Aloitetaanpa nyt keskustelu tällekin alueelle. Tässä uusin kiinarini, johon ihastuin. Hintakaan ei ollut kuin alle 5€.
Kaunis on. Minä yritän kasvattaa alkua runkopuuksi ja toivon että se palkitsee minut joku päivä kukkaloistollaan. Onhan se kovasti kasvanutkin vuodessa, pikkuisesta pistokkaasta jalanmittaan. Pitäisikö muutamia lehtiä napsia rungosta vielä?
Tämä täältä saatu taimi on puolivuotias ja aikoo nyt ilahduttaa hoitajaansa
3:lla kukalla
Kauniisti kohta aukeamassa sinulle iloksi! Minullakin on tuollainen punainen, mutta nähtäväksi jää onko yksinkertainen vai kerrottu kukka. Joku sekoitti pistokkaat
Vau! Olipa kaunis kukkanen peppeliinillä. Enpä ole tuollaista vielä nähnytkään. Miten on, mahtaisiko siitä saada ensi vuonna (siis seuraavan leikkuun aikaan) pistokkaan? Meiltä kun löytyy vain pari tavallista kerrottua punaista. (jotka muuten leikkasin tänä vuonna myöhään ja todella rankalla kädellä, mutta nyt vain näyttää, että kyllä sieltä tulee vauhdilla uutta kasvua).
Laitanpas oman kiinanruusuni minäkin.
Ihanat Kiinanruusut! Minulla oli aikoinaan sellainen tumma punainen. Nyt ei ole sellaista tilaa, että voisi kiinanruusua kasvattaa, ne kun vaatii paljon valoa.
Eiköhän siitä punaherukalle saa pistokkaan, sitten kun leikkaan. Siinä on nimittäin 5 latvaa! Harmikseni kaikki loput nuput (ainakin 7) kellastuivat viikon oston jälkeen, mutta nyt näkyy jo 3 uutta, pikkuruista nupun alkua. Vielä en raaski leikata, koska näköjään meinaa tehdä uusia kukkia näköjään pukkaa.
Tässä vielä toinen kuva. Oli muuten jännä, että toinen kukka (vasemmalla) oli huomattavasti pienempi. Sen keskellä oleva hommeli (en tiedä nimeä ), jonka päässä on emit ja heteen on lähes 3 cm lyhyempi kuin toisessa kukassa.
Voi kiitos jo etukäteen.. (hyppii riemuissaan).. Täällähän näyttää muillakin olevan noin upeita kiinanruusuja.. Miten ihmeessä en ole nähnyt tuommoisia aikaisemmin (raapii päätään)? Noissa valkoisissa näyttää olevan todella komiat, tumman vihreät ja kiiltävät lehdet.. Meidän kiinurissa on aikast'' vaaleat ja isot lehdet.
Harmi, kun ei ole tuota digikameraa..
Kiitoksia kehuista . Nyt odottelen, että valkoinen kasvattaisi nuppujaan isommiksi, ja että toisen kiinarini, kauniin punaisen sellaisen, nuput avaituisivat. Tässä punaisen nuppuja.
Laitanpa minäkin kuvan tänne...
virpi S ja sakra, laittakaa mulle osoitteene tulemaan, kiinaria voisin postitella lähiaikoina.
(hölöjä en saanut auki kuin yhden kerran ja sitten meni ihan jumiin, koitan huomenna uudestaan)
^^Ihana tuo kiinanruusu Minulla kukkii pienempi kiinanruusuistani kohta, ensimmäinen kukinta! Värivaihtoehtoja on kaksi, punainen tai keltainen. Pistokkaat rötöstin kerran yhdestä paikasta ja tietysti menivät sekaisin kumpi on kampi. Toinen niistä kuolikin edellistalvena joten jännään nyt mitä niistä nupuista kuoriutuu, toiveena olisi keltainen sillä minulla on jo punakukkainen iso yksilö.
Reissussa kuvattu vaaleanpunainen kaunotar...
joka oli yksi tämän kiinaripuun sadoista tai ainakin kymmenistä kukista.
Vanhanajan kerrottu kiinari kukkii taas talvilevon jälkeen viherhuoneessa kotona...
Nanikka, laitoin uuden hölön, jospa nyt toimisi.
Tähtönen, samassa jamassa ollaan! Mulla on perinteinen kerrannainen punainen jo melko pitkänä ja mietin, että mihin mittaan asti annan kasvaa, ennen kuin leikkaan. Se onkin sitten jännää ja kärsivällisyyttä kysyvää hommaa, kun pikkuhiljaa muotoilee sitä mieleisekseen. On kiinnostavaa seurata, miten joku muu asiassa etenee.
Peppeliinin kiinari on kyllä kaunis!
Plumeria...Tänään katkaisin latvan kiinanruusuta.
Nyt toivon kovasti uutta kasvua...sivuillepäin
Nyt riittää kiinarin alkuja.
Aikaisemmin ihmettelin miksi en saa kiinarin pistokkaita juurtumaan.
En itsekään tiedä mitä olen muuttanut mutta nyt on hyvässä alussa 23 pistokasta.
Nämä kaikki olen tökännyt suoraan multaan juurrutushormoonissa tökättynä.
Päälle muovikupu pitämään kosteutta ja varjoon.
Vahinko vain että useimmiten on samassa purkissa 2...4 pistokasta jotka täytyy joskus repiä erilleen.
Minulla on kaikki kiinarit juurtuneet aina kun olen laittanut ne suoraan multaan ja muovipussin sisälle. Kaikki muut viritykset ovat epäonnistuneet. Ensimmäinen kiinanruusuni kukki muovipussinsa sisällä Monille sukulaisille olen lahjoitellut juurtuneita kiinareita kun monet ovat haaveilleet vanhoista isoiksi kasvavista kiinareista. Monet ostavat käsiteltyjä kiinareita kaupasta, eivätkä saa niitä pysymään hengissä niin kauan, että niistä katoaisivat kasvunsäätelyaineet. Joten mielelläni juurruttelen heille pistokkaita. Tädilleni menee varmasti seuraava, hän on kovaan ääneen haaveillut kiinanruususta jo vuosia.
miukattus, käytätkö jotain juurrtushormoonia tai onko jokin vuodenaika toisia otollisempi?