävämpi varmaan tuntee paremmin
Voi vinha, aika ihana! Voisi olla vaikkapa ´Sun Star´, ´Helioksen´ siementaimesta alkunsa saanut sukuhaara. Ja silloin kuuluu kyllä tangutiga eli kiinankärhöryhmään. Heh, CotW kertoo, että BBC Gardeners´ world lehti on joskus antanut siemeniä tilaajalahjana.
Tiedättekös muuten, että kärhöä ostaessaan voi saada kaupantekijäisen. Kaverini osti alppikärhön pari vuotta sitten ja se kasvoi ruukussa odottamassa lopullista paikkaansa. No, tänä kesänä hän sen sitten istutti, ja nyt siinä on sekä sinisiä, että keltaisia kukkia! Varmaan on taimistolla kiinari siementänyt sinne ruukkuun, ja se on alkanut kasvaa… lehdethän niissä on niin samantapaiset, että mistäs sen huomasi ennen kuin nyt kun molemmat kukkii! Alppikärhökin kukkii nyt syksyllä, varmaan myöhäisen istutusajankohdan vuoksi… (loppukesällä). Ei tullut kuvaa otettua, mutta aika hauska sekakukinta se oli.
Saa nähdä kumpi pääsee niskan päälle, vai ovatko tasaväkisiä ja kasvavat sekaisin.
Tänään vihdoin sen ostin koko kesän sitä olen halanmoinut eli kärhökirjan.
Nyt voin kirja “viisaana” kertoa että
Clematis Tangutica kasvaaa villinä mm. Luoteis-Kiinassa, Monngoliassa ja Tiibetissä.
Keltaiset kellomaiset kukat, joissa pahsut nahkamaiset terälehdet 2,5-4cm.
Voimakaskasvuinenlajike, joka voi kasvaa 6m korkeaksi. Viihtyy parhaiten aurinkoisella ja kuivalla paikalla.
Kukkii heinäkuusta syyskuuhun ja kukinnan jälkeen ilmaantuvat hyvin koristeelliset siemenhaivenet, jotka säilyvät talven yli. Ryhmän tunnetuin lajike. Kirja antaa vyöhykeet 1-5
Tarleena tämän kiinankärhön sain sinulta keväällä taimivaihdossa hyvin on kasvanut kiitos siittä.
Kirjasta vielä minusta on kohtalaisen hyvä vaikakin on käännös kirja vyöhykkeet on annettu aika varovasti minulla usean vuoden pihalla kasvaneet kärhöt niillä on kirjassa vyöhykeet 1-2
Minä olisin tykännyt että siinä olisi ollut enämpi jalokärhöistä kun niitä minulla on eniten. Hinta oli muistaakseni 25€ luokkaa
tarleena, kiitos kyllä, siellä nököttävät purkissaan (siinä on joku peijakas, en meinaa näiden siementen kanssa tulla autuaaksi sitten millään konstilla). Ihan peruskiinankärhö tuo tarleenan ei ole, kukat ovat tyyten eri malliset. Ehdotan edelleen ´Sun Staria´ : ).