Kiinankärhö, Clematis tangutica

Vaatiiko Kiinankärhön siemenet kylmäkäsittelyn? Olen ymmärtänyt, että ovat muuten helppoja kasvatettavia...olenko oikeassa? Kukkiiko jo kesällä, jos nyt keväällä kasvatan siemenistä?

Kumpi kasvupaikka parempi, aurinkoinen vaiko puolivarjoinen?

Scaleo, palaa takaisin tässä ketjussa kohtaan “asiaa lajeittain”. Siinä listassa on ihan oma kohta “Kärhöt”. Siellä sitten juttua tästäkin.

Valitettavasti en nyt sitten osu oikeaan kohtaanvihainen

KIINANKELTAKÄRHÖ, Clematis tangutica

Köynnös, perenna. Korkeus 1-3 m (2-5 m?). Reheväkasvuinen, kaikkein kestävimpiä kärhöjä. Nuokkuvat kukat. Kukkii syyskesällä kesä-heinäkuussa. Syksyllä kukkien tilalle tulevat koristeelliset hopeanhohtoiset siemenhahtuvapallot. Aurinkoinen tai puolivarjo. Kasvupaikka yleensä kaikki muu paitsi jäykkä savi ja luonnonsuot. Esim. seinustoille, verhoamaan kiviröykkiöitä ja kaariportteja. Kuivahkossakin pärjää. Paljon ravinteita ja vettä. Lakastuneet maanpäälliset osat poistetaan viimeistään keväällä ennen uuden kasvun alkua.

Siinä kirjatietoa, nyt kaipaisin kokemuksia! Millaisissa paikoissa olette onnistuneesti keltaista kiinankärhöä kasvattaneet? Minulla olisi tarjolla paikka joka on varjossa n. 14.00 saakka, ja sitten täysaurinko siihen saakka kunnes aurinko laskee. Onko liian varjoisa?

Olen siemenestä tätä kasvattanut. Montako taimea kannattaisi laittaa yhteen rykelmään jotta saisi sellaisen mukavan runsaan kasvuston aikaiseksi?

Minulla on ollut toista kymmentä vuotta se verannan sivustalla, aurinkoisemmassa kuin sinun, valtavan hyvin on kasvanut ja muutaman kerran jo aivan alas olen leikannut, kun on niin iso.Siementää hyvin, ja niitä pieniä taimia olen vuosittani jakanut ystävilleni, helppo kasvatettava. Aikoinaan ostin sen astiataimena,ja se on riittänyt noin 1,5 metrin veranna sivuun. Siementaimet joita olen antanut ja itsellekin siirtänyt kasvavat, mutta hitaammin. Ehkä kolme neljä tainta sinuna laittaisin. Nopeammin tulee näyttävämpi.

Minä ostin astiataimen, nyt vaan mietityttää, miten syvään sen istutan? Samaan tasoon vai syvemmälle? Edenissä puhuttiin että kärhöissä saisi kasvupiste jäädä 10-15cm maan pinnan alle, talvehtii paremmin, mutta olen ymmärtänyt että tämä ei koske kaikkia kärhöjä?? Miten on kiinankeltakärhön kohdalla?

Tilasin Kiinankärhön siemeniä...ovatko simppeleitä kasvattaa? Pussissa luki, että voi ensimmäisen kesän kasvattaa esim. amppelissa ja syksyllä istuttaa maahan! Toimiiko näin? Talvehtiiko Kiinankärhö hyvin kolmosella?

Kylvin pari viikkoa sitten kiinankärhöä ja tänään joka iku kylvöpotista on noussut pintamullat ilmaan, perliitit vaan rapisee alustalle. Taimia on hurjasti, voi inha mikä koulimisspektaakkeli alkaa... Siemenkirjeestä ottamani muutama siemen iti ja on selvästi köynnöskasviksi muuttamassa muotoaan. Uskomattoman kasvuvoimainen kasvi...

Scaleo varmasti talvehtii!

Sain kun sainkin kasvatettua pari taimenalkua niistä Kiinankärhön siemenistä. Pari vain iti ja muutaman kerran olin jo nakkaamassa niitä pois, kun näyttivät tosi surkeilta rääpäleiltä. No hengissä ovat ja olen nyt niitä "hoivaillut" oikein tosissaan. Ovat nyt noin parikytsenttisiä ja kasvavat edelleen ruukussa. Nyt en tiedä uskallanko niitä istuttaa vielä maahan, vai kaivanko syksyllä ruukkuineen maahan talvehtimaan ja vasta ensi kesänä maahan??? Peittelenkö taimet esim. havuilla talveksi?

Mutu-tuntumalla vastaan, että valeistuttaisin johonkin oikein hyvään paikkaan ruukkuineen vielä ensimmäiseksi vuodeksi, lopullinen istutus sitten ensi vuonna. Ei suojaamisesta varmasti haittaa ole, vaikka tangutica on tietääkseni aika sisupussi.

Tänä keväänä siemenestä kasvatetussa kiinankärhössä on kukka nuppu pituutta noin 40cm ovat vielä pienessä ruukussa. Luin että on hidaskasvuinen ja ei kuki ensimmäisenä vuonna onko muilla kukkinut. Annanko kukkia vai poistanko nuput kaikissa kolmessa taimessa on nuppuja.

Minustä tämä on nuppu

Vadissa nyt seisova tiibetinkärhö, joka ilmeisesti myös kuuluu tähän tangutica -ryhmään, odottelee sijoituspistettään yhä minullasurullinen

Olen koko ajan ensinnäkin muistanut, että se on siperiankärhö, mutta ei lapussa niin sitten seisonutkaan, kun sen multavellistä löysin vadista.

Joltain englanninkieliseltä sivulta sen verran löysin tekstiä, että tuo kärhöni kuuluu niihin helpoimpiin ja kestävimpiin kärhöihin, koska "jopa" yleisille paikoille sitä suositeltiin.

Mutta minulta on ensinnäkin mennyt ohi tieto tuon kärhön kasvukorkeudesta - kukinta sillä onkin ilmeisesti keskikesäpainotteinen ja kukan väri keltainen.

Onko kellään kuvia ja kokemuksia tuosta - ilmeisesti ei riittävän hienosta kärhöstä, koska siitä ei natsannut hyviä kuvia puolipikaisella nettiselauksella?

Kokemusta on sen verran, että siemenistä yksi iti, sen istutin hopeakuuseni huomaan ja nyt ikävä kyllä se on hävinnyt. Brittisivuilla sanotaan lajin pituudeksi 4 - 5 m ja lajikkeen, vaikkapa ´Golden Harvestin´ pituudeksi 3 - 4 m. Metkaa muuten, selasin hirmuisesti viestejä läpi Gardenbuddies.com -foorumilla enkä löytänyt yhtään mainintoja tai kuvia tanguticasta.

Sitkeitä kasveja nämä kiinankärhöt, kun jouduin remontin tieltä sirtämään parikymmentä vuotta vanhan kärhön kokonaan pois,niin sepä onneksi alkaa kasvaa uudestaan! Kokonaan leikkasin alas, noin kolme- viisikymmentä senttiä jätin vanhoja varren tynkiä juurakkoon.

PirjoA, onko sinun kiinankärhösi istutettu samalla tavalla kuin jalokärhöt, siis syvälle? Minulla on sama ongelma kuin Scaleolla, tänä keväänä siemenestä kasvatetut kiinankärhöt ovat nyt suht isoja, mutta mietin sitä istuttamista näin ensimmäisenä syksynä. Merlin, neuvoit istuttamaan ruukussaan ensimmäiseksi talveksi. Tyhmä kysymys, mutta mikä on ruukussa istuttamisen idea? Jotta sen saisi helposti ylös ja istutettua syvempään, vai? Olisiko se sitten parempi pitää ensi kesänkin vielä valeistutuksessa ja istuttaa vasta ensi syksynä lopulliselle paikalleen? Kertokaa.

Niin syvälle istutin kun sain, kuoppa oli reilu puoli metriä syvä, sen pohjalle koko juuriston laitoin ja kaupan multaa ja kuopasta kaivettua multaa sekaisin pistin päälle, komeasti ovat lähteneet kasvuun!Yllätyin oikein ,kun pelkäsin ettei lähde ollenkaan kasvamaan, kun keskellä kesää jouduin siirtämään. Kun muina vuosina olen siemen taimia löytänyt ja niitä istuttanut, niin aika syvälle nekin olen laittanut suoraan kasvupaikalle, ja siirtänytkin sen jälkeen kun ei ollutkaan hyvällä paikalla mielestäni… Helppoja kasvatettavia. Omat muutaman vuoden vanhat kasvavat pihavalopylvästä pitkin,pitäisi leikata kun peittävät kohta koko valon!

Ajattelen valeistutuksen hyödyn olevan juuriston vahvistuminen, kun mahdollisimman hyvissä oloissa saa kasvatella ja komistua. Jos kasvisi on vahvan oloinen, niin suoraan penkkiin vain.

Kiitos, PirjoA ja Merlin. Luulen, että istutan toisen taimen ruukussa ja toisen suoraan. Katsotaan sitten, kumpi voi ensi kesänä paremmin.

Menin pihalle tarkoituksenani istuttaa taimia, mm. kiinankärhön. Piti hieraista silmiä pariin otteeseen, kun en ollut ihan varma siitä, mitä näin. Vieläkään en ole varma, mutta minusta näytti ihan siltä, kuin kummassakin olisi ollut nuput.