Minä juurrutan vesilasissa ilman hormoneja keväisin. Yleensä alle viikon on ensimmäiset juurinystyrät ja viimeisetkin kolmessa viikossa. Juuret ovat niin p%¤&sen heikkoja, että mun on ainakin parasta yleensä laittaa ne multaan heti kun ekat juurinystyrät tulee, koska ne juuret katkeilee ja lähtee irti tosi helposti. Syksyllä kestää kauemmin.
Löytyisikö innokkaalle kiinarista pistokkaita? Kovasti tahtoisin erilaisia, juurrutuksen aina kosautan, joten omistan edelleenkin vain yhden punaisen kerrotun(kai?) kiinanruusun...
Kalevi, en käytä mitään juurrutushormoneja, en omista sellaisia aineita
Viimeisen satsin juurrutin ennen joulua keittiön loisteputken alla. Sen huomasin että keväisessä auringonpaisteessa pistokkaat alkavat lurpottaa helpommin vaikka ovat pussin suojissa. Juuruttelen muitakin kasveja ympäri vuoden loisteputkien valossa. Tärkeää taitaa olla valo ja lämpö, niin mikä tahansa juurtuu ympäri vuoden. Moni kasvi minulla muutenkin kasvaa keinovalojen turvin tietämättä ulkomaailmasta ja vuoden ajoista hölkäsen pöläystä
Mä olen juurrutellut ihan vesilasissa ja menestys on ollut kohtuullista, ei ihan joka kerta oo onnistunu. Mut tänä keväänä laitoin pajuveteen sinihibin pistokkaani ja nopsasti se putkautti juuren. Nyt on samassa maljakossa muitakin kiinaripistokkaita, toivottavasti ne kehittää juuria yhtä tehokkaasti. Juurrutushormoni kyllä kiinnostaisi, lähionnä tuon plumeriani juurrutukseen. Tosin siitä mätäni iso osa, joten jäljellä olevasta pätkästä en enää ihmeitä toivo. Mut vinkatkaa joku hormoninhankintapaikka, jos tiedätte.
Plumeria, minua alkoi kiinnostamaan tuo, kun kerroit laittaneesi pistokkaita pajuveteen. Tämän kuulin ensimmäistä kertaa. . Voisitko kertoa millainen vesi tuo onkaan ja/tai mikä siitä tekee sen, että pajuvedessä tulee nopeammin niitä juuria. (Itsellä lähti mielikuvitus laukkaamaan tuosta pajuvedestä, eikä varmaan tarvi hakea kaukaa, mitä ajattelin. heh )
Minulla on miltei aina ollut ongelmia saada kiinanruusun pistokkaisiin niitä juuria. Varmaan johtuu myös siitä, että mun pistokkaat taitavat olla liian pitkiä (20-25cm) ja niissä on yleensä useampi (isokin) lehti mukana. Aina kun leikkaan meidän kiinarit, niin saatan ottaa ainakin 20 pistokasta, mutta vain pariin tulee ne juuret.
Miten muuten lähetätte postissa näitä pistokkaita? Eli, miten te olette niitä pakanneet? Eikös ne kärsi kuljetuksessa?
Pajuvesi on kotitekoista "juurrutushormonia". Kaipa se juontaa siitä, että pajulla on yltiömäinen kasvuvoima ja kun pajua liotetaan vedessä, siitä jotain veteen liukenisi.
Postituksesta. Juurten ympärille vähän kosteaa paperia ja ympärille tuorekelmua melko tiiviisti. Aremmille voi kuoreen laittaa pahvin tueksi kuoreen. Paljon käytetään sellaisia ilmakuoria tai jotain ohutta pahvirasiaa(konvehti tms). Hyvin toimii, ainoastaan kylmyys näin keväällä on joskus verottanut. Samalla tavalla perennojen pikkutaimet kulkevat kätevästi. Huom postin rajoitukset kirjeenä lähetettävän kuoren/lähetyksen paksuudesta = 3cm
Kiitos tiedosta! Täytyykin kokeilla tuota pajuvettä.. Riittääkö, että esim. yksi pajunoksa paloitellaan samaan veteen, kuin missä ovat pistokkaatkin? . Vai ensin uitetaan niitä oksia vedessä ja sitten "siivilöidään" pajut pois ja pistokkaat sitten siihen veteen?
Tää on mulle siis aivan uutta, siksi kyselen aivan tyhmiä..
Pajusta tehtävästä juurrutusvedestä keskusteltiin vanhalla puolella joskus:
http://puutarha.net/keskustelu/keskustelu.asp?id=2682&vnro= 385692
Olisin laittanut ohjeet suoraan tähän, mutta kun ei toimi kopioi-liitä toiminto täällä....
Tämä linkin liittäminen kyllä käy näppärästi nyt, kun tietää systeemin.
Jussa, kopioi/liitän korvaa ctrl ja v -yhdistelmänäpäytys:) Mutta tuo sisäinen linkki on tosi kätevä.
Yksi nuppu putosi innokkaan verhojen ym. imuroijan ansiosta (ei paranisi olla töissä, tai ainakin pitäis laittaa varoitus-lappu kukkien lähelle, ei valittamista muuten koko talon siivoamisesta..nuppu oli kuulema kuiva ja siksi tipahti, hmm..), mutta kaksi nuppua onneksi säästyi joista ensimmäinen nyt auennut..
Onkohan minulla tuon sisko? Viime vuonna loppukesästä joltain sain ja melkein aukinainen kukka siinäkin!!
Sinitalvikki, onko tuossa punaisen kiinanruususi kukassa ihan oikeasti tuollaisia oranssin ja valkoisen sävyjä? Tosi kaunis!!!
Tuo valkoinen kuvassa on heijastumaa, keltainen sävy tulee noista ihanista keltaisista heteistä,joita kukassa nyt kuusi kpl eripuolilla, itse kukka on yli 10 cm levyinen ja runsaan "puolipallon" muotoinen. Tämä on Bluegirlin alkuperää, minun ainokainen ihanuuteni
Melko varmasti tämäkin on Bluegirliltä lähtöisin, tosin ainakin nuppuisena on tummempi kuin Sinitalvikin.
Kiitos tuosta pajuvesi-linkistä!
Minäpä lähdenkin tästä heti keräämään niitä pajuja ja kokeilen myös sitä noihin kiinanruusupistokkaisiin.
Jutitan kiinari on ihan varmaan miun kiinarin sisko tai veli ,nupulla myös tummempi, mutta kamerakin muuttaa hieman väriä, kun minulla eteläikkunan luona, on tummempi hivenen luonnossa..
On niin saman kokoisen oloinenkin kuin omani.. tosin miun kiinarin viereen on kasvanut toinen ja se pitänee siirtää omaan ruukkuunsa piakkoin..saatan antaa sen poiskin..
Punaherukka, ole hyvä vaan. :)
Kannattaa muuten vanhalla puolella tehdä haku pajuvedestä. Muistelen, että siellä on muitakin keskusteluja juurrutushormooniaiheesta, kuin tuo, minkä laitoin.
Inki, kiitos liittämisohjeista... :)
Tässä se tulee-kuva isista kiinaristani-on nyt nupuillaan.
Laitan vielä lähikuvan nupuista