Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 1, SULJETTU -> Osa 2

mun kiinari se vaan kanssa kellastuttaa ja pudottelee lehtiään…en tiedä mikä neuvoksi, on ikkunalaudalla kasvilampun alla ja kaikkea. kuinka usein sitä suunnilleen pitäisi kastella näin talviaikaan? ikkunalauta on aika vetoinen ja viileä, että olen antanut kuivahtaa kasteluiden välillä. noin kerran viikossa annan sille reilusti vettä. oliskos kellään vinkkejä että minkälaista kastelusykliä pitäisi harrastaa? entä lannoitusta…? tykkään mun pikku kiinarista enkä haluisi että se joutuu rodeoon, mutta kohta siitä on pelkkä ranka jäljellä!!

Kyllä ne vaan tiputtaa, BT on pelkkä ranka

Kiinarit kyllä pitävät viileämmästä talvilevosta, jos se on mahdollista järjestää. Silloin kastelukin saa olla niukempaa. Ihan rutikuivaksi sitä ei kuitenkaan saa päästää, sen verran juoppo kun on luontojaan. Minulla on kaksi kiinarin viime kesäistä pistokasta, toinen on viileässä makuhuoneessa ja toinen on yläkerrassa myös viileähkössä paikassa, jossa on lisäksi orkideoita ja niiden kosteuttaja. Kummastakaan kasvista ei ole irronnut yhtäkään lehteä syksyisen sisälle ottamisen jälkeen. Suurimpana syynä pitäisin kohtalaista viileyttä 15-18 astetta. Kastelen molempia kasveja noin kerran viikossa. Se kosteuttajan läheisyydessä oleva kasvi on kuitenkin se paremman näköinen. Lisävalo on siitä kaukana, koska olen kohdistanut sen pääasiassa orkideoille. Makuuhoneessa oleva kasvi ei saa lisävaloa ollenkaan.

Siitä on tosi pitkä aika, kun olen viimeksi roikkunut pentissä. Piti tulla ihailemaan kiinanruusukuvat läpi ja voi, mitä ihanuuksia teillä onkaan. Ilahdutti myös nähdä hoyabellan kuvat vaaleanpunaisesta kiinaristaan, ahkera on kukkimaan. Sen emo täällä voi nyt hunosti, kun punkit ovat sen vallanneet ja suurin osa lehdistä on pudonnut. Mutta tänään muistin ostaa myrkkyä, joten käyn taistoon. Mutta jos menetän sen, joudun kerjäilemään hoyabellalta pistokasta joskus. Äidilläni oleva varmuuskopio on vielä liian pieni pistokkaan ottamiseen.

toi suihkuttelu onkin hyvä konsti, ei pahemmin pölytykkään… ja tykkäävät kovasti. Mä vissiin liian laiska viemään omiani suihkuun, vaan pitäs kyllä…

Meinasin laittaa että "onpa kiva kuulla että teidänkin kiinarit voivat huonosti", mutta eihän niin voi kirjoittaa, "huips"! - - - vaikka tieto ettei muillakaan paras kausi ole meneillään lohduttaakin jollakin tavalla kovasti katsellessani omia ostokiinanruusu-surkimuksiani! Pari, kolme uutta ihanuutta on nyt pelkkää rankaa multapurkissa! ....että harmittaa, *****! Mutta; täällä siis myös yritetään saada kiinanruusut talven yli - tosi paikallaan kuulla vinkkejä selviytymiseen!!

Minulla on kyllä jäänyt kiinanruusujen hoito todella heikolle ja sen kyllä huomaa… Kaikkein huonoimmassa kunnossa olevan kiikutin jo lisävalon alle tehohoitoon. Saa nähdä oliko jo liian myöhäistä…

Pikaisesti en löytänyt vastausta, joten

Kannaattaako minun leikata kiinanruusuani, koska se haroo itsekseen aika hyvin. Sain kiinarin alkuvuodesta pienenä 15cm pistokkaana. Se kasvoi kesän aikana (ja kukki yli 100 kukkaa peräjälkeen) todella hyvin ja siihen saamaani oksaan on haaronut 7 uutta haaraa. Pituutta kiinarilla on n. 60cm. Ja halkaisijaltaan ehkä karkeasti arvioituna 45cm.

Oma kiinanruusuni kasvaa ja rehottaa, mutta ei kuki. Se on myös jo yli 50 cm kanttiinsa ainakin. Latvoa sitä aion keväällä, karostaan miten sitten käy. Syksyllä ostin kukkakaupasta keltiaisen, joka aikansa muutamin kukin kukittuaan alkoi näivettyä ja kupsahti lopulta. Heitin mokoman rangan kompostiin, tuo aidompi on nätimpi, vaikka ei kukkisikaan.

mä en enään kiinareitani leikkaa ellei ole pakko… en ole sen huomannut vaikuttavan juuri kukkimiseen… sen sijaan se joutuu kasvattaa uutta vartta ja siihen menee voimaa… ilmankos se äipän kiinari kukkii keväästä talveen ku se ei sitä pahemmin leikkaa ellei oo liian iso…

omaani aika isoa leikkasin pelottavan rajusti viime keväänä ja siitäkös se innostui kukkimaan, vaikka muuten olen hoitanut hävettävän huonosti. se kukkii vieläkin.

Äipän kiinarit on oma lukunsa -niitä ei lasketapomppivaa hymyä Meidänpä äipän kiinari kasvoi eteläikkunalla ja ikkunan takana oli lintulauta. Tietenkin kissa tähysti ikkunasta lintuja ja hermostuksissaan pureskeli kiinarista lähes kaikki oksat ja pikkuversot poikki. Ja kiinarihan kukki kuin viimestä päivää, joka oli tooosi lähellä. Kun kissaa sitten ei enää huushollissa ollut, lakkasi kiinarikin kukkimasta. Eteläikkuna ja lintulautakin pysyivät samana.

Tuossa oma kiinanruusuni, virallista lajinimeä en tiedä, kertoisiko joku =) Kerrottu tuo ei kai ole?

Jätänpä sitten omani leikkaamatta, ajattelin sen tuuheuttavan kasvia. Vaikka itsekseen kyllä tekee kivasti uusia oksia :)

ohhoh, saako el capitolio lisävaloa kun innostui nuppua puskemaan?

nämä muutamat aurinkoiset pakkaspäivät ovat ainakin meillä saaneet “hormonikiinareiden” hormonit hyrräämään kun ovat alkaneet puskemaan nuppuja…

satu82, omani on samanlainen ja tervetuloa muuten eteläsatakunnan kalkkunoihin ( nimitys on pitkä tarina.....naurua)

Viherpeippo, antaa tarinan tulla vaan :D Mies on paljasjalkainen uotilalainen, mutta sain sen maristua tänne, vähän lähemmäs poria ;)

Mikäs tuon kiinarin nimi on, Hibiscus rosa-sinensis "MIKÄ" vai onko tuo jokin hybridi?

satu82, tervetuloa kalkkunoihin, minäkin oon yksi kalkkunoista ja mullakin on samanmoinen kiinari, ja peruja viherpeipon (pääkalkkunan) äiteeltä. Mulla se vaan kuvittelee olevansa viherkasvi, rehevä sellainen. taitaa kyllä on niinkin, että lannoitus silloin tällöin vois edesauttaa kukintaa. Kevättä ootellaan.

Mä en ole vielä antanut lannoitetta, ens kesänä ajattelin lannoittaa ekan kerran - silti tuo on kukkinut oksistaan yli 100 kukkaa huhtikuun alusta marraskuun puoliväliin asti. Tosin meillä on vanha torppa, täällä on mielettömän hyvä ilma. Jopa rönsylilja teki siemenkotia :D

Sori tämä OT.

Tahtois alkuja myös kynttiläliisukasta (marraskuun kynttilä) - postitella saapi sitten, kun pahimmat pakkaset on ohi :)

Lannoittamatta yli sata kukka ja mulla vain oksia ja lehtiä, pidän omalleni puhuttelun. puhetta